• Anonym (bonusmamman)

Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig

Föräldrarna är separerade sen några år tillbaka. Barnet har bott 50/50 hos dem sedan separationen men är skriven hos mamman. Barnet går på dagis på orten och ska snart börja förskoleklass.

Mamman har beslutat att flytta till en ny stad inom samma kommun, men tillräckligt långt bort för att ett växelvis boende inte är möjligt längre (pappan kan inte åka så långt dagligen för att lämna och hämta på dagis/fritids). Hon tycker att pappan ska ta barnet varannan helg när hon har flyttat.
    Hon har redan skrivit kontrakt på bostad och flyttar om några månader.

Pappan vill givetvis inte ge upp det växelvisa boendet. Han vill i så fall ha barnet boende hos sig om mamman flyttar.
    Vad har han för rättigheter i denna fråga?

Barnet är uppvuxen på denna ort, har bott i pappans lägenhet hela livet, träffar sin farmor nästan dagligen eftersom farmodern bor väldigt nära. Har ett till halvsyskon på pappans sida som h*n inte kommer få träffa nästan alls om h*n flyttar.

Har mamman större rätt än pappan få boendet?

• Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-08-10 11:43:47 följande:
    Varför försvåra det för barnet och förstöra samarbetet?

Mamman är inte livegen utan fri att flytta. Hon flyttar inte till världens ände utan inom samma kommun vilket innebär att barnet förmodligen kan fortsätta med sitt vv-boende.

I första hand tycker jag att flickan ska gå kvar på sin gamla förskola om det är möjligt. Om det i praktiken blir omöjligt eller helt orimligt för mamman med tanke på pendling så tycker jag inte att ts och pappan ska motarbeta två förskolor för flickan.
    Du tycker alltså att det är bra för barn att gå på två förskolor? Skulle du själv vilja arbeta på olika ställen varannan vecka?

Det stör mig rätt mycket att föräldrar anser sig ha en massa rättigheter att flytta hur de vill medan barnen bara har skyldigheter att ställa upp på allt som föräldrarna hittar på.
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (Cilla) skrev 2014-08-10 21:51:51 följande:

Du tycker alltså att det är bra för barn att gå på två förskolor? Skulle du själv vilja arbeta på olika ställen varannan vecka?

Det stör mig rätt mycket att föräldrar anser sig ha en massa rättigheter att flytta hur de vill medan barnen bara har skyldigheter att ställa upp på allt som föräldrarna hittar på.

Nej, jag tycker absolut inte att det är optimalt att gå på två olika förskolor. Men under de här omständigheterna kan det ändå vara den bästa lösningen. Alternativet är att barnet kanske bara träffar sin mamma varannan helg. Barn behöver båda föräldrarna och forskningen visar också på att barn som bor växelvis mår bäst. Så om flickan har lika stor tillgång till båda föräldrarna ett år till kan kanske vara mer värt än att slippa två förskolor.
  • EnGladPingvin

Gå inte med på att barnet skrivs på mammans nya ort. När barnet ska börja skolan är det där barnet är skrivet som är vägledande. Spelar ingen roll vad hon har sagt till er om samarbete. Kräv att barnet skrivs hos er om hon flyttar. Var inte naiv utan agera snabbt om hon flyttar med barnet. Rotar sig barnet där har ni liten möjlighet att göra något. Då får ni acceptera varannan helg.

• Anonym (Cilla)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-08-10 22:02:41 följande:
    Nej, jag tycker absolut inte att det är optimalt att gå på två olika förskolor. Men under de här omständigheterna kan det ändå vara den bästa lösningen. Alternativet är att barnet kanske bara träffar sin mamma varannan helg. Barn behöver båda föräldrarna och forskningen visar också på att barn som bor växelvis mår bäst. Så om flickan har lika stor tillgång till båda föräldrarna ett år till kan kanske vara mer värt än att slippa två förskolor.
    Men måste mamman verkligen flytta? Eftersom det är inom samma kommun så är det knappast tvunget för jobb. Självklart har mamman rätt att flytta vart hon vill men det blir barnet som får betala priset för flytten.
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (Cilla) skrev 2014-08-11 08:03:07 följande:

Men måste mamman verkligen flytta? Eftersom det är inom samma kommun så är det knappast tvunget för jobb. Självklart har mamman rätt att flytta vart hon vill men det blir barnet som får betala priset för flytten.

Vad vet vi?? Ocg måste man någonting här i livet egentligen?

