• Bejje

Välfärd eller invandring?

Nu ska jag ta upp en sak som säkert upprör både höger och vänster-folk.

Som alla vet så har ett land en viss budget, en begränsad mängd pengar. Vad vi ska göra med dom pengarna bestämmer våra politiker och vi röstar på dom.

Något som det idag läggs enormt skyhöga belopp på är ju asylmottagning och invanding med alla kostnader som det innebär för samhället. Det är så klart bra att vi hjälper till men på vilken bekostnad?

Som alla vet har Sverige rekordlåga pensioner... så låga så att vissa pensionärer i Sverige lever under fattighetsgränsen i Europa. De anses alltså trots sin pension tillhöra den undre gränsen av inkomstskalan i hela Europa trots att vissa av dom har arbetat hårt hela sitt liv. Så ska vi inte ha det!

På andra håll märker vi hur välfärden rasar i t.ex. sjukvården där vårdköerna är superlånga och sjuksjöterskorna arbetar dubbelpass för at hinna med och ändå hinner dom inte med och vårdköerna växer. Att få en relativt akut operation utförd kan ta månader eller år och patienten riskerar att avlida.

Skolan har sjunkit som en sten i pisa rapporterna och Sverige som låg högt inom skolan har sjunkigt ner på en bottenplacering.

Äldrevården är också drabbad liksom det mesta inom kommunal verksamhet.

Samtidigt äkar vi invandringen mer och mer för varje år och aldrig blir det någon broms på det hela. Man kan tycka att det är bra att hjälpa andra, men till vilken bekostnad?

Är det rimligt att våra barn tack vare detta ska få en dålig skolning? Ska våra äldre ha det jättedåligt? Ska våra pensioner vara sjukt dåliga jämfört med andra länder? Ska vi få ett värdigt slut på livet?

Ska våra vägar repareras när de går sönder och ska vi kunna besöka sjukvården och få snabb  hjälp när vi behöver det?

Det handlar om prioriteringar. Pengarna räcker inte till allt. Hade min mor/bror/vän/kollega funnits i ett brinnande hus så hade jag räddat vem som helst av dom innan jag hade räddat främmande människor. Inte för att jag tycker illa om de främmande människorna eller så, men man prioriterrar sina egna föra okända människor, det skulle nästan vem som helst göra i ett scenario där ett hus brann.

Men varför är det då så jävla svårt för människor att prioritera de närmaste i samhället innan man löser andra länders medborgares problem? Varför inte fixa vår sjukt värdelösa pension? Varför inte fixa till skolan, vården, omsorgen, vägarna, polisen och mycket mycket mer INNAN vi lägger pengar på invandring? Varför istället köra vårt samhälle i botten ekonomiskt innan vi fixar våra egna problem?

Detta övergår mitt föstånd. Och den som säger att han hellre skulle rädda en okänd invandrarman från somalia innan han räddar sin egen syster eller mamma tycker jag bara synd om, han är hemsk!

• Svar på tråden Välfärd eller invandring?
  • realist14
    MEE83 skrev 2014-07-16 19:35:31 följande:
    Du får väl precisera dina frågor då.

Om du ställer en generell fråga om hur invandring kan vara en vinst för Sverige så får du naturligtvis ett exempel på hur invandring kan vara lönsamt.

Vi pratar som sagt om de fiskala effekterna av invandring, där ingår inte bara "de som kommer som 30-70-åringar utan utbildning, utan läs och skrivkunskaper.
    Utan möjlighet att försörja sig, och med x antal barn i bagaget".

Vill du ta reda på kostnaden för invandring måste du alltså även inkludera de positiva fiskala effekterna av invandring annars får du ju ett felaktigt nettoresultat.
    Ja det har du rätt i :)
    Och så klart den bitvis kan vara lönsam, men totalt sett är ju det enda som går att räkna om man pratar om kostnaderna för landet totalt.
  • MEE83
    realist14 skrev 2014-07-16 19:45:30 följande:
    Ja det har du rätt i :)
    Och så klart den bitvis kan vara lönsam, men totalt sett är ju det enda som går att räkna om man pratar om kostnaderna för landet totalt.
    Ja alltså, flyktingmottagandet är ju inte lönsamt. Men invandringen inkluderar ju mer än flyktingar och alla flyktingar blir ju inte losers. Skall man diskutera invandring så går det inte att generalisera för då blir det skevt som fan.

Så som jag skrev tidigare, att bara slänga ur sig "att vi tjänar på invandring" blir fel. Men det samma går för "Sverige förlorar på invandring".

Jag tycker absolut att flyktingmottagandet kan minskas. Ett visst flyktingmottagande är helt ok men det behöver ju inte gå överstyr.

