• Bittersweet2012

Nån mer som vill ha syskon till sin 2012a? :-)

Hej! Jag har en liten tjej född i april 2012 och nu bestämde min man o jag att det va dags för syskon Med första tog det på första försöket, så nu väntar vi med spänning att få se hur fort det går denna gång . Nån mer som vill följas åt?

• Svar på tråden Nån mer som vill ha syskon till sin 2012a? :-)
  • Bittersweet2012

Tjejer en liten off-topic fråga - hur ofta lämna ni era 2-åring för övernattning hos mor/farföräldrar och när lämnade ni barnet för övernattning för första gången?

• KnytetsMamma

Vi har nu i helgen haft barnvakt över natten för första gången till vår 2-åriga dotter, jag och mannen är på spa så mormor och morfar passar henne hemma i vår lägenhet, har aldrig lämnat bort över natten innan och nu lär det dröja länge till nästa gång då vi inte har nån barnvakt i stan där vi bor.

Bittersweet2012 skrev 2014-10-04 19:54:58 följande:
    Tjejer en liten off-topic fråga - hur ofta lämna ni era 2-åring för övernattning hos mor/farföräldrar och när lämnade ni barnet för övernattning för första gången?

• AnnC

Första gången vi lämnade för övernattning var dottern drygt 1,5 år. Sen var hon mycket hos farmor o farfar under tiden vi bodde på sjukhuset i våras, men annars är det verkligen inte ofta vi lämnar för natten. Bara om vi ska göra nåt speciellt o det bli väl bara nån gång per år haha.

• Tallbarr12
    Bittersweet2012 skrev 2014-10-04 19:54:58 följande:

Aldrig.

Släkten bor 30-50 mil bort så vi har aldrig lämnat hos mor- eller farföräldrar. Min mamma har varit barnvakt när hon hälsat på en del, men än så länge inte över hela natten, kanske blir det så om några veckor när vi ska på barnlöst bröllop. Har inte bestämt om vi ska sova över (7 mil bort) eller åka hem på natten.
  • Bittersweet2012

Ok, men då är det inte bara jag som är sån Vi har lämnat vår dotter över natten bara en gång och det va precis innan hon fyllde 2.
    Bara blev lite fundersam om det va bara vi som inte "kunde släppa taget". Har nämligen ett par i min närhet som har lämnat sin bebis över natten flera gånger redan o bebisen är inte ens 1 år gammal.

• Ise

Vi åkte på kryssning för första gången när sonen var 13 månader. Borta i 24 timmar.

Innan dess hade vi bara haft barnvakt enstaka (kanske tot 3) kvällar och då bara några timmar.

Nu är han 2,5 och har sovit hos farmor några ggr, ex när vi sov borta en nyårsafton och när vi hade 30 årsfest för massor av vänner hemma hos oss. Oftast har han dock bara barnvakt några timmar på kvällen om vi båda är iväg på något, vilket är extremt sällan. Kanske 3 ggr/år.

Han tycker det är roligt och blir bortskämd och vi får lite välbehövlig tid med varandra.

Om 2 veckor ska vi sova borta två dagar då vi ska på en weekendresa fre-sön, det blir längsta någonsin vi båda är borta från honom. Men tror det kommer gå jättebra!

• in the making

så länge barnet är med någon som det är tryggt med ser jag inget fel i att lämna bort barnet. det kan ibland vara riktigt behövligt. vi har dock bara lämnat bort lillen över natten vid två tillfällen hittills.. del pga hans nattskräck , dels eftersom vi inte vill vara utan honom och dels eftersom vi inte kännt behov av det mer.

välkommen sajoh! jag fyllde trettio i våras och min sambo är trettiotre .

• Bittersweet2012

In the making jag menade inte alls att det är fel att lämna barnet över natten med nån barnet är trygg med. Jag undrade bara hur vanligt det va och om det va bara jag o min man som hade svårt att lämna barnet för övernattning.

• KnytetsMamma

Igår kom vi hem efter en hel helg på spa, dottern hade haft det jättebra med mormor och morfar så det var skönt, hade inte frågat nån gång när vi skulle komma hem och inte varit ledsen alls, väldigt skönt. Tror nog att hon trodde att jag varit på jobbet för hon sa "mamma slutat jobba" det första hon sa. I fredags följde de nämligen med mig till jobbet på morgonen och så sa vi hej då där, smart upplägg för dottern.

Svar på tråden Nån mer som vill ha syskon till sin 2012a? :-)