Hon bor kanske i ett betonggetto och har hittat nåt bättre. Eller så vill hon flytta ihop med sin nya kärlek. Eller att klubbarna på den sidan av stan är bättre. Eller precis vad som helst. Eftersom vi inte vet så blir allting bara spekulationer.
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-07-27 13:51:12 följande:

Föräldrarna är separerade sen några år tillbaka. Barnet har bott 50/50 hos dem sedan separationen men är skriven hos mamman. Barnet går på dagis på orten och ska snart börja förskoleklass.

Mamman har beslutat att flytta till en ny stad inom samma kommun, men tillräckligt långt bort för att ett växelvis boende inte är möjligt längre (pappan kan inte åka så långt dagligen för att lämna och hämta på dagis/fritids). Hon tycker att pappan ska ta barnet varannan helg när hon har flyttat.

Hon har redan skrivit kontrakt på bostad och flyttar om några månader.

Pappan vill givetvis inte ge upp det växelvisa boendet. Han vill i så fall ha barnet boende hos sig om mamman flyttar.

Vad har han för rättigheter i denna fråga?

Barnet är uppvuxen på denna ort, har bott i pappans lägenhet hela livet, träffar sin farmor nästan dagligen eftersom farmodern bor väldigt nära. Har ett till halvsyskon på pappans sida som h*n inte kommer få träffa nästan alls om h*n flyttar.

Har mamman större rätt än pappan få boendet?

Varför är barnet ens folkbokfört hos mamman?
  • Anonym (***)

Hej TS,
    Har hjälpt en kompis i en liknande situation.

Se till att dottern blir skriven hos er. Då blir hon med automatik inskriven på förskola och skola närmast er. Det är med detta mamman kan "försöka lura" din sambo. Din sambo kan redan nu skriva ut en anmälan om flytt på dottern och igen lugnt prata med mamman för att få den underskrivn. Där ser ni direkt om hon verkligen tänker samarbeta!

Det är inget ovanligt att barn har 2 dagis, givetvis inte det mest optimala men det fungerar. I och med att hon flyttar inom samma kommun så är det inte alls omöjligt att lösa det. Jag nämnde min kompis tidigare.... Hon hade beslut på boendet men pappan vägrade skriva under flyttanmälan. Hon fick trots det plats på dagis i sin nya kommun. Tilläggas ska att barnet fortfarande var skivet på deras gamla adress i trots att huset var sålt i och med att pappan inte skrev på.

Det viktigaste av allt är flyttanmälan till er!!!

• Anonym (bonusmamman)

Idag bröt dottern ihop när vi blev arga på henne för en sak hon hade gjort. Vanligtvis blir hon arg och förbannad när man tillrättavisar henne, men nu blev hon tröstlöst ledsen. Efter ett tag lyckades min sambo få kontakt med henne, och då snyftade hon fram att hon inte vill börja på ett nytt dagis, men att hennes mamma inte lyssnar på henne när hon säger det Gråter
    De flyttar nästa helg tror jag det är.

Vi får väl kontra med en egen flyttanmälan när vi får en från mamman..

• EnGladPingvin

Varför vänta på mamman? Agera nu! Annars kan det mycket väl vara försent. Om mamman är ärlig med att hon är ok med att barnet går i förskola/skola på er ort bör det inte vara något problem med att barnet skrivs hos er. Motsäger hon sig det är hon med största sannolikhet ute efter att när hon väl flyttat med barnet har hon alla triumf på hand.

Har hon väl flyttat och ansöker om att skriva barnet på nya adressen är det svårt för er att göra något och sen är det närmaste skola som gäller om ni inte kommer överens om något annat. Myndigheterna kommer att säga att även om det var fel har barnet rotat sig på nya orten och det är där det ska vara skrivet och gå i skola. Kräv att barnet skrivs hos er INNAN hon flyttar!

• Anonym (bonusmamman)

Föräldrarna har talats vid om flytten som hastigast nu när dottern skulle från oss till sin mamma. Mamman har ändrat sig, och tycker nu att dottern ska börja på förskoleklass och skola i den nya stan. Oväntat Obestämd

Dottern grät vid överlämningen, och mamman berättade att hon även gråter varje gång hon hämtar henne på dagis efter att hon varit hos oss. När vi hämtar henne efter mamma-veckan är hon alltid glad, även om hon framåt kvällen blir lite orolig och stökig. Men hon gråter inte, utan är jätteglad över att pappa hämtar.

Jag förstår inte hur mamman kan tycka att det är en bra idé att dottern blir tvungen att flytta till henne på heltid? För det är ju så det kommer bli när hon slutar på dagis.

Jag har sagt till min sambo att han borde lämna in en flyttanmälan på barnet nu, innan mamman gör det, men tycker de ska prata på familjerätten först..

Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig