• Anonym (Cilla)

Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig

Ring till kommunens förskoleenhet och tala om för dem att ni absolut inte vill att barnet ska byta förskola eller ha två platser. Var extremt tydlig med att barnet ska ha kvar sin nuvarande plats. Prata även med förskolans personal om att pappan absolut inte vill att barnets plats sägs upp. Det gäller att ligga steget före ifall mamman försöker byta förskoleplats bakom ryggen på pappan.

Nästa steg är att boka samarbetssamtal hos Familjerätten för att där föra diplomatiska och lugna samtal med mamman om hur barnets boende ska se ut efter mammans flytt. Pappan kan då ha som utgångspunkt att barnet fortsätter bo 50/50 men har kvar sin förskoleplats på nuvarande förskolan. Om mamman hävdar att det blir för jobbigt för barnet att pendla så kan pappan erbjuda sig att ha barnet boende hos sig på heltid. Han behöver hela tiden prata ur barnets perspektiv, att det är tryggast för barnet att stanna på nuvarande förskola med invand personal och invanda kompisar. Om mamman sätter sig helt på tvären så kan pappan lugnt tala om att han redan har hört sig för med advokat och att det vid en tvist i domstolen är ytterst liten chans att TR ger boendet till den förälder som flyttat från orten.

• Anonym (Cilla)
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-08-02 17:08:21 följande:

Min sambo träffade exet häromdagen och pratade med henne. Hon sa att hon var villig att samarbeta, och att barnet kunde gå på två dagis i år, och sen få gå i förskoleklass och skola på vår ort.

Smidigast (och säkrast) är ju då om barnet kan vara skrivet hos oss redan från och med flytt istället, eftersom vi stannar på orten (och om hon mår dåligt av två dagis så kommer inte VI förlora vår dagisplats). Den diskussionen har vi dock inte tagit än, eftersom min sambo inte kom att tänka på det förrän efter att de hade pratat.

Jag vet inte om jag skulle våga lita på mamman i det här läget. Hon har förmodligen insett att hon inte har en chans att vinna om pappan tar det till domstol och försöker då en fuling, börjar med två förskoleplatser och lovar pappans skola nästa år men när valet närmar sig i bår kommer det att heta att barnet har så mycket bättre kompisar och bättre skola på mammans ort.

Om jag vore pappan så skulle jag köra stenhårt på barnets trygghet och vägra två förskoleplatser. Allvarligt talat, tror någon att det är barnets bästa att byta förskola varje vecka?
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-08-10 11:43:47 följande:
    Varför försvåra det för barnet och förstöra samarbetet?

Mamman är inte livegen utan fri att flytta. Hon flyttar inte till världens ände utan inom samma kommun vilket innebär att barnet förmodligen kan fortsätta med sitt vv-boende.

I första hand tycker jag att flickan ska gå kvar på sin gamla förskola om det är möjligt. Om det i praktiken blir omöjligt eller helt orimligt för mamman med tanke på pendling så tycker jag inte att ts och pappan ska motarbeta två förskolor för flickan.
    Du tycker alltså att det är bra för barn att gå på två förskolor? Skulle du själv vilja arbeta på olika ställen varannan vecka?

Det stör mig rätt mycket att föräldrar anser sig ha en massa rättigheter att flytta hur de vill medan barnen bara har skyldigheter att ställa upp på allt som föräldrarna hittar på.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-08-10 22:02:41 följande:
    Nej, jag tycker absolut inte att det är optimalt att gå på två olika förskolor. Men under de här omständigheterna kan det ändå vara den bästa lösningen. Alternativet är att barnet kanske bara träffar sin mamma varannan helg. Barn behöver båda föräldrarna och forskningen visar också på att barn som bor växelvis mår bäst. Så om flickan har lika stor tillgång till båda föräldrarna ett år till kan kanske vara mer värt än att slippa två förskolor.
    Men måste mamman verkligen flytta? Eftersom det är inom samma kommun så är det knappast tvunget för jobb. Självklart har mamman rätt att flytta vart hon vill men det blir barnet som får betala priset för flytten.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Hurry!) skrev 2014-08-15 16:33:16 följande:
    Han ska inte lämna in någon flyttanmälan utan stämma henne och göra ett interimistiskt yrkande om att få boendet för dottern. Och han ska göra det nu.
    TS, det här är superviktigt!! Det är bråttom om pappan vill att barnet ska bli skriven hos honom!

