• Bejje

Välfärd eller invandring?

Nu ska jag ta upp en sak som säkert upprör både höger och vänster-folk.

Som alla vet så har ett land en viss budget, en begränsad mängd pengar. Vad vi ska göra med dom pengarna bestämmer våra politiker och vi röstar på dom.

Något som det idag läggs enormt skyhöga belopp på är ju asylmottagning och invanding med alla kostnader som det innebär för samhället. Det är så klart bra att vi hjälper till men på vilken bekostnad?

Som alla vet har Sverige rekordlåga pensioner... så låga så att vissa pensionärer i Sverige lever under fattighetsgränsen i Europa. De anses alltså trots sin pension tillhöra den undre gränsen av inkomstskalan i hela Europa trots att vissa av dom har arbetat hårt hela sitt liv. Så ska vi inte ha det!

På andra håll märker vi hur välfärden rasar i t.ex. sjukvården där vårdköerna är superlånga och sjuksjöterskorna arbetar dubbelpass för at hinna med och ändå hinner dom inte med och vårdköerna växer. Att få en relativt akut operation utförd kan ta månader eller år och patienten riskerar att avlida.

Skolan har sjunkit som en sten i pisa rapporterna och Sverige som låg högt inom skolan har sjunkigt ner på en bottenplacering.

Äldrevården är också drabbad liksom det mesta inom kommunal verksamhet.

Samtidigt äkar vi invandringen mer och mer för varje år och aldrig blir det någon broms på det hela. Man kan tycka att det är bra att hjälpa andra, men till vilken bekostnad?

Är det rimligt att våra barn tack vare detta ska få en dålig skolning? Ska våra äldre ha det jättedåligt? Ska våra pensioner vara sjukt dåliga jämfört med andra länder? Ska vi få ett värdigt slut på livet?

Ska våra vägar repareras när de går sönder och ska vi kunna besöka sjukvården och få snabb  hjälp när vi behöver det?

Det handlar om prioriteringar. Pengarna räcker inte till allt. Hade min mor/bror/vän/kollega funnits i ett brinnande hus så hade jag räddat vem som helst av dom innan jag hade räddat främmande människor. Inte för att jag tycker illa om de främmande människorna eller så, men man prioriterrar sina egna föra okända människor, det skulle nästan vem som helst göra i ett scenario där ett hus brann.

Men varför är det då så jävla svårt för människor att prioritera de närmaste i samhället innan man löser andra länders medborgares problem? Varför inte fixa vår sjukt värdelösa pension? Varför inte fixa till skolan, vården, omsorgen, vägarna, polisen och mycket mycket mer INNAN vi lägger pengar på invandring? Varför istället köra vårt samhälle i botten ekonomiskt innan vi fixar våra egna problem?

Detta övergår mitt föstånd. Och den som säger att han hellre skulle rädda en okänd invandrarman från somalia innan han räddar sin egen syster eller mamma tycker jag bara synd om, han är hemsk!

• Svar på tråden Välfärd eller invandring?
  • Molle1981
    FDFMGA skrev 2014-07-19 21:19:37 följande:

Nja, jag frågade efter en källangivelse och du tillhandahåller en trasig länk till Finland? och en till petterssonsblogg.

Är det Finland eller Pettersson som du tror är Uppsala universitet

Jag vill alltså ha en källangivelse till ditt påstående att Uppsala universitet beräknat invandringens kostnader till 100 miljarder årligen.

Föreslår att du tänker så här: Pettersson är inte Uppsala universitet och Ekberg är inte regeringen - samt att du inte snyter så mycket ur näsan fortsättningsvis.

Det blir bara kletigt då

Jag har också läst om en rapport från Uppsala på 100 miljarder, men Tullbergs senare studie på 250 miljarder är nog mer sannhetsenlig. Förstår inte hur du kan tveka på att vår stora invandring har stora kostnader. Staten har inget tak för det, de anser ju inte att det går att sätta en summa för människors värde och alltså måste vi försörja alla som vill komma hit, vilket de flesta vill om de har råd eller vetskapen om det förmånliga bidragssystemet som väntar dem om de har råd att ta sig hit eller slänga sina id-handlingar och ljuga sig in i landet även om exempelvis har fått uppehållstillstånd i ett annat EU-land eller kommer från ett land som inte har flyktingstatus.

Du kan läsa mer om flera studier här och så antar jag att du bara kan googla efter mera..
  • FDFMGA
    Molle1981 skrev 2014-07-19 23:17:33 följande:
    Jag har också läst om en rapport från Uppsala på 100 miljarder, men Tullbergs senare studie på 250 miljarder är nog mer sannhetsenlig. Förstår inte hur du kan tveka på att vår stora invandring har stora kostnader. Staten har inget tak för det, de anser ju inte att det går att sätta en summa för människors värde och alltså måste vi försörja alla som vill komma hit, vilket de flesta vill om de har råd eller vetskapen om det förmånliga bidragssystemet som väntar dem om de har råd att ta sig hit eller slänga sina id-handlingar och ljuga sig in i landet även om exempelvis har fått uppehållstillstånd i ett annat EU-land eller kommer från ett land som inte har flyktingstatus.

Du kan läsa mer om flera studier här och så antar jag att du bara kan googla efter mera..
    Nja, fast nu var det källangivelse jag frågade efter. I viss mån för att jag vet att det inte går att få fram någon och i viss mån för att jag anser att man ska belägga påståenden som hänvisar till forskning.

Nej, jag tror inte att kostnaden för invandringen är särskilt hög - jag tror heller inte att dessa låter sig beräknas. Ser vi till Ekbergs beräkningar så är han tydlig med att förklara att han inte försöker beräkna invandringens effekter på den totala samhällsekonomin.

