Inlägg från: Bejje |Visa alla inlägg
  • Bejje

Välfärd eller invandring?

Nu ska jag ta upp en sak som säkert upprör både höger och vänster-folk.

Som alla vet så har ett land en viss budget, en begränsad mängd pengar. Vad vi ska göra med dom pengarna bestämmer våra politiker och vi röstar på dom.

Något som det idag läggs enormt skyhöga belopp på är ju asylmottagning och invanding med alla kostnader som det innebär för samhället. Det är så klart bra att vi hjälper till men på vilken bekostnad?

Som alla vet har Sverige rekordlåga pensioner... så låga så att vissa pensionärer i Sverige lever under fattighetsgränsen i Europa. De anses alltså trots sin pension tillhöra den undre gränsen av inkomstskalan i hela Europa trots att vissa av dom har arbetat hårt hela sitt liv. Så ska vi inte ha det!

På andra håll märker vi hur välfärden rasar i t.ex. sjukvården där vårdköerna är superlånga och sjuksjöterskorna arbetar dubbelpass för at hinna med och ändå hinner dom inte med och vårdköerna växer. Att få en relativt akut operation utförd kan ta månader eller år och patienten riskerar att avlida.

Skolan har sjunkit som en sten i pisa rapporterna och Sverige som låg högt inom skolan har sjunkigt ner på en bottenplacering.

Äldrevården är också drabbad liksom det mesta inom kommunal verksamhet.

Samtidigt äkar vi invandringen mer och mer för varje år och aldrig blir det någon broms på det hela. Man kan tycka att det är bra att hjälpa andra, men till vilken bekostnad?

Är det rimligt att våra barn tack vare detta ska få en dålig skolning? Ska våra äldre ha det jättedåligt? Ska våra pensioner vara sjukt dåliga jämfört med andra länder? Ska vi få ett värdigt slut på livet?

Ska våra vägar repareras när de går sönder och ska vi kunna besöka sjukvården och få snabb  hjälp när vi behöver det?

Det handlar om prioriteringar. Pengarna räcker inte till allt. Hade min mor/bror/vän/kollega funnits i ett brinnande hus så hade jag räddat vem som helst av dom innan jag hade räddat främmande människor. Inte för att jag tycker illa om de främmande människorna eller så, men man prioriterrar sina egna föra okända människor, det skulle nästan vem som helst göra i ett scenario där ett hus brann.

Men varför är det då så jävla svårt för människor att prioritera de närmaste i samhället innan man löser andra länders medborgares problem? Varför inte fixa vår sjukt värdelösa pension? Varför inte fixa till skolan, vården, omsorgen, vägarna, polisen och mycket mycket mer INNAN vi lägger pengar på invandring? Varför istället köra vårt samhälle i botten ekonomiskt innan vi fixar våra egna problem?

Detta övergår mitt föstånd. Och den som säger att han hellre skulle rädda en okänd invandrarman från somalia innan han räddar sin egen syster eller mamma tycker jag bara synd om, han är hemsk!

• Svar på tråden Välfärd eller invandring?
  • Bejje
    Runes skrev 2014-06-18 01:28:08 följande:
    TS anför det S och M i majoritet ansåg före 2006 innan man fick SD-fobier, men du kanske inte var med då?

Alliansen försvinner och vi får ev. tillbaks den gamla spelplanen igen då Löfven lovat avskaffa blockpolitiken.
    Du kom ju inte alls med något sar på det jag skrev, utan gör som alla politiker, ignorerar själva frågeställningen och pratar om annat instället. Det löser inga problem.
  • Bejje

Såg nyss riksdagens senaste debatt... något som alltid har talats om och som inga andra partier riktigt kan möta på ett proffessionellt sätt är frågan från SD: Varför ska vi lägga mångmiljardbelopp på att ta in flytkingar och hjälpa dom i vårt land när miljontals människor riskerar att dö i närområdena utanför de krigsdrabbade områdena? Varför ska vi hjälpa 100 000 människor att få boende i Sverige till skyhäga belopp och hjälp som kan anses som lyxhjälp när vi kan ge de absolut viktigaste behoven till 10 ggr fler människor som då inte behöver dö av svält och sjukdommar?

