• Bejje

Välfärd eller invandring?

Nu ska jag ta upp en sak som säkert upprör både höger och vänster-folk.

Som alla vet så har ett land en viss budget, en begränsad mängd pengar. Vad vi ska göra med dom pengarna bestämmer våra politiker och vi röstar på dom.

Något som det idag läggs enormt skyhöga belopp på är ju asylmottagning och invanding med alla kostnader som det innebär för samhället. Det är så klart bra att vi hjälper till men på vilken bekostnad?

Som alla vet har Sverige rekordlåga pensioner... så låga så att vissa pensionärer i Sverige lever under fattighetsgränsen i Europa. De anses alltså trots sin pension tillhöra den undre gränsen av inkomstskalan i hela Europa trots att vissa av dom har arbetat hårt hela sitt liv. Så ska vi inte ha det!

På andra håll märker vi hur välfärden rasar i t.ex. sjukvården där vårdköerna är superlånga och sjuksjöterskorna arbetar dubbelpass för at hinna med och ändå hinner dom inte med och vårdköerna växer. Att få en relativt akut operation utförd kan ta månader eller år och patienten riskerar att avlida.

Skolan har sjunkit som en sten i pisa rapporterna och Sverige som låg högt inom skolan har sjunkigt ner på en bottenplacering.

Äldrevården är också drabbad liksom det mesta inom kommunal verksamhet.

Samtidigt äkar vi invandringen mer och mer för varje år och aldrig blir det någon broms på det hela. Man kan tycka att det är bra att hjälpa andra, men till vilken bekostnad?

Är det rimligt att våra barn tack vare detta ska få en dålig skolning? Ska våra äldre ha det jättedåligt? Ska våra pensioner vara sjukt dåliga jämfört med andra länder? Ska vi få ett värdigt slut på livet?

Ska våra vägar repareras när de går sönder och ska vi kunna besöka sjukvården och få snabb  hjälp när vi behöver det?

Det handlar om prioriteringar. Pengarna räcker inte till allt. Hade min mor/bror/vän/kollega funnits i ett brinnande hus så hade jag räddat vem som helst av dom innan jag hade räddat främmande människor. Inte för att jag tycker illa om de främmande människorna eller så, men man prioriterrar sina egna föra okända människor, det skulle nästan vem som helst göra i ett scenario där ett hus brann.

Men varför är det då så jävla svårt för människor att prioritera de närmaste i samhället innan man löser andra länders medborgares problem? Varför inte fixa vår sjukt värdelösa pension? Varför inte fixa till skolan, vården, omsorgen, vägarna, polisen och mycket mycket mer INNAN vi lägger pengar på invandring? Varför istället köra vårt samhälle i botten ekonomiskt innan vi fixar våra egna problem?

Detta övergår mitt föstånd. Och den som säger att han hellre skulle rädda en okänd invandrarman från somalia innan han räddar sin egen syster eller mamma tycker jag bara synd om, han är hemsk!

• Svar på tråden Välfärd eller invandring?
  • Runes
    StackarsMia skrev 2014-07-22 21:17:54 följande:
    Egentligen visar alla studier och rapporter 110 - 267 miljarder årligen. Frågan är bara vilken man vill använda sig av.
    Eller 55-250 då Jansson är bestridd men inte Ekberg och Tullberg
  • Runes
    realist14 skrev 2014-07-23 09:08:26 följande:
    Ja du vad vet vi vanliga människor., du kanske har vänner som du tycker har det såå bra, med bilar och båt och hus och sommarstuga..men nästa vecka kanske de är med i lyxfällan på tv. Det vet du ju inte förrän sanningen uppdagas.

Klart det kostar, vore löjligt att påstå annars, och det är väl inte bara kostnaderna som debatteras.

Gnäll....tja.....kan inte säga att jag är gnällförtjust, men det är rätt sunt att reagera på alla dessa avsigsidor som invandringen för med sig, vill påstå det är rätt stora förändringar och en hel del försämringar. Kan ju vara rädsla som skapar tystnad också...lite som i kommunismens dagar då ingen vågade öppna munnen.
    Pest eller kolera. Gnäll eller tystnad.
    Finns inga rika till vänster
  • Runes
    FDFMGA skrev 2014-07-22 16:05:06 följande:
    Om du går igenom Familjelivs politiska forum så kommer du att finna att typ hälften av trådstarterna är skriva av någon förvirrad sverigedemokrat som hänvisar till invandringens kostnader.

Det blir liksom absurt att påstå att det existerar något slags tabu mot den bakgrunden.

