• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Yllraz
    JhjärtaK skrev 2014-08-14 18:49:04 följande:
    Ja det förstår jag. Tankarna snurrar här också. Blir rätt orolig dock att även vi får ett missvisande dåligt resultat på kub då jag är 32, var 29 med dottern och fick lägsta möjliga sannolikhet för kromosomfel, det kanske inte ens går att få när man passerat 30?
    Jag hade passerat 31 och fick 1:20000, så det borde ju gå å få bra siffror ändå :)
  • Kpax
    laila88 skrev 2014-08-14 22:42:45 följande:

Hej förresten hoppar in här, för lite drygt en dag sedan var vi på ultraljudet som kunde konstatera att i mig lever nu ett livs levande foster med hjärtslag v 7+5 idag.

Har missfall och ma i bagaget så trodde detta var ännu ett men än så länge verkar allt vara i sin ordning :)

Kan öppna med en lite annorlunda fråga kanske, men tror det var i en gravidapp förut som jag läste att om man haft en blödning tidigt i graviditeten ska man inte ha sex? Är det någon fler som hört det eller nåt i det här ämnet?

Läkaren förklarade att blödningen kunde varit då moderkakan bildas eller något sånt, hon förklarade något lite smått komiskt om armar (på typ det som ska bli moderkaka) som sticks in och det är mycket som händer där inne nu så blödningen är normal och vanlig. Jaja nog negativitet vill mest ansluta mig här och fråga om det :)

Nej, det har jag inte hört något om, men det här är min första graviditet så det är massor jag inte har en aning om!

En relaterad (och kanske dum) fråga: Hur rädd behöver man vara om magen? Tål den allt som inte gör ont? Typ tryck och lättare slag? Eller behöver man vara extra försiktig? Jag har till exempel en stor hund som har en tendens att kasta sig när hon ska lägga sig, och det är gärna extremt nära i soffan.

Haha, jag låter ju väldigt korkad nu, men det bjuder jag på ;)
  • KarinIngrid

Nu har vi varit på inskrivning och fått en superbra barnmorska, allafall vad vi kände såhär efter första besök. Hon tog kissprov och bekräftade klart och tydlig graviditeten. Efter beräkningar på senaste mens gav hon oss prel förlossningsdatum 23:e mars. Precis samma som min app redan gett mig!

Hon tog massa olika blodprover och kollade blodtryck.

Har bokat in 11 september för KUB-ultraljud
    Hon rekomenderade det pga min ålder sa hon, jag är väl egentligen lite tveksam om man ska hålla på o kolla alla tester och sånt, men min sambo tyckte att vi kan väl göra KUB testet för det i sig medför ingen risk, det är blodprov samt ultraljud.

Sen när man får sannolikhetssiffran kan man då i såfall ta ställning till om man vill gå vidare med fostervattenprov eller moderkaksprov. De testerna är inte något jag känner att jag skulle vilja göra men det är klart får man en dålig siffra på KUBtestet så kanske man känner annorlunda.

• JhjärtaK
    Mimipig skrev 2014-08-14 21:38:19 följande:
    Det ska bli spännande att höra vad hon säger! Jag är i v 9 och har inskrivning den 21/8. Hm, om de ska räkna in alla mina synder, förutom siffran 34 år (som jag inte tycker känns lastgammalt ändå) så kommer jag väl inte behöva göra någon KUB. Under de första 7 gravidveckorna (när jag inget visste) kan jag räkna in mängder av vin, cigg, magsjuka, uttorkning, spanska och portugisiska mediciner, influensa, sömntabletter, förbjudna fiskar och ostar och ja, förmodligen något mer. Finns några odds kvar då på KUB-skalan tro...
    Hej!

Har nu varit hos min bm och frågade kring kub och ålder och visst sa hon att åldern var EN faktor (vikt, rökning/snusning, etnicitet osv var några andra) och ev så kunde den påverka så att man inte "kunde" få den absolut lägsta sannolikheten men hon tyckte att det lät väldigt konstigt att man erbjöd fvp direkt istället för kub och sen beroende på det resultatet gick vidare med fvp eller mkp. Hon sa att det kunde skilja från landsting till landsting vilka procedurer man hade men i Västra Götaland så erbjöds KUB till alla 35 år eller äldre, inte fvp eller mkp direkt. 