Någon politisk förändring av detta kommer inte ske dock, nu har det blivit en prestige fråga. Det finns inte någon väg tillbaka så länge SD är i Riksdagen. hade dom inte varit det så skulle det inte förvåna mig om Sverige hade haft ett mer restriktiv flyktingmottagande.
  • MEE83

Och Sossarna, dom vill ju skära ner på den invandringen som faktiskt är lönsam för Sverige. Det visar ju bara hur icke valbara dom är för någon som är någorlunda insatt i de fiskala effekterna av invandring.

Får vänsterblocket majoritet förlorar även SD allt inflytande, dom röstar med Alliansen i de flesta riksdagsomröstningar. Får V, MP och S majoritet så är rösterna på SD bortkastade(lika så rösterna på Allians partierna).

• realist14
    MEE83 skrev 2014-07-16 19:57:58 följande:
    Ja alltså, flyktingmottagandet är ju inte lönsamt. Men invandringen inkluderar ju mer än flyktingar och alla flyktingar blir ju inte losers. Skall man diskutera invandring så går det inte att generalisera för då blir det skevt som fan.

Så som jag skrev tidigare, att bara slänga ur sig "att vi tjänar på invandring" blir fel. Men det samma går för "Sverige förlorar på invandring".

Jag tycker absolut att flyktingmottagandet kan minskas. Ett visst flyktingmottagande är helt ok men det behöver ju inte gå överstyr.

Någon politisk förändring av detta kommer inte ske dock, nu har det blivit en prestige fråga. Det finns inte någon väg tillbaka så länge SD är i Riksdagen. hade dom inte varit det så skulle det inte förvåna mig om Sverige hade haft ett mer restriktiv flyktingmottagande.
    Prestige är det , du har rätt. Och den är så stark att det nog inte spelar roll om Sd är där eller inte. Politikerna vill glänsa med sina siffror i EU. I världen. De putsar hårt på glorian och kanske är lite glada i all hemlighet att de själva inte behöver ta de tyngre konsekvenserna av sin politik.

ANg lönsamheten så är det få som säger den sanningen- att det INTE  är lönsamt.
    Att det skulle vara det,  det är en lögn som lever starkt bland en del människor.
  • Olym

Sverige håller på att förfalla, och jag tycker att det är läskigt att det inte är någon som reagerar. Istället för att erkänna att vår välfärd är i botten, så höjer vi Sverige till skyarna. Medborgare och politiker vänder bort sina blickar från våra konkreta problem i välfärden för att ta tag i frågor gällande feminism och rasism, frågor utan substans i min mening.

Invandring i all ära, men för att fortsätta ha en hög invandring till Sverige så måste samhället växa i en lika hög takt. Med det menar jag att sjukvården, skolan, bostäder osv, måste byggas ut för att få plats med fler invånare. Idag så ser det inte ut så. Om jag skulle bli sjuk idag, och behöva söka hjälp hos min lokala vårdcentral så skulle jag bli hänvisad till akutmottagningen för att vårdcentralen är överbelastad. Väl på akutmottagningen kan man behöva vänta i timmar innan man får träffa en läkare.

På gymnasieskolor finns inte tillräckligt med resurser, så man slår ihop klasser för att kunna undervisa grundläggande kurser. När jag gick på gymnasiet för ett par år sedan, så var vi 45 stycken som läste en och samma kurs. Eleverna fick dela stolar för att det inte fanns sittplats i klassrummet för alla. I enstaka fall fick eleverna sitta i två olika salar, med en lärare som var tvungen att springa fram och tillbaka mellan klassrummen för att hjälpa eleverna.

Jag tycker att vi drar ner på invandringen NU. Jag vill få den hjälp jag behöver, när jag behöver den, även om det är sällan. Vad är det jag betalar skatt för, när skolan nekar mig undervisning, och vårdcentralen nekar mig vård?

• MEE83
    realist14 skrev 2014-07-16 20:21:48 följande:
    Prestige är det , du har rätt. Och den är så stark att det nog inte spelar roll om Sd är där eller inte. Politikerna vill glänsa med sina siffror i EU. I världen. De putsar hårt på glorian och kanske är lite glada i all hemlighet att de själva inte behöver ta de tyngre konsekvenserna av sin politik.

ANg lönsamheten så är det få som säger den sanningen- att det INTE  är lönsamt.
    Att det skulle vara det,  det är en lögn som lever starkt bland en del människor.
    Nej jag tror att det hade varit skillnad om inte SD var där. Anledningen är lika enkel som den är för mig när det kommer till mitt val att inte rösta på SD, jag vill inte bli associerad med en del av SDs väljarkår, deras propagandakanaler och jag vill inte heller att en del av SDs politiker representerar mig i Riksdagen. Sedan är jag heller inte lika... låt oss kalla det "radikal" i mina åsikter som SD. Hade det funnits något sorts mellanting mellan SD och Allianspartierna så hade jag röstat på det. Något som mer liknar Junilistan.

