• FrenchPear

Pco och snart dags för pergotime

Jag har konstaterad pco sedan några månader tillbaka och har nu bestämt mig för att ta den hjälp som finns för att kunna bli gravid. Vi har haft oskyddat sex i 1 år och 4 månader utan resultat och mensen har jag heller inte sett till på sedan jag slutade med piller mars 2013.
    Har ingen ägglossning alls och ska nu få hjälp med pergotime.
    I mitten av augusti ska jag förhoppningsvis få detta utskrivet vid mitt gynbesök.

Är det någon mer än jag som ska börja med pergotime i augusti 2014? Skulle vilja ha någon att bolla detta med. Finns det kanske någon som är i samma sits som jag som inte ägglossar alls av er själva? Har ni blivit hjälpta av pergotime?

Kram

• Svar på tråden Pco och snart dags för pergotime
  • Pco_1_2

Ska också till Gyn för pergoutredning i Aug. Har en son som föddes Aug-13 med hjälp av pergotime+ovitrelle :)

Har pcos och ägglossar inte själv.

• FrenchPear

Tack för svar Pco_1_2!!

Vad roligt att höra att det gått så bra för dig ???? Får jag fråga vad ovitrelle är? Och hur lång tid tog det för dig att bli gravid? Man hoppas ju att det ska funka på en gång men kanske tar det några kurer..

Fick du några biverkningar av pergon?

• Gweny

Jag vill också vara med. Fick reda på att jag har PCOS i Mars och vi hade i Juni försökt i 1 år själva. Jag har 2 barn sen innan dock, men nu med en ny man, så vill vi gärna få ett barn ihop.  Jag har få ägglossningar och väldigt långa cykler, sen besväras jag av lite övervikt och även hypotyreos(fick reda på i Maj) så varit väldigt omtumlande år får jag säga.

Vi skulle börjat med pergotime i våras, men jag hade dåliga sköldkörtelvärden, så blev att vänta, har precis fått reda på nya provsvar som var utmärkta, så nu är det tummen upp. Men nu har då alla semester, så blir att vackert vänta....suck!

Har tabletterna hemma dock men ena läkaren är tillbaka v.32 och den andra i v.34, har fått en telefontid med en av dem 21/8 iallafall. Men hoppas få börja i slutet av Augusti eller September då.

• Pco_1_2

Vad spännande!

Ovitrelle är en spruta man får efter avslutad pergokur för att äggen ska släppa.

Jag blev gravid på 1:a försöket med enkelkur pergo, blodprovet hos gyn visade då "ingen ägglossning" och vi lyckades bara ha sex 1 gång den månaden. Men se, det var visst en liten pojke som visade sig på stickan trots allt ;)

• FrenchPear

Hej Gweny!

Kul att du också är med. Jag förstår precis vad du menar med väntan nu i sommar. Verkar inte finnas några lediga tider alls.. jobbigt när man vet vad man vill! Jag ska träffa min gynläkare den 12 augusti. Räknar ner..

Va glad jag blir att du säger att du har 2 barn sen innan. Ger hopp! Blev du spontant gravid med dem? Eller var det pergo?

Vad är hypotereos? Klingar bekant men vet inte riktigt vad det är egentligen. Låter lovande att dina provsvar är bra nu. Håller tummarna för dig.

Jag går här och klurar på hur jag bäst kan förbereda kroppen på att ta pergotime.. Väger något kilo mer än under tiden jag åt p-piller och var lyckligt ovetandes om pcon. Tycker inte att jag är speciellt överviktig men kanske hjälper det att gå ner lite ändå. Har du fått några råd inför pergo?

Kram!

• FrenchPear

Så om ägget inte släpper får man sprutan alltså? Spännande. Inte hört talats om :)

Vad roligt att ni fick en pojke trots beskedet om ingen ägglossning. Fick du några biverkningar av pergo? Kunde du jobba som vanligt?

• Gweny

Igår såg jag en intressant föreläsning om PCO på nätet och tydligen kan vissa gå med detta, fast inte märka av det under omgångar i livet. När jag fick mina barn var jag både yngre och normalviktig och åt bättre. 1a var en hoppsan och 2a tog 5 månader, så ingen pergo då, hade regelbunden mens på den tiden.  Nu är jag äldre och har tyvärr lagt på mig för mycket kg:n.... en biverkning från Hypotyreosen tyvärr....  det är underfunktion i sköldkörteln! Något alla som har svårt att få barn, bör få kolla upp. Är ett enkelt blodprov, som dem kan se om det visar något misstänkt. Man kan innan haft problem med trötthet, övervikt, acne, mer hårväxt i tex ansikte. osv  finns även överfunktion. hypertyreos.  Både detta och PCO kan ju försvåra, så kändes väldigt tung få reda på detta, speciellt när jag lyckats innan, knäppa kropp.

Bägge mina gynekologer(har både på landstinget och privat) säger att det vore väldigt bra om jag går ner i vikt....något jag är medveten om, men haft ond cirkel med massa tröstätande också när det inte gått som vi velat...  men måste ta tag i det, för en viss BMI gäller ju ifall man skickas vidare till IVF i värsta fall.

skönt du ska få komma till din läkare 12/8! Jag har telefontid med en av mina 21/8, men hoppas få tag i den 2a tidigare....

• Pco_1_2

Jag hade inga biverkningar alls av pergon, lite varmare kanske. Jag jobbade som vanligt :)

• Gweny
    Pco_1_2 skrev 2014-07-15 15:01:55 följande:

Jag hade inga biverkningar alls av pergon, lite varmare kanske. Jag jobbade som vanligt :)

skönt att höra! lite nervös över biverkningar.
  • cassibassi

I september någon gång så ska jag och min sambo bli kallade för att få hjälp med det här med vår oönskade barnlöshet. Troligen kommer vi därefter att börja med pergotime. Gissar att det är det första de börjar med att ge en?
    Jag har börjat tänka på det att vi kanske inte kommer att få någon hjälp nu som jag vill. Hur ser processen ut innan de skriver ut pergotime till en?

Svar på tråden Pco och snart dags för pergotime