Förstår du verkligen inte hur gnälligt det kan te sigSkrattande
    Du vill låtsas vara förvirrad när det är så enkelt?
  • Bejje

Jag har tyvärr inte haft tid att vara inne på familjeliv senaste månaderna, men min poäng kvarstår.

Politik handlar om prioriteringar. Antingen gör man som moderaterna och miljöpartier och lägger bara mer och mer pengar på invandring eftersom man tillåter att allt fler och fler får komma hit utan riktiga skäl... ja runt 2000st i veckan just nu. Eller så gör man inte det.

Saken är den att pengar växer inte på träd, det vet alla och pengar måste prioriteras över många olika områden. Låt oss säga att invandring ett år kostar 500 miljoner för att några år senare kosta 4 miljarder. Självklart kommer det drabba andra delar av landets ekonomi. Frågan är då hur långt är man villig att ta den för varje år ökande kostnaden för invandring innan man tycker att andra delar av samhället drabbas för hårt av nedskärningar? Ja för miljöpartiet och moderaterna finns troligen ingen sådan gräns, men för SD finns den. 

Det är inte rasism att säga att nu kostar invandringen för mycket. Detta med tanke på att våra skolresultat rasat till bottenbetyg p.g.a invandringen (SBC styrker detta) samt att pensionera är så låga spm de aldrig någonsin varit och många pensionärer lever under fattighetsgränsen enligt EU. Eller att våra vårdköer är så långa så att folk börjar dö innan de får hjälp osv osv.... ja vi har många många problem som måste lösas i samhället, men hur ska dom kunna lösas när allt mindre pnegar kan läggas på allt möjligt när pengarna istället styrs om till "invandring och integration"

Jag hjälper gärna andra, men som sagt har vi otroligt många problem i vårt land som måste gå före och lösas först innan vi kastar bort alla våra pengar.

Och innan ni säger att det är att kasta bort pengar på att hjälpa folk så vill jag påminna er om SD's politik där man hjälper många fler istället för att låta de flesta dö eller skadas som nuvarande dyrare politik säger som moderaterna med MP driver.

• Gert
    realist14 skrev 2014-08-17 08:00:19 följande:

Nu är locket av, och det är väl några som får backa på sina inlägg i debatten nu.

www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19376285.ab

Vattnet har gått! Nu finns det ingen återvändo längre. Snart kommer Sverige födas på nytt. Reinfeldt har gjort sitt - pengarna har tagit slut, som han sade.

Han borde bli åtalad för att ha sänkt Sverige till havets botten. 
  • realist14
    Gert skrev 2014-08-17 08:05:19 följande:
    Vattnet har gått! Nu finns det ingen återvändo längre. Snart kommer Sverige födas på nytt. Reinfeldt har gjort sitt - pengarna har tagit slut, som han sade.

Ruinfeldt.
  • FDFMGA
    Gert skrev 2014-08-17 08:05:19 följande:

Snart kommer Sverige att födas på nyttSkrattande

Ja herregud SD-sekten  är i extas och bollar med siffror de inte kan hantera och än mindre förstå

48 miljarder fördelade en femårsperiod blir till 48 miljarder omedelbart och Migrationsverkets budget antas vara 100 miljarder i stället för 10.

Domedagen är här och Sverige ska födas på nytt. 

Man baxnar nästan inför att ett parti kan samla så mycket okunnighet i sina led.

Och under tiden flyr folk i Syrien och Irak från andra toksekter med lite större inflytande än SD.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Velouria
    Odin skrev 2014-07-22 21:25:11 följande:
    Näää, fy vilka nazister ni är!! Massinvandring som är gratis och förser oss med Somaliska raketforskare och annat superutbildat folk från Mena, mellanöstern och Rumänien??

Jättebra för Sverige ju?

Alla andra åsikter är ju dödsnazism och SD....Flört
    Det är ju just sådana här extrema åsikter, som dina, som gör att det inte går att ta SD på allvar. Ni har helt enkelt inte den förmågan att se nyanser. Är det ett genetiskt fel eller nåt?

För det andra betyder MENA just Mellanöstern (och) Nordafrika, så du behövde inte skriva Mellanöstern en gång till. Eller lärde man inte dig detta när du forskade raketer?
    D.T.I.
  • Velouria

Men vänta!! Länkas det inte till samma tidning som i SD-kretsar kallas för "Aftonhoran" och att de som länkar till den tidningen är dum i huvudet?

D.T.I.
Svar på tråden Välfärd eller invandring?