• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Astilbe

Hej! Är egentligen med i apriltråden men under kub i dag blev jag framflyttad till 30 mars så jag hakar på här! Fick 1:2546 på justerad risk men vet inte alls hur bra/dåligt det är. Någon som är lite mer insatt i kubsiffrorna?

• KarinIngrid
    Astilbe skrev 2014-09-24 10:49:24 följande:

Hej! Är egentligen med i apriltråden men under kub i dag blev jag framflyttad till 30 mars så jag hakar på här! Fick 1:2546 på justerad risk men vet inte alls hur bra/dåligt det är. Någon som är lite mer insatt i kubsiffrorna?

Välkommen!

Vi fick 3494 på KUB o vår BM sa att det var jättebra siffror.
    De funderar inte ens på att gå vidare med fler tester om man har mer än 300. Så hon sa till oss att inte skulle oroa oss det minsta.
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2014-09-24 10:49:24 följande:

Hej! Är egentligen med i apriltråden men under kub i dag blev jag framflyttad till 30 mars så jag hakar på här! smile1.gif Fick 1:2546 på justerad risk men vet inte alls hur bra/dåligt det är. Någon som är lite mer insatt i kubsiffrorna?

Din siffra låter bra! Den säger ju att det endast är en risk på 1 av drygt 2000 att bebisen skulle ha något kromosomfel, dvs inte ens en halv promilles risk

Hur gammal är du?
  • Astilbe

Tack för svaren. Nu känns det lite lugnare. Jag är 32 år så jag antar att min ålder påverkar siffrorna en del. Kanske även att det är en ivf-grav? Det var i alla fall helt otroligt att få se den lilla/e sprattla rundor med ben och armar där inne. Senast vi var på vul så krävdes det ganska mycket fantasi för att se vad som var upp och ner...

• JhjärtaK
    Astilbe skrev 2014-09-24 11:15:33 följande:

Tack för svaren. Nu känns det lite lugnare. smile1.gif Jag är 32 år så jag antar att min ålder påverkar siffrorna en del. Kanske även att det är en ivf-grav? Det var i alla fall helt otroligt att få se den lilla/e sprattla rundor med ben och armar där inne. Senast vi var på vul så krävdes det ganska mycket fantasi för att se vad som var upp och ner... smile5.gif

Haha, känner igen det där, vad är huvud och vad är rumpa liksom?

Ja ålder spelar in och tror även att IVF gör det faktiskt (av någon konstig anledning). Jag såg nämligen att det stod som en "faktor" på det papper vi fick hem från kub:en. Det stod "IVF?: Nej"

Jag är förresten också 32 . Tror att vår åldersrisk låg på 1:400 någonting så i jämförelse med det så är ju 1:2500 jättebra också
  • laila88

Alltså jag blir så fundersam, ända fram tills för några dagar sen har jag haft mage och trodde det var bebismagen som kommit för att stanna och bli större. Men nu helt plöstsligt är den borta! Ibland känns den lite större, men oftast senaste dagarna känns magen som vanligt?!

Ungefär då ja började läsa i gravidappar osv att i vecka 14 så kunde magen komma. Nä då försvann min?!

• Chuckiiii

Jag åkte in till gynakkuten häromnatten, efter flera timmars blödning! Usch vilken panik jag hade!

Som tur var fick jag se ett slående hjärta och en liten som rörde sig därinne!

Men. Jag kan inte släppa händelsen! Jag vågar nästan inte gå på toa i rädsla för blod på pappret. Jag går i mf-tankar nästan hela tiden. Usch!

Läkarn sa att den såg frisk ut men också att 'hon inte kunde lova nåt' hur tolkat man det liksom?

• Lejonhierta
    Chuckiiii skrev 2014-09-24 13:07:33 följande:

Jag åkte in till gynakkuten häromnatten, efter flera timmars blödning! Usch vilken panik jag hade!

Men. Jag kan inte släppa händelsen! Jag vågar nästan inte gå på toa i rädsla för blod på pappret. Jag går i mf-tankar nästan hela tiden. Usch!

Läkarn sa att den såg frisk ut men också att 'hon inte kunde lova nåt' hur tolkat man det liksom?

Usch ja, vet vad du går igenom. Har ju haft blödningar av och till som sen lugnade sig en månad för att sedan komma en rejäl blödning för 12 dagar sedan. Är sjukskriven och ordinerad största möjliga stillhet under två veckor.

Men som din läkare säger: bäbisen ser frisk ut men att hon inte kan lova något. Det är helt klokt av din läkare att svara. Allt ser bra ut med bäbisen och det dom kan se på ultraljudet, vad som händer efter det ser de ju inte. För att lokalisera blödningar etc så är ultraljud ett ganska trubbigt verktyg och det finns inte mer att tillgå. Därför har de i mitt fall tagit till försiktighetsåtgärden med sjukskrivning och vila, eftersom de inte vet vad som blöder men högst troligt antingen den lågt sittande moderkakan (inte ovanligt med blödningar då) eller att kroppen vill göra sig av med den döda tvillingen. Men det ser dom inte, de kan bara följa och gissa.

Det som kan kännas hårt är när jag var in för fem-sex veckor sedan efter rejäla blödningar och läkaren sa att ja allt ser ju bra ut med den som lever och de kunde inte se någon aktiv blödning där och då. Tio minuter senare så kom en ny störtblödning, rätt igenom skydd, kläder och det forsade ner i skorna -då hade jag fortfarande inte hunnit lämna sjukhuset... Så allt är relativt. Försök vara här och nu och ta det lugnt. Det är inte så ovanligt med blödningar under graviditeter som folk tror. Konstigt nog så pratas det inte så mycket om det.

Jag hade blödningar även i min förra graviditet om än som två mensliknande perioder då jag skulle haft mens egentligen. De tre tidigare graviditeterna hade jag ingen blödning alls, trots att vi förväntade oss det då vi väntade tvåan eftersom även det var en tvillinggraviditet, men där den som dog gjorde det betydligt tidigare i graviditeten än denna gången. (kroppen klarade resorbera till fullo).

Vet inte heller vilken färg det är på din blödning, men skulle du de närmaste dagarna få bruna/mörka blödningar så är det högst troligt inte en ny blödning utan rester från den du först hade, vilket kan vara skönt att veta. 
  • JhjärtaK
    Chuckiiii skrev 2014-09-24 13:07:33 följande:

Känner så igen rädslan inför att gå på toaletten och torka sig. Skickar all styrka jag kan!
  • JhjärtaK

Nu har vi varit på UL igen och tvillingarna mår fortfarande bra. De är enäggs och delar moderkaka men har var sin inre hinna. Nu kommer jag att följas upp via specMVC med UL varannan vecka efter RUL. Jag skall på ett till UL i vecka 17 innan RUL och själva RUL kommer att genomföras av en läkare. Så dessa två små kommer att bli väldigt väl uppvaktade kan man lugnt säga

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?