Tyvärr finns inte det på en riksnivå och junilistan är ju enbart ett parti som ställer upp i EU-valet, ett val där dom till skillnad från de 8 Riksdagspartierna och FI blev fullständigt ignorerade av media. 

Men för att komma tillbaka till poängen, hade inte SD funnits där hade det inte heller funnits något som stoppade partier från att röra sig mot en mer restriktiv flyktingpolitik. Det hade inte existerat ett svart får som kunde svärta ner dom genom association så att säga. Där är prestigen, allt annat är bara konspirationsteorier.  Dom är extremt principfasta på denna punkten. Vilket på sitt sätt är beundransvärt. 

Sedan så representerar de 7 andra riksdagspartierna sina väljare, så dom gör sitt jobb, det är deras väljare som väljer att rösta på dessa partier.

Och som sagt ang lönsamheten så beror det på att man pratar om invandring i generella termer. Vilket är vanligt i diskussioner och politik, det kan appliceras på i praktiken allt. Från Skola till Arbetslöshet. Det finns fantastiska privata vårdbolag och friskolor som drivs av lärare och personal. Det finns friskolor och vårdföretag som är kassakor för private equity företag etc.

• MEE83
    Olym skrev 2014-07-16 20:54:27 följande:

Invandring i all ära, men för att fortsätta ha en hög invandring till Sverige så måste samhället växa i en lika hög takt. Med det menar jag att sjukvården, skolan, bostäder osv, måste byggas ut för att få plats med fler invånare. Idag så ser det inte ut så. Om jag skulle bli sjuk idag, och behöva söka hjälp hos min lokala vårdcentral så skulle jag bli hänvisad till akutmottagningen för att vårdcentralen är överbelastad. Väl på akutmottagningen kan man behöva vänta i timmar innan man får träffa en läkare.

På gymnasieskolor finns inte tillräckligt med resurser, så man slår ihop klasser för att kunna undervisa grundläggande kurser. När jag gick på gymnasiet för ett par år sedan, så var vi 45 stycken som läste en och samma kurs. Eleverna fick dela stolar för att det inte fanns sittplats i klassrummet för alla. I enstaka fall fick eleverna sitta i två olika salar, med en lärare som var tvungen att springa fram och tillbaka mellan klassrummen för att hjälpa eleverna.

Jag tycker att vi drar ner på invandringen NU. Jag vill få den hjälp jag behöver, när jag behöver den, även om det är sällan. Vad är det jag betalar skatt för, när skolan nekar mig undervisning, och vårdcentralen nekar mig vård?

Detta är ju dock anekdoter. Jag har uppsökte min vårdcentral i våras och fick mitt problem löst på 10 minuter blankt. Och det är ju en anekdot det med. Vilket är rätt betydelselöst i det stora sammanhanget.

Sedan så fattas det inte skolresurser, vi lägger mer pengar per elev än många jämbördiga länder.
  • Runes
    MEE83 skrev 2014-07-16 17:02:19 följande:
    Sverige tjänar på viss invandring. Flyktinginvandringen är en förlust dock. Men arbetskraftsinvandringen är en vinst för svenska Staten.

Högst troligen är invandringen i stort fortfarande är en förlustaffär netto, på grund av antalet flyktingar men nettoresultatet lär inte vara så negativt som folk vill få det till, då Sverige som sagt tjänar på viss invandring. 

Joakim Ruist vid Handelshögskolan i Göteborg har räknat på invandring från Europa.

Invandrare från Västeuropa: +43,000 kr/år.
    Invandrare från Östeuropa: +14,000 kr/år.
    Invandrare från Rumänien och Bulgarien: +10.000 kr/år.
    Nettoförlusten är 55-250 miljarder per år, 55 finns i min signatur-länk och kommer från regeringen.
  • Runes
    Olym skrev 2014-07-16 20:54:27 följande:
    Sverige håller på att förfalla, och jag tycker att det är läskigt att det inte är någon som reagerar. Istället för att erkänna att vår välfärd är i botten, så höjer vi Sverige till skyarna. Medborgare och politiker vänder bort sina blickar från våra konkreta problem i välfärden för att ta tag i frågor gällande feminism och rasism, frågor utan substans i min mening.

Man ska skilja på asylinvandring och vanlig invandring.
  • FDFMGA
    Runes skrev 2014-07-18 01:27:32 följande:
    Nettoförlusten är 55-250 miljarder per år, 55 finns i min signatur-länk och kommer från regeringen.
    Regeringen.

Nu fantiserar du väl igenTomte
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
Svar på tråden Välfärd eller invandring?