Inget annat parti ger ett bra svar på det eftersom det finns inget bra svar. Det bästa svaret är att man står upp för mänskligheten och hjälper en miljon människor på plats istället för att hjälpa 100 000 människor i Sverige. Går man mpt detta och säger att nuvarande politik är bäst så säger man indirekt att man föredrar att mångt fler människor dör bara vi hjälper så många som möjligt hemma i Sverige.

Jag mår faktiskt talat illa över miljöpartister, moderater och andra som tycker så. Fyy vilket vidrig människosyn ni har. Ni vill bara hjälpa några få i sammanhanget och låta större delen lida och dö bara så att ni kan känna er duktiga som hjälpt folk på hemmaplan... 

SÅ min sita fråga är, varför vill ni hällre hjälpa några få med riktigt bra hjälp och låta resten lida och eventuellt dö? Varför tycker ni det är bättre att hjälpa färre än många?

Och spm Åkesson nyligen sa, vi har begränsat med pengar så försöker vi göra både och så innebär det såklart att de mest behövande få lida och dö.

• Bejje

OK, måste ha varit flera månade sedan jag läste på familjeliv och den här tråden, men min poäng kvarastår. Självklart väljer man välfärd framför okontrollerad invandring. Dock är jag för invandring, men då gäller det kvalificerad arbetskraftsinvandring där båda sidor har något att vinna av det. Inte som nu där 96% av all invandring är sådan som bara kostar Sverige pengar i form av bidrag eller kriminalitet osv.

• Bejje

Ser också att man likt tidigare på familjeliv har avstått från att tillåta det som i stort sätt alla forum i hela världen erbjuder, d.v.s att man får redigera sina inlägg om man råkar stava fel osv.... familjeliv väljer dock att gå emot strömmen och vara irriterande som fan på den punkten.

• Bejje

Jag har tyvärr inte haft tid att vara inne på familjeliv senaste månaderna, men min poäng kvarstår.

Politik handlar om prioriteringar. Antingen gör man som moderaterna och miljöpartier och lägger bara mer och mer pengar på invandring eftersom man tillåter att allt fler och fler får komma hit utan riktiga skäl... ja runt 2000st i veckan just nu. Eller så gör man inte det.

Saken är den att pengar växer inte på träd, det vet alla och pengar måste prioriteras över många olika områden. Låt oss säga att invandring ett år kostar 500 miljoner för att några år senare kosta 4 miljarder. Självklart kommer det drabba andra delar av landets ekonomi. Frågan är då hur långt är man villig att ta den för varje år ökande kostnaden för invandring innan man tycker att andra delar av samhället drabbas för hårt av nedskärningar? Ja för miljöpartiet och moderaterna finns troligen ingen sådan gräns, men för SD finns den. 

Det är inte rasism att säga att nu kostar invandringen för mycket. Detta med tanke på att våra skolresultat rasat till bottenbetyg p.g.a invandringen (SBC styrker detta) samt att pensionera är så låga spm de aldrig någonsin varit och många pensionärer lever under fattighetsgränsen enligt EU. Eller att våra vårdköer är så långa så att folk börjar dö innan de får hjälp osv osv.... ja vi har många många problem som måste lösas i samhället, men hur ska dom kunna lösas när allt mindre pnegar kan läggas på allt möjligt när pengarna istället styrs om till "invandring och integration"

Jag hjälper gärna andra, men som sagt har vi otroligt många problem i vårt land som måste gå före och lösas först innan vi kastar bort alla våra pengar.