Ett mycket osäkert indirekt "mått" på invandringens effekter för samhällsekonomin kan man möjligen få om man jämför Sveriges ekonomiska utveckling med densamma för ett antal länder med betydligt lägre invandring.

Sett ur detta perspektiv verkar inte invandringen vara särskilt kostsam. Jämför gärna utvecklingen i Sverige med Finlands, där det mycket introverta Finland verkar vara på väg in i en klassisk depression.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Runes skrev 2014-07-19 23:15:50 följande:
    Källorna i inlägg 91 är hela men din verkar lika trasig som dina inlägg.
    Det lustiga med er är att när ni slås med fakta blir det trams som svar.
    Du borde försöka förstå att pettersonsblogg inte är detsamma som Uppsala universitet, liksom att Ekberg inte är regeringen.

Uppgifterna  om att Uppsala universitet har beräknad invandringens kostnader till 100 miljarder årligen är en myt, som tokskallar på internet fört vidare i åratal.

Ingen av tokskallarna har väl ens förmåga att kontrollera en uppgift - och än mindre vilka att göra detta.

Det går alltså inte att få fram den så kallade rapporten från Uppsala universitet - rapporten är bara något som nätnötterna tjattrat om med varandraTomte
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Molle1981
    FDFMGA skrev 2014-07-19 23:47:59 följande:

Nja, fast nu var det källangivelse jag frågade efter. I viss mån för att jag vet att det inte går att få fram någon och i viss mån för att jag anser att man ska belägga påståenden som hänvisar till forskning.

Nej, jag tror inte att kostnaden för invandringen är särskilt hög - jag tror heller inte att dessa låter sig beräknas. Ser vi till Ekbergs beräkningar så är han tydlig med att förklara att han inte försöker beräkna invandringens effekter på den totala samhällsekonomin.

Ett mycket osäkert indirekt "mått" på invandringens effekter för samhällsekonomin kan man möjligen få om man jämför Sveriges ekonomiska utveckling med densamma för ett antal länder med betydligt lägre invandring.

Sett ur detta perspektiv verkar inte invandringen vara särskilt kostsam. Jämför gärna utvecklingen i Sverige med Finlands, där det mycket introverta Finland verkar vara på väg in i en klassisk depression.

En ansvarsfull invandring med människor som även kan tillföra samhället något, kan gynna ett land på sikt. Men den invandringspolitik som Sverige fört sedan 2012 har kostat och vi har bara sett början än!
  • boundforglory
    Molle1981 skrev 2014-07-20 00:07:46 följande:
    En ansvarsfull invandring med människor som även kan tillföra samhället något, kan gynna ett land på sikt. Men den invandringspolitik som Sverige fört sedan 2012 har kostat och vi har bara sett början än!
    Det är väl bra att man hjälper människor som har det svårt? De om något borde väl få kosta?
  • Runes
    FDFMGA skrev 2014-07-19 23:47:59 följande:

Nu är du där igen med desinformation då Ekberg i rubriken skriver att det handlar om de offentliga finanserna, jag har länken i min signatur längst ner då denna betraktas som mest obestridd och han nyligen sa i TV att det nu är 55 miljarder. Enkla plus och minuskalkyler. Tullberg fick det till c:a 100 men till 250 i samhället som helhet.
    Att andra länder går bättre eller sämre har en rad andra orsaker. Du tror och vetenskapen vet, det är skillnaden. Ungefär som med klimatproblemen.
  • Runes
    FDFMGA skrev 2014-07-19 23:56:43 följande:
    Du borde försöka förstå att pettersonsblogg inte är detsamma som Uppsala universitet, liksom att Ekberg inte är regeringen.

Uppgifterna  om att Uppsala universitet har beräknad invandringens kostnader till 100 miljarder årligen är en myt, som tokskallar på internet fört vidare i åratal.

Ingen av tokskallarna har väl ens förmåga att kontrollera en uppgift - och än mindre vilka att göra detta.

Det går alltså inte att få fram den så kallade rapporten från Uppsala universitet - rapporten är bara något som nätnötterna tjattrat om med varandraTomte
    Det fanns faktikst 2 från UU enligt nätet och den ena stämmer inte för jg har haft kontakt med källan, men den andra var äkta för många år sedan, av en kvinnlig socialantroplog mfl. Men det är så gammalt och inget att öda tid på då Tullbergs är färska och alla erkänner Ekbergs.
  • Runes
    - Ja, Expo har lett angreppen mot oss, med den offentliga maktens fulla stöd.

- Som en försvårande omständighet anfördes att ni alla tre var akademiker. Invandringskritiker skulle tydligen vara outbildade män ur arbetarklassen, som lättare kunde avfärdas. Ni uppfattades som farliga, det kan ni kanske ta som ett erkännande?

www.bgf.nu/intervjuer/ib/ib.html
  • FDFMGA
    Runes skrev 2014-07-20 01:27:11 följande:

Den som söker han finner socialantropologen docent Ingrid Björkman som kanske var på UU.
    Däremot har Banks en lägre siffra många år tidigare i nivå med Ekberg.

web.archive.org/web/20060116035557/http://www.freewebs.com/migrantforum/index.htm

Jaha, så nu tror du att Samfundet för nationell och internationell utveckling är samma som Uppsala universitet.

Det är tydligt att du inte vet vad ett universitet är - Samfundet däremot, var en rasistisk lobbyorganisation.

Det är alldeles häpnadsväckande, egentligen - att få ta del av kunskapsnivån hos vissa sverigedemokrater. Där är det inte talan om universitet, precis - utan snarare om en slags privat lekskola med fokus på fantasiverksamhet.
Svar på tråden Välfärd eller invandring?