TyréSimmons skrev 2014-09-11 00:21:39 följande:
Det där med att man flyttar och så gäller inte skarpt i sådana åldrar TS. Ofta brukar personen som bor kvar på orten ha mera "makt" i detta, men i detta fall tror jag knappast det. Det spelar ingen roll att du har skjutit ut en unge liksom, för att prata klarspråk.
Eftersom att barnet ändå kommer behöva byta till skola nu från dagis så kan det lika gärna hända på en ny ort. Ett sådant ungt barn har liksom ännu inte stadgat sig med bästisar i skolan, kan staden ut och in, utan denne kan nog mera sitt område bara mer eller mindre. Barnet skadas inte av att flytta i den ålders, däremot kanske efter några år.
Så det där med att du tror att ni skulle ha mer rätt kan du nog glömma. Mamman kommer nog vinna i fallet då man mamman alltid redan har ett plus i alla fall. Det krävs alltid ett extra stort plus för att trycka bort mammans standard plus och sedan vinna fallet, så jag tycker det låter som att ni kommer förlora detta.
Det var det dummaste jag har hört!
Har du någonsin sett en femåring med sina kompisar?
Min son bytte dagis när han nyss fyllt 2, och pratade fortfarande om det gamla dagiset och kompisarna och pedagogerna där i nästan ett år innan han började glömma. Man tar hänsyn till att barnet ska slippa den typen av förändringar i så stor utsträckning som möjligt.
Om båda föräldrarna är överens om att flytta på barnet så får de göra det, om de inte är det så kommer Skatteverket att skriva barnet hos den förälder som bor kvar i det invanda området, och kan erbjuda det invanda dagiset.
Vilken förälder det är spelar ingen roll OM de haft 50/50 av boendet tidigare, vilket de har i det här fallet.
Jag kollade upp reglerna när jag och exet separerade eftersom han lovade att jag skulle få skriva sonen hos mig men sedan drog ut på det och till sist skrev på sista dagen innan det hade gått till Skatteverket.
Jag flyttade en halv km bort, dvs samma närområde, samma dagis och skola, men hade pappan inte skrivit på pappren hade jag inte haft en chans att få sonen skriven hos mig. Sonen var 3,5 då.