Tyvärr tror många föräldrar att den andra föräldern är snäll och förnuftig och resonerbar. Men sen lär de sig den hårda vägen att den andra föräldern spelar ett fult spel i smyg.

Det är dags för din sambo att ta situationen på allvar och inse att om han vill att dottern ska gå i skolan på hans ort de närmaste 13 åren så MÅSTE han agera nu. Går han den diplomatiska vägen via familjerätten så blir han överkörd och får nöja sig med varannan helg fram tills att dottern är vuxen.

Hans val, men dottern är den som får lida pga hans flathet.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-08-15 22:57:03 följande:
    Sant.

Men är det någon här som funderat på vad som skulle vara bäst för dottern? Eller är det helt oviktigt?
    Domstolen brukar döma boendet till den förälder som stannar kvar på orten. Detta för att barnet ska få stanna kvar i sin trygghet med förskola/skola, personal, kompisar, fritidsintressen, osv.

I mina ögon vore det bästa för barnet att mamman bodde kvar på orten så att barnet kunde fortsätta bo vv. Eftersom mamman valt bort det alternativet så får det bli det näst bästa alternativet, att barnet bor kvar på orten med sin pappa och träffar sin mamma varannan helg.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-08-16 10:35:46 följande:
    Men det är alltid samma sak, även här. Det handlar alltid om vad "jag vill". Istället för "undrar vad som skulle vara bäst för barnet?".
    Ja, om mamman inte hade kört "jag vill" när det gällde flytten så hade barnet sluppit komma i kläm.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-08-18 15:56:30 följande:

Nu har vi fått ett mess från mamman om att hon inte tänker lämna dottern till oss på fredag, då det är bytesdag, utan att hon tänker behålla henne hemma Skrikandes

Vad gör man då, om hon inte ändrar sig innan dess? Om hon vägrar umgänge? Vem anmäler man det till?

Svara till henne att pappan kommer att hämta barnet på fredag på vanlig tid. Tala sedan om att han kontaktar advokat och att det kommer tala mot henne i Tingsrätten om hon undanhåller barnet från pappan.

Jag tror faktiskt att lagen är uppdaterad så att det är olagligt att undanhålla barnet från den andra föräldern även om man är vårdnadshavare. Prata med en familjerättsadvokat direkt imorgon bitti om den saken, för då kan ju pappan dra igång den processen direkt på fredag om mamman vägrar lämna ut barnet.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-09-09 18:30:12 följande:

Juristen ringde på en gång och bad honom att inte prata mer med sitt ex överhuvudtaget. Imorgon skulle de ringa igen och diskutera igenom situationen.

Tråkigt att mamman skapar krig! Men skönt att ni redan har kontakt med en jurist och att juristen är redo att börja arbeta.

Det mamman inte inser är att hon förlorar stort på att undanhålla barnet från pappan, domstolen ser allvarligt på att en förälder försvårar barnets kontakt med den andra föräldern. En stämning till Tingsrätten med begäran om interremistiskt beslut på boende hos pappan ger med största sannolikhet pappan boendet omgående (mamman har flyttat från orten plus att hon undanhåller barnet).