Och innan ni säger att det är att kasta bort pengar på att hjälpa folk så vill jag påminna er om SD's politik där man hjälper många fler istället för att låta de flesta dö eller skadas som nuvarande dyrare politik säger som moderaterna med MP driver.

• Bejje
    FDFMGA skrev 2014-08-17 13:09:45 följande:
    Snart kommer Sverige att födas på nyttSkrattande

Ja herregud SD-sekten  är i extas och bollar med siffror de inte kan hantera och än mindre förstå

48 miljarder fördelade en femårsperiod blir till 48 miljarder omedelbart och Migrationsverkets budget antas vara 100 miljarder i stället för 10.

Domedagen är här och Sverige ska födas på nytt. 

Man baxnar nästan inför att ett parti kan samla så mycket okunnighet i sina led.

Och under tiden flyr folk i Syrien och Irak från andra toksekter med lite större inflytande än SD.
    Jag har då aldrig påstått att de 48 Miljarderna är på en gång, jag vet mycket väl att det sprider sig på resten av året och de kommande 4 åren.

Dock är det som vanligt med migrationsverket som är bortom all kontroll. Man anger hela tiden nya siffror som spricker gång på gång och nu är det alltså dag igen med 48 Miljarder mer än beräknat.
  • Bejje
    gunvaldlarssson skrev 2014-08-17 14:06:04 följande:

Jimmie Åkesson får allt serverat på silverfat, Jag förstår inte Reinfeldts agerande, först ljuga i alla år, sen säga att allt kostar enormt mycket? Kan det vara så illa att en ekonomisk kollaps är nära vilket kanske förklarar agerandet. Skulle de ha döljt kostnaderna och en kollaps sker kanske de kan åtalas. Nu försöker han agera så han har ryggen fri. Enda orsaken som jag ser det iallafall..

Ja precis, han och de andra partierna har ju agerat precis tvärt om fram tills nu. Det har talats om vilken tillgång invandringen är bland annat ekonomiskt. Man har alltså ljugit medvetet i alla år medans SD hävdat motsatsen. Nu går det inte dölja det längre så nu erkänner man att man ljugit och säger som det är istället. Trodde att jag läste fel när jag såg det först, för om någon annan har sagt att invandringen kostar massor av pengar tidigare så har de varit känslokalla rasister som bara tänker på pengar och dom har dessutom fel.
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2014-08-17 23:55:24 följande:
    Baktala?

Att baktala innebär att förvränga något. När jag påstod tidigare idag att du skrivit att Reinfeldt borde ställas inför domstol var det exakt vad du påstått.  

Självklart måste det finnas sverigedemokrater som är kunniga och även förankrade i demokratiska tänkesätt men dessa lyser med något enstaka undantag helt med sin frånvaro i debatten.

Jag undrar vad en sådan person känner inför sina partikamraters uppträdande - skam, skulle jag gissa, kombinerat med undanflykten att de nätaktiva sverigedemokraterna inte är representativa för SD.

Själv tror jag att du är en mycket representativ sverigedemokrat.
    Finns många bra talare och kunniga personer inom SD. Självklart gillar jag Jimmie Åkesson, men även David Lång eller SDU's Gustav Kasselstrand, Paula Bieler, Richard Jomshof, Johnny Skallin, Björn Söder och flera andra. Det känns som ett stabilt parti än så länge, men i takt med att dom växer så måste så klart nya briljanta personer in. Dock verkar inte det allt för långt borta då både moderater och kristdemokrater, även någon centerpartist ha uttalat sig för att stödja SD's politik... SD har växt mycket och kommer fortsätta att växa och allt fler medlemmar i andra partier kommer gå över till SD då de inser att inget annat parti står för samma uppfattningar som de själva gör. 
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2014-08-18 16:09:03 följande:
    Det har du naturligtvis rätt att bli - själv brukar jag inte läsa sånt jag blir uttråkad av - men alla gillar ju olika.

