• Anonym (bonusmamman)

Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig

Föräldrarna är separerade sen några år tillbaka. Barnet har bott 50/50 hos dem sedan separationen men är skriven hos mamman. Barnet går på dagis på orten och ska snart börja förskoleklass.

Mamman har beslutat att flytta till en ny stad inom samma kommun, men tillräckligt långt bort för att ett växelvis boende inte är möjligt längre (pappan kan inte åka så långt dagligen för att lämna och hämta på dagis/fritids). Hon tycker att pappan ska ta barnet varannan helg när hon har flyttat.
    Hon har redan skrivit kontrakt på bostad och flyttar om några månader.

Pappan vill givetvis inte ge upp det växelvisa boendet. Han vill i så fall ha barnet boende hos sig om mamman flyttar.
    Vad har han för rättigheter i denna fråga?

Barnet är uppvuxen på denna ort, har bott i pappans lägenhet hela livet, träffar sin farmor nästan dagligen eftersom farmodern bor väldigt nära. Har ett till halvsyskon på pappans sida som h*n inte kommer få träffa nästan alls om h*n flyttar.

Har mamman större rätt än pappan få boendet?

• Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig
  • Anonym (bonusmamman)

Men HAN tycker att de ska prata med familjerätten, skulle det stå.

• Anonym (Hurry!)
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-08-15 15:30:51 följande:

Föräldrarna har talats vid om flytten som hastigast nu när dottern skulle från oss till sin mamma. Mamman har ändrat sig, och tycker nu att dottern ska börja på förskoleklass och skola i den nya stan. Oväntat Obestämd

Dottern grät vid överlämningen, och mamman berättade att hon även gråter varje gång hon hämtar henne på dagis efter att hon varit hos oss. När vi hämtar henne efter mamma-veckan är hon alltid glad, även om hon framåt kvällen blir lite orolig och stökig. Men hon gråter inte, utan är jätteglad över att pappa hämtar.

Jag förstår inte hur mamman kan tycka att det är en bra idé att dottern blir tvungen att flytta till henne på heltid? För det är ju så det kommer bli när hon slutar på dagis.

Jag har sagt till min sambo att han borde lämna in en flyttanmälan på barnet nu, innan mamman gör det, men tycker de ska prata på familjerätten först..

Han ska inte lämna in någon flyttanmälan utan stämma henne och göra ett interimistiskt yrkande om att få boendet för dottern. Och han ska göra det nu.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Hurry!) skrev 2014-08-15 16:33:16 följande:
    Han ska inte lämna in någon flyttanmälan utan stämma henne och göra ett interimistiskt yrkande om att få boendet för dottern. Och han ska göra det nu.
    TS, det här är superviktigt!! Det är bråttom om pappan vill att barnet ska bli skriven hos honom!

Tyvärr tror många föräldrar att den andra föräldern är snäll och förnuftig och resonerbar. Men sen lär de sig den hårda vägen att den andra föräldern spelar ett fult spel i smyg.

Det är dags för din sambo att ta situationen på allvar och inse att om han vill att dottern ska gå i skolan på hans ort de närmaste 13 åren så MÅSTE han agera nu. Går han den diplomatiska vägen via familjerätten så blir han överkörd och får nöja sig med varannan helg fram tills att dottern är vuxen.

Hans val, men dottern är den som får lida pga hans flathet.
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (Cilla) skrev 2014-08-15 19:19:06 följande:

TS, det här är superviktigt!! Det är bråttom om pappan vill att barnet ska bli skriven hos honom!

Tyvärr tror många föräldrar att den andra föräldern är snäll och förnuftig och resonerbar. Men sen lär de sig den hårda vägen att den andra föräldern spelar ett fult spel i smyg.

Det är dags för din sambo att ta situationen på allvar och inse att om han vill att dottern ska gå i skolan på hans ort de närmaste 13 åren så MÅSTE han agera nu. Går han den diplomatiska vägen via familjerätten så blir han överkörd och får nöja sig med varannan helg fram tills att dottern är vuxen.

Hans val, men dottern är den som får lida pga hans flathet.

Sant.

Men är det någon här som funderat på vad som skulle vara bäst för dottern? Eller är det helt oviktigt?
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-08-15 22:57:03 följande:
    Sant.

Men är det någon här som funderat på vad som skulle vara bäst för dottern? Eller är det helt oviktigt?
    Domstolen brukar döma boendet till den förälder som stannar kvar på orten. Detta för att barnet ska få stanna kvar i sin trygghet med förskola/skola, personal, kompisar, fritidsintressen, osv.

I mina ögon vore det bästa för barnet att mamman bodde kvar på orten så att barnet kunde fortsätta bo vv. Eftersom mamman valt bort det alternativet så får det bli det näst bästa alternativet, att barnet bor kvar på orten med sin pappa och träffar sin mamma varannan helg.
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (Cilla) skrev 2014-08-16 09:04:41 följande:

Domstolen brukar döma boendet till den förälder som stannar kvar på orten. Detta för att barnet ska få stanna kvar i sin trygghet med förskola/skola, personal, kompisar, fritidsintressen, osv.

I mina ögon vore det bästa för barnet att mamman bodde kvar på orten så att barnet kunde fortsätta bo vv. Eftersom mamman valt bort det alternativet så får det bli det näst bästa alternativet, att barnet bor kvar på orten med sin pappa och träffar sin mamma varannan helg.

Eller så borde man kolla vad båda föräldrarna säger och också utgå ifrån vad barnet skulle må bäst av.
  • Anonym (m)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-08-16 10:01:43 följande:
    Eller så borde man kolla vad båda föräldrarna säger och också utgå ifrån vad barnet skulle må bäst av.
    Om bägge föräldrar vill ha barnet så är föregående lösning ganska självklar.
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (m) skrev 2014-08-16 10:09:52 följande:

Om bägge föräldrar vill ha barnet så är föregående lösning ganska självklar.

Men det är alltid samma sak, även här. Det handlar alltid om vad "jag vill". Istället för "undrar vad som skulle vara bäst för barnet?".
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-08-16 10:35:46 följande:
    Men det är alltid samma sak, även här. Det handlar alltid om vad "jag vill". Istället för "undrar vad som skulle vara bäst för barnet?".
    Ja, om mamman inte hade kört "jag vill" när det gällde flytten så hade barnet sluppit komma i kläm.
  • Anonym (Hurry!)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-08-16 10:35:46 följande:
    På vilket sätt kan en flytt som innebär förlorad kontakt med pappa och styvmamma, förlora kompisar och grundtrygghet, vara barnets bästa?
Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig