Chuckiiii skrev 2014-09-24 13:07:33 följande:
Jag åkte in till gynakkuten häromnatten, efter flera timmars blödning! Usch vilken panik jag hade!
Som tur var fick jag se ett slående hjärta och en liten som rörde sig därinne!
Men. Jag kan inte släppa händelsen! Jag vågar nästan inte gå på toa i rädsla för blod på pappret. Jag går i mf-tankar nästan hela tiden. Usch!
Läkarn sa att den såg frisk ut men också att 'hon inte kunde lova nåt' hur tolkat man det liksom?
Usch ja, vet vad du går igenom. Har ju haft blödningar av och till som sen lugnade sig en månad för att sedan komma en rejäl blödning för 12 dagar sedan. Är sjukskriven och ordinerad största möjliga stillhet under två veckor.
Men som din läkare säger: bäbisen ser frisk ut men att hon inte kan lova något. Det är helt klokt av din läkare att svara. Allt ser bra ut med bäbisen och det dom kan se på ultraljudet, vad som händer efter det ser de ju inte. För att lokalisera blödningar etc så är ultraljud ett ganska trubbigt verktyg och det finns inte mer att tillgå. Därför har de i mitt fall tagit till försiktighetsåtgärden med sjukskrivning och vila, eftersom de inte vet vad som blöder men högst troligt antingen den lågt sittande moderkakan (inte ovanligt med blödningar då) eller att kroppen vill göra sig av med den döda tvillingen. Men det ser dom inte, de kan bara följa och gissa.
Det som kan kännas hårt är när jag var in för fem-sex veckor sedan efter rejäla blödningar och läkaren sa att ja allt ser ju bra ut med den som lever och de kunde inte se någon aktiv blödning där och då. Tio minuter senare så kom en ny störtblödning, rätt igenom skydd, kläder och det forsade ner i skorna -då hade jag fortfarande inte hunnit lämna sjukhuset... Så allt är relativt. Försök vara här och nu och ta det lugnt. Det är inte så ovanligt med blödningar under graviditeter som folk tror. Konstigt nog så pratas det inte så mycket om det.
Jag hade blödningar även i min förra graviditet om än som två mensliknande perioder då jag skulle haft mens egentligen. De tre tidigare graviditeterna hade jag ingen blödning alls, trots att vi förväntade oss det då vi väntade tvåan eftersom även det var en tvillinggraviditet, men där den som dog gjorde det betydligt tidigare i graviditeten än denna gången. (kroppen klarade resorbera till fullo).
Vet inte heller vilken färg det är på din blödning, men skulle du de närmaste dagarna få bruna/mörka blödningar så är det högst troligt inte en ny blödning utan rester från den du först hade, vilket kan vara skönt att veta.