Inlägg från: Astilbe |Visa alla inlägg
  • Astilbe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Hej! Är egentligen med i apriltråden men under kub i dag blev jag framflyttad till 30 mars så jag hakar på här! Fick 1:2546 på justerad risk men vet inte alls hur bra/dåligt det är. Någon som är lite mer insatt i kubsiffrorna?

• Astilbe

Tack för svaren. Nu känns det lite lugnare. Jag är 32 år så jag antar att min ålder påverkar siffrorna en del. Kanske även att det är en ivf-grav? Det var i alla fall helt otroligt att få se den lilla/e sprattla rundor med ben och armar där inne. Senast vi var på vul så krävdes det ganska mycket fantasi för att se vad som var upp och ner...

• Astilbe
    JhjärtaK skrev 2014-09-24 11:24:40 följande:
    Haha, känner igen det där, vad är huvud och vad är rumpa liksom? smile2.gif

Ja ålder spelar in och tror även att IVF gör det faktiskt (av någon konstig anledning). Jag såg nämligen att det stod som en "faktor" på det papper vi fick hem från kub:en. Det stod "IVF?: Nej"

Jag är förresten också 32 smile1.gif . Tror att vår åldersrisk låg på 1:400 någonting så i jämförelse med det så är ju 1:2500 jättebra också smile1.gif
    Det var ju skönt att höra! Är det första barnet (eller barnen för din del ?
  • Astilbe

Måste bara dela med mig: i går fick jag klartecken för kejsarsnitt. Har oroat mig över att inte få ks redan sen INNAN jag blev gravid och trodde inte att jag redan nu i v 14 skulle få ok. Jag som hade laddat för världens strid och trott att detta skulle bli ett grått moln genom hela graviditeten. Vad ska jag göra med all den energin nu...? Någon som har gjort ks och har lite erfarenheter att dela med sig av?

• Astilbe
    laila88 skrev 2014-09-27 23:04:24 följande:
    OJ redan? Vilken tur att du fick som du ville! Jag tycker det borde va en självklarhet att få välja förlossningsmetod själv. Min första förlossning var HEMSK. Så jag dör om jag inte får igenom ett kejsarsnitt nu. Har också pratat med min bm om att jag måste få igenom kejsarsnitt men det vart inte direkt slag i saken direkt. Måste ta upp det igen nästa tid.
    Nu har jag ju "som tur är" sjukdom i bagaget som jag har kunnat använda. Men hade verkligen inte velat föda vaginalt oavsett. Tycker med det är hemskt att man inte bara kan få vettig opartisk info och sedan välja själv. Vi lever ju inte på 1800-talet... Jag träffade en annan läkare på förra mvc:en och insåg att jag inte skulle få igenom ks där, så bytte mvc. Det var INTE ett lätt samtal i går. Det gäller att inte vika sig en tum. Men tror att läkaren testade mig och insåg att jag och min man kommer att bli ett problem så hon skrev in i ks i min journal mot att jag lovar att fundera och meddela om jag skulle ändra mig. Du har ju redan en födsel i bagaget så du vet ju vad du pratar om så du borde kunna få igenom ks lättare än annars. Stå på dig och bli ett problem. Se till att få samtal direkt med läkare och inte bm. Håller tummarna att det går vägen för dig!
  • Astilbe
    ManoMani skrev 2014-09-27 23:16:55 följande:

Men snälla tycker ni att det är bättre och prata om HEMSK förlossning och ks här? för jag blir verkligen rädd att höra om dessa :(... sorry

Vissa kommer ju att föda med ks och jag tycker det är jättebra om man kan dela med sig av de erfarenheterna också. Men så klart ska man ju inte stirra upp sig. De flesta har ju jättefina minnesvärda förlossningar oavsett vilket sätt förlossningen går till på.
  • Astilbe
    JhjärtaK skrev 2014-09-28 08:51:00 följande:
    Ingen erfarenhet men det blir snitt här också så jag lyssnar gärna på erfarenheter och tips smile1.gif

Så skönt att du fick ok såhär tidigt!
    Tack! Vi passade även på att berätta för mina föräldrar i fredags. Vi hälsade på med en flaska vin och en dekorerad rulle som en liten gåva. (I rullen låg alla bilderna från kub) Trodde aldrig jag skulle få se min mamma så chockad och glad. Hon som är lugn som en filbunke annars.
  • Astilbe

Har ni börjat göra knipövningar än? Var på första passet med min PT som är spec. på träning under graviditeten och fick förutom ett tufft styrkeprogram även inlagt i programmet att göra knipövningar from nu. Jag hade fått för mig att det var först efter graviditeten som knipövningar görs men sådan tur var det kanske inte...?

• Astilbe
    Skumbollen skrev 2014-09-29 19:02:08 följande:
    Enligt boken "att föda" (som övrigt är riktigt bra)minimerar man risken för bristningar i underlivet ju mer man knipit, dessutom kan det bli svårt att hålla tätt mot slutet när det blir tungt om man inte kniper i tid. Så de som inte kniper till vardags tycker jag verkligen skall börja :) bättre orgasmer får man med om inte annat :D
    Ha ha! Det där sista nämnde ju min PT inte. Det var ju dö mycket mer motiverande!
  • Astilbe
    Kpax skrev 2014-09-29 19:07:41 följande:
    Nä, jag har inte börjat ordentligt än, kör lite sporadiskt när jag kommer på det bara.

Hur många knip ska du göra? Och hur ofta?
    Enligt schemat ska jag 5 dagar i veckan öva 3 ggr per dag. Varje gång är ca två minuter. Han rekommenderade att man lägger övningarna i samband med något annat som redan går på rutin tex tandborstning. Annars skjuts det lätt upp. Sen ska det även vara bra att variera hur långa intervallerna på knipen är. Vissa gånger kan man öva ett enda långt knip medan nästa gång är kortare intervaller. Det är ju verkligen inte lång tid men att få rutin på detta blir intressant att se...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?