• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Hanna1989

Härligt med andras åsikter om koffeinet. Jag dricker tyvärr inte kaffe för smakens skull ???? men får se denna resan som ett bra sätt att bli av med mitt koffeinberoende.

Tänkte välja bort socker helt frånochmed nu också. Hade mycket eksem när jag var liten men som har växt bort med åren men nu ser jag tendenser på händerna till eksem igen sedan grav. startade. Har bokat läkartid på Fredag så att jag kan få någon bra salva utskriven men märker också att socker förvärrar allt, det är som ett gift.

• bb2014

Som sagt koffein är ingen stor bov i små mängder. Har man problem med illamående får man ju lergigan komp utskrivet och de innehåller koffein. En kopp kaffe på morgonen är ingen fara. Rekommenderat intag är max 3 koppar (och så får man ju tänka om man dricker cola och te då också)

Viktigast är att äta varierad kost, mycket frukt och låta bli riktiga bovar som alkohol och cigaretter (men det är det väl knappast nån som rör efter de fått ett plus) plus alla livsmedel som man rekommenderas att INTE äta.

När illamåendet är som värst ska man ju vara glad man får i sig nått!

Kan tipsa om salta chips vid illamående. Det startar också aptiten. :)

Annars har vi matkasse. Varannan vecka vego och varannan vanlig, så det är skönt att slippa tänka på maten och så kan sambon ta hand om det helt :)

• KarinIngrid

Ända sen jag plussade har jag varit supernoga med vad jag ätit, bestämde mig tidigt att äta så nyttigt och bra som möljigt. Dels för att det är det bästa för både mig och barnet, dels för att jag har väldigt lätt att lägga på mig vikt och inte vill gå upp 20 kilo under graviditeten!

Så första veckorna gick jättebra, jag åt mycket fisk, frukt och grönt, inga sötsaker alls och kände mig mätt o belåten och mådde bra.

nu är det värre med maten.. eftersom jag mår konstant illa och har så grymt svårt att äta nåt alls och behålla det så trugas det med allt möjligt just nu och jag är glad om jag överhuvudet taget får i mig lite energi.

Men jag får tänka så att när illamåendeperioden är över får jag gå tillbaka till nyttigatänket igen! Just nu trugas till o med en kaka ibland, eller ett par skedar glass, allt för att få minsta energi. Men jag kan knappt ens äta det. :(

• Ninat

Är det någon som fått nått speciellt sug efter något ät/drickbart?

Jag har fått de på mjölk.. Kan dricka över en liter om dagen. :p vore kul att höra om era om ni har några :)

• FresnoKiwi95
    hemlig89 skrev 2014-08-05 13:51:25 följande:

måste fråga er tjejer som gjort tidigt Ultraljud. vart gjorde ni detta?
    Ringt runt som en galning och finner ingenting. Har ej valt om jag skall behålla än, men vill se det med egna ögon först...

ngn som vet?

Jag gjorde på SÖS i vecka 7. Min barnmorska ville veta vilken vecka jag var i så hon fixade det och så gick jag dit två dagar senare. Kostade inget :)
  • niobit
    Ninat skrev 2014-08-06 14:42:40 följande:

Är det någon som fått nått speciellt sug efter något ät/drickbart?

Jag har fått de på mjölk.. Kan dricka över en liter om dagen. :p vore kul att höra om era om ni har några :)

Jag drack ett stort paket mjölk om dagen med sonen. 1,5l. Helt galen i det! När han föddes var moderkakan lite förkalkad sa dom. När jag berättade detta och mitt mjölkdrickande sa BM att det kunde ha ett samband. Förkalkningen gjorde nog att han var lite liten, 2800gr och 49 lång och född 39+4.

Jag frågade en annan BM om jag kunde dricka så mycket mjölk när jag var halvvägs och hon sa ok.

Vill inte skrämmas men man kanske inte ska överkonsumera som jag gjorde ;)
  • Ninat
    niobit skrev 2014-08-06 16:15:04 följande:
    Jag drack ett stort paket mjölk om dagen med sonen. 1,5l. Helt galen i det! När han föddes var moderkakan lite förkalkad sa dom. När jag berättade detta och mitt mjölkdrickande sa BM att det kunde ha ett samband. Förkalkningen gjorde nog att han var lite liten, 2800gr och 49 lång och född 39+4.

Jag frågade en annan BM om jag kunde dricka så mycket mjölk när jag var halvvägs och hon sa ok.

Vill inte skrämmas men man kanske inte ska överkonsumera som jag gjorde ;)
    Ojdå, då får jag försöka ha de lite under kontroll iaf :) hihi
  • tovemaja
    planerattförsökabligravid skrev 2014-08-06 08:48:16 följande:

Vaknade nyss och gick på toa och det kom rätt mycke blod med klumpar.. antar att det är missfall :'( har dock en bokad tid idag för att prata om hälsa, fökning och alkohol, hur ska jag göra med den? ringa och anboka? :(

oj, var så uppe i mitt eget att jag missade ditt inlägg! hur har det gått? Hur mår du? Ont?
  • Villhaenbebbe

Hitills så har postafen funkar för mig mot illamåendet - fick till och med tillbaka min aptit efter jag tagit en tablett :) Har nu tagit det varje morgon och då går det faktiskt ganska bra - kan känna av svagt illamående någon gång ibland - men det går härda igenom :)
    Som jag förstår det så funkar det jättebra för vissa och inte alls för andra!

• KarinIngrid
    Villhaenbebbe skrev 2014-08-07 09:58:38 följande:

Hitills så har postafen funkar för mig mot illamåendet - fick till och med tillbaka min aptit efter jag tagit en tablett :) Har nu tagit det varje morgon och då går det faktiskt ganska bra - kan känna av svagt illamående någon gång ibland - men det går härda igenom :)
    Som jag förstår det så funkar det jättebra för vissa och inte alls för andra!

Postafen måste man få det på recept eller finns det receptfritt?

jag har inte tid hos barnmorskan förrän nästa fredag! Och jag börjar känna mig vädligt matt och hängig för jag är konstant illamående och svårt att behålla nån energi alls..

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?