Som sagt, tråkigt att mamman krigar men nu kanske pappan inser att det inte hjälper barnet att försöka vara snäll. Håller tummarna för att mamman inser hur dumt hon beter sig efter en förberedande förhandling i Tingsrätten!
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-09-10 09:37:45 följande:
    Nu känner jag mig så frustrerad. Mamman har hört av sig igen, sagt att hon bara var rädd att förlora sin dotter och därför överreagerade. Sambon ska få hämta dottern på dagis ikväll och mamman kom med ett nytt förslag om hur de kunde lösa boendet framöver.

Hon sa att hon hade pratat med skatteverket och att de hade sagt att dottern kommer bli skriven hos oss, men det har vi inte fått någon bekräftelse på än. Antingen hittar hon på för att fortsätta försöka få sin vilja igenom, eller så får vi ett beslut på posten om några dagar.

Min sambo vill nu dra tillbaka tillbaka juristens roll i det hela. Det är så dyrt tycker han. Och det främjar inte deras samarbete om det leder till en stämning. Han tycker att de kan träffas på Familjerätten och skriva ett eget kontrakt, vilket blir gratis.

Men vem vet vad den kvinnan hinner hitta på innan de fått en tid dit? Det kan ta en månad eller mer innan man får en tid. 
    Jag tycker han kan boka in i alla fall ETT möte med juristen för att få vägledning i vad som är viktigt att ta med i kontraktet, så att han inte lämnar några kryphål för henne. Men det är ju dyrt...   smile9.gif
    Mamman vet precis hur hon ska spela på pappans känslor! Inser han inte att varenda drag mamman gör är för hennes eget vinnande???

Juristen har helt rätt, han ska inte prata mer med mamman utan se till att göra detta ordentligt en gång för alla. Med hjälp av er hemförsäkring så blir det inte hutlöst dyrt och den stora vinsten är att dottern får lugn och ro för en längre tid framåt.

Pappan har tre val:

1) Gå till Tingsrätten och få en dom på att boendet är hos honom med ett visst umgänge hos mamman samt att dottern ska börja skolan på hans ort.

2) Mesa med mamman och låta henne spela sitt spel med två steg framåt och ett bakåt tills mamman efter några månader har hela boendet och dagis plus skola på sin nya ort.

3) Ge mamman hela boendet direkt för att slippa månader av tjafs (det är ju ändå så det kommer sluta).
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (vän till jurister) skrev 2014-09-11 00:28:54 följande:

Jag tycker mamman agerat fel som inte pratat med TS sambo om detta. Sedan tänker jag en gång extra och vet faktiskt inte hela omständigheterna och situationen, nu får man ju endast höra TS version och den är ju självfallet vinklad.
    Men däremot måste jag skratta åt alla som tror att pappan vinner. Måste hålla med ovanstående kommentar att mammor har alltid redan en fördel, för att de helt enkelt är mammor. Säger inte att det är rätt, men så fungerar det. Det där med att barnet är så ungt och inte än skapat sig en trygghet i staden håller jag också med om. Familjerätten kommer inte ta det seriöst om ni tar det argumentet, för det håller inte i den åldern sålänge ungen inte kanske t.ex. tränar i en visst lag för då är det ju en "trygghet denne för ge upp". Men eftersom som sagt att denne kommer byta till skola fr. dagis så är du TS och din sambo körda. Jag har sett många sådana här fall i min närhet (fyra fall) och mamman har alltid vunnit just pga att hon är mamma.  

Om du verkligen hade koll på läget så hade du inte blandat ihop Familjerätten med Tingsrätten.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-10-09 22:03:03 följande:
    Det är ju inte säkert att mamman kan eller vill se till barnets bästa. Då är ju frågan kan eller vill pappan det?
    Precis som du skriver så har mamman brister. Enligt vad vi kan se i tråden så står pappan för stabilitet och trygghet och han erbjuder barnet heltidsbonde när mamman flyttar iväg.

Varför tycker du att barnet till varje pris ska bo hos mamman när hon visar upprepat att hon brister i att sätta barnets välmående först?
Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig