• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • JhjärtaK
    Teresiat skrev 2014-08-14 07:54:07 följande:

SvanE - Aha då lär de ju inte göra det bara för att jag är orolig. Labb kostar säkert mkt pengar och resurser för dem... Ul vägrar de att göra i den stad jag bor i. Kan ju fråga igen men bm kommer garanterat hänvisa mig att betala 800 kr och göra det privat.. Har samma bm som gör de privata ul så hon vill väl tjäna pengar...

Men vilket sätt! Med tanke på att du haft en MA så borde du få ett VUL kostnadsfritt tycker jag. Jag får ett kostnadsfritt då jag haft 2 mf på raken så dels för att se att allt ser bra ut men också för att datera graviditeten då förra mensen inte var någon mens utan ett mf.
  • Lejonhierta

Märkligt, jag har gjort 8 UL i den här graviditeten och är i v11. Dels för MA sist men dels för tvillinggraviditet som ju resulterade i dålig tillväxt på ena och som blev ett missfall, så har ju en kvar nu. Tror dock att jag inte behöver fler ul nu, utan det är KUB och RUL som gäller framöver. De har även tagit Hcg i denna grav. Så här är de absolut inte snåla.

• Storkbo

Har en liten fundering om det här med KUB i olika län i vårt avlånga land...jag bor i Gävle och vad jag förstått så erbjuds man inte KUB här om man inte är över 35 år eller av andra orsaker ligger i "riskgrupp" för att det skulle finnas skador på barnet...jag kan ju vara lite felinformerad men skulle vara skoj å veta hur det funkar i övriga landet :)

Jag är själv 43 år och har därav blivit erbjuden KUB denna graviditet...min förra graviditet som slutade i MF (då var ja oxå 43) så sa dom att KUB var uteslutet och att det bara var FVP som erbjöds...

• Lejonhierta

Här i Kronoberg (Växjö med omnejd typ) så erbjuds alla gravida KUB. Tidigare erbjöds de över 35 fvp men det har man tagit bort och erbjuder som sagt samtliga. Fvp erbjuds du bara om KUB visar större sannolikhet än 250. Har förstått att just sannolikhetssiffran skiftar också över landet och en del har 300 och någon 400. Tycker 250 känns lite snålt.

Jag är 39 i år och hade tänkt fvp men nekas nu det så det blir KUB. Visar det nära sannolikhetsgränsen så gör vi fvp.

• Storkbo

Okay...:) Jag ska göra KUB 22/8 och om jag hamnar över gränsvärdet så blir det FVP veckan därpå tydligen...håller tummarna gör att vi slipper FVP...

• Madelia
    Storkbo skrev 2014-08-14 08:56:40 följande:

Har en liten fundering om det här med KUB i olika län i vårt avlånga land...jag bor i Gävle och vad jag förstått så erbjuds man inte KUB här om man inte är över 35 år eller av andra orsaker ligger i "riskgrupp" för att det skulle finnas skador på barnet...jag kan ju vara lite felinformerad men skulle vara skoj å veta hur det funkar i övriga landet :)

Jag är själv 43 år och har därav blivit erbjuden KUB denna graviditet...min förra graviditet som slutade i MF (då var ja oxå 43) så sa dom att KUB var uteslutet och att det bara var FVP som erbjöds...

I mitt landsting erbjuds ingen KUB, vare sig man är över 35 eller inte. Det är privat som gäller för de som vill göra.
  • KarinIngrid

Jag ska på inskrivning imorgon!

Och jag mailade barnmorskan idag och frågade om man kan få göra tidigt UL eftersom jag ligger lite riskzon för missfall då jag tidigare gjort två operationer på livmodern, (tagit bort cancerceller). Och min läkare sa efter detta att jag kommer ha svårt att bli gravid och när jag väl blir det ca 50% risk för missfall eller utomkvädes! Så därför är jag lite extra orolig och skulle uppskatta ett tidigt ultraljud. Är i vecka 9 nu
    Hade hoppats att jag skulle få ett positivt svar Men detta var svaret jag fick.

Hej Josefine, grattis till graviditeten, jag kommer besvara alla dina frågor på inskrivningen. Det blir inget ultraljud imorgon bara så du vet.
    Ses imorgon.

Det kändes väldigt kort och avvisande på nåt vis...

• Lejonhierta

Ja det lär ju inte så trevligt. Kunde ju skrivit att det inte finns möjlighet till ultraljud imorgon.

• KarinIngrid

Mm nu oroar jag mig över att hon ska vara otrevlig och inte hjälpsam alls..
    min sambo säger att jag överreagerar och att det inte går att utläsa ur mailet vad hon egentligen menade. Just när jag fick det så tolkade jag det som att hon absolut inte ville ge mig ett tidigt ultraljud. men han ju rätt, det kanske inte var så hon menade... får väl helt enkelt gå dit imorgon och försöka att inte vara negativt inställd, hon kanske är jättetrevlig. Men det kändes som en avvisande otrevlig ton i mailet..
    men det kanske bara är jag som blir nojig för att jag är nervös också!

• JhjärtaK
    Storkbo skrev 2014-08-14 08:56:40 följande:

Kanske ville de få direkt till kub då åldersfaktorn kanske gör kub-siffrorna såpass höga att de i de flesta fall ändå går vidare med fvp? Men bra att du blev erbjuden kub denna gång för kub är ju riskfritt och du kanske får toppensiffror

Här i västra Götaland tror jag att man blir erbjuden kostnadsfritt vid 35 års ålder eller om man ingår i någon riskgrupp. Jag är 32 så kommer att betala för det denna gång. Med dottern bodde vi i Sthlm och där får vem som helst göra det kostnadsfritt.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?