• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Mimipig

KUB - jag är 34 och blev erbjuden det direkt. Menar ni att med den åldern är det omöjligt att få en bra sannolikhetssiffra?

• Lilla W

Ang KUB, låter jättemärkligt att ni som är under 35 fått rådet atr KUB skulle vara missvisande pga er ålder, däremot skulle det kanske vara det om man är över 40. Varför skulle de flesta län kostnadsfritt erbjuda KUB till kvinnorn över 35 i så fall? Det skulle vara i onödan och en onödig utgift för dom. Det är ju många parametrar som spelar in utöver ålder, såsom nackspalt, blodprov, livsstil, vikt, rökning osv. Jag har fått det förklarat för mig att KUB inte är en exakt vetenskap utan ett "hantverk" så välj en klinik som har gjort det länge och vet vad dom gör.

• Skumbollen
    JhjärtaK skrev 2014-08-14 18:49:04 följande:
    Ja det förstår jag. Tankarna snurrar här också. Blir rätt orolig dock att även vi får ett missvisande dåligt resultat på kub då jag är 32, var 29 med dottern och fick lägsta möjliga sannolikhet för kromosomfel, det kanske inte ens går att få när man passerat 30?
    Jag vet faktiskt inte om det går, jag fattade det som att det inte gör det. Svårt det där, en kollega till mig 39 år fick 1:400- någonting. Valde att göra fvp och det visade sig att flickan de väntade hade trisomi 13. Att få 1:400 är väl ganska vanligt i den åldern så det var ju grym otur.

Jag kan tänka mig att i vårt fall så är de rädda att en sannolikhetssiffra inte kommer lugna oss. Vi har alltid varit på fel sida statistiken när det gäller våra graviditeter så det är svårt att tänka positivt.
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2014-08-14 19:31:17 följande:

KUB - jag är 34 och blev erbjuden det direkt. Menar ni att med den åldern är det omöjligt att få en bra sannolikhetssiffra?

Ingen aning faktiskt men skall fråga min bm imorgon på inskrivningen. Hon vet att vi vill göra kub och hon sa inget kring det när jag nämnde det iaf. Skall som sagt fråga och återkommer
  • JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2014-08-14 20:43:45 följande:
    Jag vet faktiskt inte om det går, jag fattade det som att det inte gör det. Svårt det där, en kollega till mig 39 år fick 1:400- någonting. Valde att göra fvp och det visade sig att flickan de väntade hade trisomi 13. Att få 1:400 är väl ganska vanligt i den åldern så det var ju grym otur.

Jag kan tänka mig att i vårt fall så är de rädda att en sannolikhetssiffra inte kommer lugna oss. Vi har alltid varit på fel sida statistiken när det gäller våra graviditeter så det är svårt att tänka positivt.
    Ja det var ju världens otur verkligen. Och trisomi 13 är väl en rätt så allvarlig kromosomavvikelse dessutom?
  • Mimipig
    JhjärtaK skrev 2014-08-14 21:09:20 följande:

Ingen aning faktiskt men skall fråga min bm imorgon på inskrivningen. Hon vet att vi vill göra kub och hon sa inget kring det när jag nämnde det iaf. Skall som sagt fråga och återkommer

Det ska bli spännande att höra vad hon säger! Jag är i v 9 och har inskrivning den 21/8. Hm, om de ska räkna in alla mina synder, förutom siffran 34 år (som jag inte tycker känns lastgammalt ändå) så kommer jag väl inte behöva göra någon KUB. Under de första 7 gravidveckorna (när jag inget visste) kan jag räkna in mängder av vin, cigg, magsjuka, uttorkning, spanska och portugisiska mediciner, influensa, sömntabletter, förbjudna fiskar och ostar och ja, förmodligen något mer. Finns några odds kvar då på KUB-skalan tro...
  • Mimipig
    Storkbo skrev 2014-08-14 17:29:19 följande:

Hahaha ja det har ja!!! Det är fruktansvärt jobbigt ju...å det som är värst är nog människor som luktar svett...kan knappt gå i affärer utan å må illa ja...hahaha hoppas verkligen det oxå lägger sig lite snart kan bli jobbigt å gå så här hela graviditeten...

Jag instämmer ang svetten! Och folks andedräkter! Jag känner dem på meters avstånd. Hu!
  • laila88
    Mimipig skrev 2014-08-14 19:15:24 följande:

Någon som känner igen det här: Jag har mått fint hela grav hittills, men idag är jag helt matt och slut, fick total andnöd när jag powerwalkande till jobbet i uppförsbacke, kändes som att andas genom tunna sugrör. 8+6 idag. Är det normalt?

Skulle gissa att det beror på att kroppens blodvolym ökar och kan därför göra att man får hjärtklappning blir mer andfådd osv, jag har lite hjärtklappning, lite mer andfådd och yrsel som jag kopplar till det iaf. Det är nog helt normalt :)
  • laila88

Hej förresten hoppar in här, för lite drygt en dag sedan var vi på ultraljudet som kunde konstatera att i mig lever nu ett livs levande foster med hjärtslag v 7+5 idag.

Har missfall och ma i bagaget så trodde detta var ännu ett men än så länge verkar allt vara i sin ordning :)

Kan öppna med en lite annorlunda fråga kanske, men tror det var i en gravidapp förut som jag läste att om man haft en blödning tidigt i graviditeten ska man inte ha sex? Är det någon fler som hört det eller nåt i det här ämnet?

Läkaren förklarade att blödningen kunde varit då moderkakan bildas eller något sånt, hon förklarade något lite smått komiskt om armar (på typ det som ska bli moderkaka) som sticks in och det är mycket som händer där inne nu så blödningen är normal och vanlig. Jaja nog negativitet vill mest ansluta mig här och fråga om det :)

• mizzidus
    mp90 skrev 2014-08-14 13:55:37 följande:

Tidigt ultraljud idag. Hjärtat slog o allt såg fint ut! Skönt! Fick tidigt för att utesluta flerbarnsgraviditet! En liten böna:)!

Blev tillbakaflyttad (som ja visste innan) så nu är jag i v 8:)

Stort grattis! :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?