• Gweny

Pco och snart dags för pergotime

Jag vill också vara med. Fick reda på att jag har PCOS i Mars och vi hade i Juni försökt i 1 år själva. Jag har 2 barn sen innan dock, men nu med en ny man, så vill vi gärna få ett barn ihop.  Jag har få ägglossningar och väldigt långa cykler, sen besväras jag av lite övervikt och även hypotyreos(fick reda på i Maj) så varit väldigt omtumlande år får jag säga.

Vi skulle börjat med pergotime i våras, men jag hade dåliga sköldkörtelvärden, så blev att vänta, har precis fått reda på nya provsvar som var utmärkta, så nu är det tummen upp. Men nu har då alla semester, så blir att vackert vänta....suck!

Har tabletterna hemma dock men ena läkaren är tillbaka v.32 och den andra i v.34, har fått en telefontid med en av dem 21/8 iallafall. Men hoppas få börja i slutet av Augusti eller September då.

• Gweny

Igår såg jag en intressant föreläsning om PCO på nätet och tydligen kan vissa gå med detta, fast inte märka av det under omgångar i livet. När jag fick mina barn var jag både yngre och normalviktig och åt bättre. 1a var en hoppsan och 2a tog 5 månader, så ingen pergo då, hade regelbunden mens på den tiden.  Nu är jag äldre och har tyvärr lagt på mig för mycket kg:n.... en biverkning från Hypotyreosen tyvärr....  det är underfunktion i sköldkörteln! Något alla som har svårt att få barn, bör få kolla upp. Är ett enkelt blodprov, som dem kan se om det visar något misstänkt. Man kan innan haft problem med trötthet, övervikt, acne, mer hårväxt i tex ansikte. osv  finns även överfunktion. hypertyreos.  Både detta och PCO kan ju försvåra, så kändes väldigt tung få reda på detta, speciellt när jag lyckats innan, knäppa kropp.

Bägge mina gynekologer(har både på landstinget och privat) säger att det vore väldigt bra om jag går ner i vikt....något jag är medveten om, men haft ond cirkel med massa tröstätande också när det inte gått som vi velat...  men måste ta tag i det, för en viss BMI gäller ju ifall man skickas vidare till IVF i värsta fall.

skönt du ska få komma till din läkare 12/8! Jag har telefontid med en av mina 21/8, men hoppas få tag i den 2a tidigare....

• Gweny
    Pco_1_2 skrev 2014-07-15 15:01:55 följande:

Jag hade inga biverkningar alls av pergon, lite varmare kanske. Jag jobbade som vanligt :)

skönt att höra! lite nervös över biverkningar.
  • Gweny
    cassibassi skrev 2014-07-17 22:19:50 följande:

I september någon gång så ska jag och min sambo bli kallade för att få hjälp med det här med vår oönskade barnlöshet. Troligen kommer vi därefter att börja med pergotime. Gissar att det är det första de börjar med att ge en?
    Jag har börjat tänka på det att vi kanske inte kommer att få någon hjälp nu som jag vill. Hur ser processen ut innan de skriver ut pergotime till en?

våran gynekolog började våran utredning och gjorde UL, såg att det var typiska PCO-äggstockar(ihop med andra symtom) och gjorde vanliga blodprover. sen var det pergotime som gällde för mig. Dock hann vi inte börja, då mina sköldkörtelvärden blivit dåliga, men nu hoppas vi börja snart.  dem ligger här hemma och väntar.
  • Gweny
    Har iallafall fått klartecken, IGEN...att börja med pergotime nu när värdena för sköldkörteln är så bra. Pratade med min gyn på den privata i torsdags. Väntar på mensen ska komma, så kör jag igång. spännande!! 

Är det bäst att ta tabletten på morgonen eller kvällen? Hört att man kan undvika biverkningar genom att ta på kvällen och sova bort det mesta?
  • Gweny

Idag kom mensen! börjar med min 1a enkelkur om några dagar då.

• Gweny
    Jesssb skrev 2014-08-13 23:14:27 följande:
    Jag har tagit tabletten på morgonen innan jag åkt på jobbet, så typ halv 8 på morgonen. Jag fick extrema blodvallningar av tabletterna, men dessa kom endast på kvällen vid 18-19 tiden och varade hela kvällen, så för mig så hade det nog inte varit kul att skjuta på pillren till kvällen då jag hade fått stå ut med vallningarna på jobbet dagen efter istället...Obestämd Men det är nog högst individuellt.

Vi har nu varit på VUL hos läkaren där hon såg ett fint ägg på 14 mm som såg ut att kunna lossa denna månad, så nu är det att pinka på stickor och mysa till det med maken som gäller ett par dagar framöver och sedan hålla tummarna att det tar sig och att mensen uteblir den 28 augusti... Räknade för någon dag sedan ihop hur många försök vi gjort och det är 42 månader sedan jag slutade med mina mini-piller så nu hoppas vi kanske alldeles för mycket på denna månad!Glad
    ok, jo det är nog väldigt olika hur man reagerar. får se vad som händer för mig.  Vad kul att det är ett fint ägg som är på gång, håller vi tummarna för er nu.
  • Gweny
    soni skrev 2014-08-14 22:42:37 följande:

Åh jag vill vara med i tråden!
    Jag har nyligen fått diagnosen PCO. Jag har aldrig haft mens "på riktigt" utan endast med p-piller. 
    Jag har ätit en kur med Provera utan blödning. Var till gyn på VUL och det visade att livmoderslemhinnan var tunn (precis som efter mens) trots att jag aldrig fick någon blödning. Då fick jag besked om att jag skulle testa en kur med Pergotime och där är jag nu. Tagit andra tabletten idag. Har även köpt folsyra som jag ska ta varje dag nu (eget initiativ). 
    Håller tummarna för allihop! 

välkommen! Har också nyss fått reda på att jag har PCO och börjar ta min första tablett imorgon med pergotime.
  • Gweny
    uglygodcilla81 skrev 2014-08-15 21:26:40 följande:

Jag har pco och fick pergotime. Bingo på första försöket!! Läkaren säger att äggen är extra bra hos dem som har pco ;)

andra gången fick jag också, då lyckades vi på andra försöket (en kur varannan månad, vi lyckades alltså på andra ägglossningen). Tredje graviditeten lyckades vi också med hjälp av pergo, då var det tredje ägglosningen. Sen kickade mensen igång och kom då och då, så fjärde gången blev det en bebis ändå utan medicin :) så lycka till, hoppas det går lika bra för Er som för oss!

Vad härligt att läsa om din berättelse och hur bra det gick.

tog min 1a tablett precis, hoppas på samma framgång.
  • Gweny
    lejonhjärtat skrev 2014-08-17 06:57:27 följande:

Bim-2 då är clearblues 97 % rätt de kändes ok.Ja helt sanslöst ätit pergo 2 gånger och blivit gravid båda. ????

oj, vad härligt att lyckas så! hoppas på det också nu då.
Svar på tråden Pco och snart dags för pergotime