• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • laila88
    Hanna1989 skrev 2014-08-17 23:48:30 följande:

Flög till Stockholm idag och min kompis sa att jag inte skulle gå igenom den där "ramen" "kroppsscanningen" i säkerhetskontrollen så gick vid sidan av efter att ha pratat med personalen, åkte med jobbet och alla vet ju absolut inte om att jag är gravid så det blev lite stressigt att hinna före alla andra, på hemvägen får jag satsa på att halka efter tror jag. Men detta hade jag ingen aning om?? Någon mer som hört om detta?

Ang sushi så har jag ätit det en gång : ) berättade att jag var gravid och hon försäkrade mig om att det givetvis alltid var färskt och det var säkert för mig. Vårt stamställe så litar på dem till 100 % däremot kött är sååå tråkigt att äta nu när allt måste vara helstekt, då kan det kvitta..torrt ju.

Har lärt mig hantera illamåendet genom att alltid ha med mig yoghurt, fil, frukt el macka och äta så fort det smyger sig på så försvinner det : )

Ännu en grej man inte får göra! Det hade jag ingen aning om heller.

Fast då jag flög sist visste jag inte att jag var gravid så har hunnit både springa genom såna, äta sushi och dricka två öl utspritt på två tillfällen innan jag visste jag var gravid.. Även brieost och blodigt kött hann jag med. Känner mig inte direkt orolig dock även om jag är petnoga nu då jag väl vet om att jag är gravid :)
  • KarinIngrid

oj får man inte gå genom scannen på flygplatsen?
    Det måste jag kolla upp, jag ska ju flyga nästa vecka så det vore ju jättebra att veta!

• Lejonhierta

Flög till Stockholm idag och min kompis sa att jag inte skulle gå igenom den där "ramen" "kroppsscanningen" i säkerhetskontrollen så gick vid sidan av efter att ha pratat med personalen, åkte med jobbet och alla vet ju absolut inte om att jag är gravid så det blev lite stressigt att hinna före alla andra, på hemvägen får jag satsa på att halka efter tror jag. Men detta hade jag ingen aning om?? Någon mer som hört om detta?

Ang sushi så har jag ätit det en gång : ) berättade att jag var gravid och hon försäkrade mig om att det givetvis alltid var färskt och det var säkert för mig. Vårt stamställe så litar på dem till 100 % däremot kött är sååå tråkigt att äta nu när allt måste vara helstekt, då kan det kvitta..torrt ju.

Har lärt mig hantera illamåendet genom att alltid ha med mig yoghurt, fil, frukt el macka och äta så fort det smyger sig på så försvinner det : )

Är nog ingen fara, jag knatade genom scanningen både inrikes och utrikes då jag var höggravid förra gången. Samt vi har scanning på mitt jobb som vi måste passera ett x antal gånger per dag. Både vid in och utsläpp. Inget som gravida förbjuds eller undanhålls.
  • Joooj0

Heller aldrig hört om scanning vid flygplats , varför sitter inte såna skyltar uppe då? Eller information? Hur mår ni som är i v 10?

• linaxelsson
    Joooj0 skrev 2014-08-18 16:26:01 följande:

Heller aldrig hört om scanning vid flygplats , varför sitter inte såna skyltar uppe då? Eller information? Hur mår ni som är i v 10?

Jag börjar faktiskt känna mig lite bättre. Jag är inte lika trött som innan och jag har börjat att få tillbaks aptiten. Annars så har jag fortfarande växtvärk emellanåt, konstig smak i munnen, gasig mage och ligamentsmärtor. Har ni också en bitter sur smak i munnen emellanåt?
  • JhjärtaK

Tänk på att man inte behöver steka igenom nötkött helt, det kan vara rosa så länge alla ytor är ordentligt stekta. Nytt direktiv från Livsmedelsverket för när jag var gravid med dottern behövde allt kött upphettas till minst 70 grader men nu är nötkött inte med på den listan längre, sweet!
  • Hanna1989

Kanske bara är en myt. Min kompis hade sett flera gravida gå vid sidan tidigare och personalen sa att det va helt okej att jag gick vid sidan så lika bra tänkte jag : )

Är nog lite extra löjlig då vi haft många MF i familjen, att jag inte trott jag kunnat bli gravid + att det är första barnet : )

Skönt att höra det med nötköttet för va på Fridays igår och fick en väldigt god burgare som var välstekta på alla sidor men lite rosa inuti, då behöver jag inte tänka mer på det : ) tack.

Har bara läst på lvm att kött skulle vara genomstekt och antog det var allt.

• JhjärtaK
    Hanna1989 skrev 2014-08-18 18:13:44 följande:

Kanske bara är en myt. Min kompis hade sett flera gravida gå vid sidan tidigare och personalen sa att det va helt okej att jag gick vid sidan så lika bra tänkte jag : )

Är nog lite extra löjlig då vi haft många MF i familjen, att jag inte trott jag kunnat bli gravid + att det är första barnet : )

Skönt att höra det med nötköttet för va på Fridays igår och fick en väldigt god burgare som var välstekta på alla sidor men lite rosa inuti, då behöver jag inte tänka mer på det : ) tack.

Har bara läst på lvm att kött skulle vara genomstekt och antog det var allt.

Det var nog ingen fara med din burgare MEN rådet om genomstekt gäller även nötfärs då nötfärsen har "oändligt" många sidor typ (får ju det när köttet går genom kvarnen). Så nötfärs skall genomstekas men nötkött i bit går bra att äta rosa
  • JhjärtaK

Taget direkt från Livsmedelsverkets hemsida:

Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt. (toxoplasma)

• JhjärtaK

Alltså min jäkla foglossning, jag håller på att krevera! Började jobba idag och att sitta i en kontorsstol i några timmar i streck var INTE något min korsrygg uppskattade. Brännande molvärk som gjorde det svårt att koncentrera sig! Hur skall jag kunna jobba i 7 månader till???? Och jag vill verkligen inte sjukskriva mig förrän tidigast i slutet av januari, sitter på ett jätteintressant uppdrag och skulle känna att jag verkligen lämnade kunden i sticket

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?