Dessutom finns det en annan aspekt - FL:s politiska forum dränks närmast i SD-propaganda. På goda grunder kan man då diskutera hur och varför - särskilt som mycket är av närmast debil natur - som kommentarerna om Reinfeldt som landsförrädare som borde ställas inför domstol igår.

Jag tycker inte att man ska vara så pk att man låtsas som att SD är ett vanligt politisk parti - det är en sekt som framförallt lockar till sig personer med mycket begränsad tankeförmåga där Sverige framställs som ett land som är offer för en gigantisk konspiration. Jag såg att någon av förmågorna har bestämt att det är Rockefeller som är ansvarig .

Ett gott exempel är ju just Reinfeldts presskonferens - där SD-sektens tolkningar av vad han avsåg att förmedla är helt vettlösa.

Du börjar alltså kalla snart 15% (ja snart) av Sveriges befolkning för en sekt. Låt oss säga att SD kommer upp i 30%+ om ett tag. Är då 1/3 av Sveriges befolkning en sekt för dig? Finns det någon gräns? OM 70% röstar på SD, är det fortfarande en sekt eller är det så att det helt enkelt är folkets vilja?

En sekt definieras bland annat av religiös befattning eller politisk tillhörighet som  anses extrem, men om tillräckligt många anser samma sak så kan det inte längre anses som extremt utan då blir det istället motsatsen, det blir normalt och övriga anses extrema. Frågan är bara var gränsen går? Jag anser dock inte att 15% av en hel nations befolkning skulle anses som en sekt då det är alldeles för många.

• Bejje
    FDFMGA skrev 2014-08-19 00:22:27 följande:
    Jag håller inte med dig - som du förstår.

Jag anser att SD är ett mycket extremt parti som dessutom varvar konspirationsteorier med slutenhet mot omvärlden och någon slags självförhärligande självömkan som får mig att tänka på maranata och andra obskyra religiösa sekter.

Skulle SD få över 10 procent i valet så får jag väl erkänna att det är en stor sekt.

Vad som skulle kunna få partiet att bli mindre sektliknande vore ett samarbete med andra riksdagspartier - men det är ju uteslutet, inget annat parti kommer att samarbeta med SD.

Vad SD möjligen kan åstadkomma är att blockpolitiken bryts upp - men då är syftet att just se till att SD inte kan påverka viktiga riksdagsbeslut.

Visst. Lite av en paradox är det ju. SD vill ju inget hellre än att finna samarbetspartier, d v s att gå från att vara en sekt till att bli ett politiskt parti bland andra. Inte desto mindre blir det bara en politisk ökenvandring utan slut för SD.

Jag tyckte för övrigt att dagens analys i P1 av Reinfeldts tal som en invit till MP var intressant.
    Ja med tanke på att SD får mer i de flesta opinionsundersökningar än MP och MÅ är extrema åt sitt håll så får jag väl kalla MP som en sekt också. Kanske vi ska klumpa ihop V  tillsammans med MP också då speciellt deras ungdomsparti är oerhört extrema gällande våld och något som måste anses som totalt odemokratiskt i sin kamp om att få bort SD till varje pris. Så - nu har vi enligt dig sekten SD och sekten MP + V, hur många sekter mer finns det i Sverige?
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2014-08-19 00:22:27 följande:
    Jag håller inte med dig - som du förstår.

Jag anser att SD är ett mycket extremt parti som dessutom varvar konspirationsteorier med slutenhet mot omvärlden och någon slags självförhärligande självömkan som får mig att tänka på maranata och andra obskyra religiösa sekter.

Skulle SD få över 10 procent i valet så får jag väl erkänna att det är en stor sekt.

Vad som skulle kunna få partiet att bli mindre sektliknande vore ett samarbete med andra riksdagspartier - men det är ju uteslutet, inget annat parti kommer att samarbeta med SD.

Vad SD möjligen kan åstadkomma är att blockpolitiken bryts upp - men då är syftet att just se till att SD inte kan påverka viktiga riksdagsbeslut.