Fick inbokat KUB-UL den 18 september och tar blodprovet en dryg vecka innan. Tydligen så skall man numera gärna ha gått förbi v 10+4 när man kollar blodet. Har för mig att jag tog redan någon gång sent under vecka 9 med dottern. Jaja, sådant ändras ju uppenbarligen

Skall på "riktig" inskrivning (eller del två eller vad man skall kalla det) i samband med provtagningen till kub den 9:e september och kommer då vara i vecka 10+5 och vecka 12+0 när UL görs. Då kommer vi att boka in RUL och sen nästa träff i vecka 20. Känns bra att ha UL vid KUB i vecka 13, sedan RUL i ca v 18 så att man har lite "milstolpar" att gå efter  
  • laila88
    Kpax skrev 2014-08-15 09:32:40 följande:
    Nej, det har jag inte hört något om, men det här är min första graviditet så det är massor jag inte har en aning om!

En relaterad (och kanske dum) fråga: Hur rädd behöver man vara om magen? Tål den allt som inte gör ont? Typ tryck och lättare slag? Eller behöver man vara extra försiktig? Jag har till exempel en stor hund som har en tendens att kasta sig när hon ska lägga sig, och det är gärna extremt nära i soffan.

Haha, jag låter ju väldigt korkad nu, men det bjuder jag på ;)
    Jag tror inte att man behöver vara särkilt orolig över det, barnet är ju skyddad av fostervattnet :) tidigt i graviditeten är den ju dessutom så liten, men för den skull ska man kanske inte vara direkt oaktsam, jag har t ex skippat inlines och skidor tidigare just för risken att ramla på magen, speciellt om jag har hunden fast kring midjan :) Men ja busar med min nioåring och med hunden ändå, fast jag brukar inte direkt få smällar :)

Egentligen tror jag att man nojjar upp sig mer än man behöver då man är gravid, jag var själv super noga då jag var gravid med min första, fast det är ju bra! man har skyddsinstinkten tidigt inställd :)
  • Skumbollen
    JhjärtaK skrev 2014-08-15 13:20:58 följande:
    Hej!

Har nu varit hos min bm och frågade kring kub och ålder och visst sa hon att åldern var EN faktor (vikt, rökning/snusning, etnicitet osv var några andra) och ev så kunde den påverka så att man inte "kunde" få den absolut lägsta sannolikheten men hon tyckte att det lät väldigt konstigt att man erbjöd fvp direkt istället för kub och sen beroende på det resultatet gick vidare med fvp eller mkp. Hon sa att det kunde skilja från landsting till landsting vilka procedurer man hade men i Västra Götaland så erbjöds KUB till alla 35 år eller äldre, inte fvp eller mkp direkt. 

Fick inbokat KUB-UL den 18 september och tar blodprovet en dryg vecka innan. Tydligen så skall man numera gärna ha gått förbi v 10+4 när man kollar blodet. Har för mig att jag tog redan någon gång sent under vecka 9 med dottern. Jaja, sådant ändras ju uppenbarligen smile1.gif

Skall på "riktig" inskrivning (eller del två eller vad man skall kalla det) i samband med provtagningen till kub den 9:e september och kommer då vara i vecka 10+5 och vecka 12+0 när UL görs. Då kommer vi att boka in RUL och sen nästa träff i vecka 20. Känns bra att ha UL vid KUB i vecka 13, sedan RUL i ca v 18 så att man har lite "milstolpar" att gå efter smile1.gif  
    Men vi bor i Göteborg och får göra fvp direkt om vi vill och jag är 33 så jag tror mest att det handlar om vad man har för historia bakom sig än vad de har för policy.

Bor ni här i Göteborg eller i närheten? Tror vi har bf nästan samtidigt när jag ser dina datum. När är ni beräknade?
  • Teresiat

Är det någon som känt att det ilar i livmodern? Är i v11 och idag har det känts som att set ilar eller som lätta huggningar lite snett till vänster i livmodern.. Vad kan det innebära?

• JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2014-08-15 17:22:23 följande:
    Men vi bor i Göteborg och får göra fvp direkt om vi vill och jag är 33 så jag tror mest att det handlar om vad man har för historia bakom sig än vad de har för policy.

Bor ni här i Göteborg eller i närheten? Tror vi har bf nästan samtidigt när jag ser dina datum. När är ni beräknade?
    Ja absolut, har man ex någon kromosomavvikelse i nära släkt eller har fött barn/varit gravid med barn med kromosomfel eller annat som kan upptäckas via fvp så tas det in i beräkningen säkerligen

Vi bor i västra Frölunda och har bf 1/4 enligt VUL idag men det kanske blir KS för mig och då blir ju födseln i mars istället Var bor ni och när är bf?
  • JhjärtaK
    Teresiat skrev 2014-08-15 18:03:46 följande:

Är det någon som känt att det ilar i livmodern? Är i v11 och idag har det känts som att set ilar eller som lätta huggningar lite snett till vänster i livmodern.. Vad kan det innebära?

Kan vara ligamenten kanske?
  • Teresiat

JhjärtaK, hehe kan du utveckla? Var sitter dem och vad händer med dem när man är gravid?

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?