• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Kpax
    laila88 skrev 2014-08-17 11:26:51 följande:

Jaa det är också ganska lite information och säkerhet i kombinationen gravid-svetsare. Kommer vara en rätt krävande student imorgon ;) har sparat ett långt dokument om skyddsåtgärder och sådant.

Men vad gör man inte för att hålla sig på säkra sidan :) till och med avstå sushi ;) oj så sugen ja varit på det senaste tiden! :)

Det där med sushi ja!

Jag läste att man kan äta nygjord sushi, men all restsurangsushi är väl nygjord? Varför finns det då "gravidsushi" på menyerna?
  • laila88
    Kpax skrev 2014-08-17 12:29:37 följande:

Det där med sushi ja!

Jag läste att man kan äta nygjord sushi, men all restsurangsushi är väl nygjord? Varför finns det då "gravidsushi" på menyerna?

Jaa jag ha läst det med, men känner mig osäker om man vågar lita på att det är nygjort. Gravidsushi har jag aldrig sett, fråga på restaurangen! Skulle va intressant å höra vad de är för speciellt :)

Sambon och sonen har pratat om att göra egen, ska peppa dom i veckan så ja får min älskade sushi :)
  • Kpax
    laila88 skrev 2014-08-17 12:35:40 följande:

Jaa jag ha läst det med, men känner mig osäker om man vågar lita på att det är nygjort. Gravidsushi har jag aldrig sett, fråga på restaurangen! Skulle va intressant å höra vad de är för speciellt :)

Sambon och sonen har pratat om att göra egen, ska peppa dom i veckan så ja får min älskade sushi :)

Gravidsushin är utan rå fisk tror jag. Det är avokado, gurka, kräftstjärtar, tofu och crabsticks bara :)

Jag vet att bitarna jag brukar beställa (innan graviditeten) är nygjorda, för riset är ofta ljummet fortfarande, och det är inte så himla gott, hehe. Men jag vet ju inte hur gammal själva fisken är, och hur den har förvarats. Antagligen är det ingen fara, det är ett populärt ställe, så jag har svårt att se att något skulle bli liggande. Men chansa vill jag ju inte!
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-08-17 12:29:37 följande:
    Det där med sushi ja!

Anledningen till att det finns "gravidsushi" på menyerna är för att för några år sedan så rekommenderade livsmedelsverket att man inte åt "vanlig" sushi som gravid. Men som sagt, sedan ett par år tillbaka är det fritt fram att äta nygjord sushi, dvs gjord på en restaurang och inte köpt i en butik ex. 

Tänk bara på att byta ut tonfisken mot lax eller avokado exempelvis (och gärna jätteräkan mot något annat också, men då för miljön och inte för bebisen )
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-08-17 13:05:52 följande:
    Gravidsushin är utan rå fisk tror jag. Det är avokado, gurka, kräftstjärtar, tofu och crabsticks bara :)

Jag vet att bitarna jag brukar beställa (innan graviditeten) är nygjorda, för riset är ofta ljummet fortfarande, och det är inte så himla gott, hehe. Men jag vet ju inte hur gammal själva fisken är, och hur den har förvarats. Antagligen är det ingen fara, det är ett populärt ställe, så jag har svårt att se att något skulle bli liggande. Men chansa vill jag ju inte!
    Fisken fryses alltid då det tar död på bakterier som är farliga för alla, inte bara för oss gravida, så du behöver inte oroa dig utan ät på med gott samvete om det är ett välbesökt ställe
  • JhjärtaK
    laila88 skrev 2014-08-17 12:35:40 följande:

Rent statistiskt är det mycket säkrare att äta sushi ute på restaurang än att göra det hemma, det är många fler som blir magsjuka av egengjord sushi. Om ni ändå vågar er på att göra egen så se till att fisken har varit fryst i minst tre dygn i minst -18 grader. 
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2014-08-17 13:10:11 följande:

Fisken fryses alltid då det tar död på bakterier som är farliga för alla, inte bara för oss gravida, så du behöver inte oroa dig utan ät på med gott samvete om det är ett välbesökt ställe

Men gud vad skönt att höra! Laxen är ju godast ;)

Vårat favvoställe har kräftstjärt istället för jätteräka, känns bra att många hänger på där.
  • laila88
    JhjärtaK skrev 2014-08-17 13:12:37 följande:

Rent statistiskt är det mycket säkrare att äta sushi ute på restaurang än att göra det hemma, det är många fler som blir magsjuka av egengjord sushi. Om ni ändå vågar er på att göra egen så se till att fisken har varit fryst i minst tre dygn i minst -18 grader. 

Oj det trodde jag inte! Men jag är tveksam på restaurangen här, det är oftast sushi på buffé och då får man känslan att den ligger framme länge och säkert återanvänds om det blir över. Men ska undersöka saken :)

så himla bra med såna här forum så man får veta av andra sånt som man har noll koll på :D
  • JhjärtaK
    laila88 skrev 2014-08-17 13:39:42 följande:
    Oj det trodde jag inte! Men jag är tveksam på restaurangen här, det är oftast sushi på buffé och då får man känslan att den ligger framme länge och säkert återanvänds om det blir över. Men ska undersöka saken :)

så himla bra med såna här forum så man får veta av andra sånt som man har noll koll på :D
    Ja om det är buffé då vete sjutton. De flesta gör ju sushi på beställning och då är den alltid fräsch såklart. Kanske kan du be dem att göra ny till dig?
  • Hanna1989

Flög till Stockholm idag och min kompis sa att jag inte skulle gå igenom den där "ramen" "kroppsscanningen" i säkerhetskontrollen så gick vid sidan av efter att ha pratat med personalen, åkte med jobbet och alla vet ju absolut inte om att jag är gravid så det blev lite stressigt att hinna före alla andra, på hemvägen får jag satsa på att halka efter tror jag. Men detta hade jag ingen aning om?? Någon mer som hört om detta?

Ang sushi så har jag ätit det en gång : ) berättade att jag var gravid och hon försäkrade mig om att det givetvis alltid var färskt och det var säkert för mig. Vårt stamställe så litar på dem till 100 % däremot kött är sååå tråkigt att äta nu när allt måste vara helstekt, då kan det kvitta..torrt ju.

Har lärt mig hantera illamåendet genom att alltid ha med mig yoghurt, fil, frukt el macka och äta så fort det smyger sig på så försvinner det : )

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?