Visst. Lite av en paradox är det ju. SD vill ju inget hellre än att finna samarbetspartier, d v s att gå från att vara en sekt till att bli ett politiskt parti bland andra. Inte desto mindre blir det bara en politisk ökenvandring utan slut för SD.

Jag tyckte för övrigt att dagens analys i P1 av Reinfeldts tal som en invit till MP var intressant.
    Ja med tanke på att SD får mer i de flesta opinionsundersökningar än MP och MÅ är extrema åt sitt håll så får jag väl kalla MP som en sekt också. Kanske vi ska klumpa ihop V  tillsammans med MP också då speciellt deras ungdomsparti är oerhört extrema gällande våld och något som måste anses som totalt odemokratiskt i sin kamp om att få bort SD till varje pris. Så - nu har vi enligt dig sekten SD och sekten MP + V, hur många sekter mer finns det i Sverige?
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2014-08-19 09:34:13 följande:
    Du citerade själv definitionen av sekt.

Jag anser inte att den går att tillämpa på MP - med mindre än att man gör den där miljöpartisten i Sörmland som tror på chemtrails till representant för alla miljöpartister.

SD däremot agerar och behandlas som en sekt.

Jag tycker du ligger någonstans i sektens mittfåra och har precis läst ett inlägg där du förklarar att regeringen importerar muslimer från Syrien och Irak för att de på sikt vill införa sharialagstiftning i Sverige.

Väldigt mycket sektvarning i detta synsätt på regeringens flyktingpolitik.
    Nåja, du får kalla det sekt om du vill, jag håller ju inte med dig, men det spelar ju faktiskt ingen roll vad du tycker. De är dock helt demokratiska till skillnad mot vissa andra partier och det är något som så klart är viktigt.
  • Bejje
    Helmerkalle skrev 2014-08-19 15:40:53 följande:

Varför blundar vi för verkligheten, kolla på kaoset i arbetsförmedlingen, bostads brist, kaos i skolan, nya skrämmande rapporter från migrationsverket om 100-tals miljarder kronor kostnader, det är skattebetalarna pengar för faaaaaaaaaaaaaan!!!!!!!!!
    Pengarna skulle lika gärna gå till skolan, sjukvård, bostäder och skapa massa arbetstillfällen för de som redan bor i Sverige,
    Var är politikerna som hävdar att invandringen inte kostar pengar????????
    Är det inte rimligare att använda dessa pengar för studenter och ungdomar, många stora städer lider av akut bostadsbrist, när ska vi vakna, Sverige behöver ingen invandring...........stoppa detta vansinne!!!!!!!!!!!!!! 
    Varför är vi svenskar så naiva så dumma, som lätt kan bli hjärntvättade av politikers propaganda?????????????

Svenska politiker och media är totalt inkörda på humanitet och att hjälpa andra. Det är visserligen bra, men man gör det på bekostnad av att mycket rasar samman i Sverige som du själv gav exempel på. 

Just nu kommer det extrema mängder flyktingar, men om flyktingströmmen skulle dubblas eller rent av fyrdubblas så att det innebär allvarlig fara för samhället och invånarna så skulle regeringen ändå inte sätta stopp. Helt ärligt så tror jag inte att det finns någon övre gräns för de flesta partier. Om det så innebär att skolor får stängas ner och göras om till asylboenden, brottsligheten ökar med 100%, socialbidragen ökar med 100%, inga pengar till att laga vägar, sjukvården får halvera sin styrka osv osv så skulle de ändå inte sätta stopp. Inte förrän det inte längre finns något att skära ner på så skulle dom sluta.

Vårt samhälle och vi som bor och har bott här hela våra liv är inte ett piss värda jämfört med flyktingarna. På nåt annat sätt kan jag inte tolka det då ingenting i budgeten går före asyl och migration hur hög kostnaden än blir.
Svar på tråden Välfärd eller invandring?