• kokos

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Här kommer fortsättningstråden som vi kan följas åt i när allas bebisar har kikat ut Glad

Jag hoppas att ni vill hänga på och diskutera lite om hur det går för de små liven...

• Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014
  • Ciliaja

Idag har min lilla inte vart vaken mer än 20 min. Sen 4 i morse. Förutom ätit lite men i sovande tillstånd. Undra om hon har en växt spurt. Jag som skulle ut med vagnen 6 km plus till Apoteket å affären. vågar inte fören hon ätit ordentligt å varit vaken en stund.

• trulle82
    trulle82 skrev 2014-06-24 11:53:59 följande:
    vi har också det problemet, och hon är 7 veckor idag. Till oss har de sagt att det är trånga tårkanaler och så länge det inte blir rött i ögat eller svullet så gör man inget. Det kan sitta i i flera månader sa de. Det har dock blivit mkt bättre men det är inte helt borta. Ska på läkarkontroll idag så får se om de säger nåt annat nu :)

Vi var hos läkaren idag och då tog hon en odling från ögat eftersom hon tyckte att det varit så länge nu.
  • Wimsy

I boken Wonder Weeks (den finns på svenska också men då vet jag inte vad den heter) så står det just om det som ni beskriver med att våra bebisar mellan 4-5 veckor är mer griniga och verkar behöva ammas oftare. Enligt boken så genomgår de små liven stora förändringar bl.a. av deras sinnen, inre organen och ämnesomsättning. Självklart kan man förstå att de behöver mer tröst då. Det står också att det bästa sättet att hjälpa bebisen är att ge henne kärlek. Det är omöjligt att skämma bort de i den här åldern så känn er inte skyldiga (text ur boken) speciellt inte när de gråter.

Jag märker att min bebis äter oftare men jag jobbar hårt med att erbjuda nappen som funkar efter ett tag (man får jobba lite för att han ska ta den) istället för att bara ge honom bröstet (får ju rätt ont vid tätare amning).

Har också upptäckt att magen tjorvar mer på kvällen men att det hjälper att massera magen och ge mys i famnen.

Dessutom är han ju vaken mer på dagen än tidigare och tar bara kortare sovstunder.

Jag rekommenderar verkligen boken, den är skriven av professorer som gjort studier på barn och mammor och satt ihop sina fynd. Tydligen så kommer det vara 10 stycken tydliga utvecklingsperioder fram tills att de är 1,5 år som vi kommer uppleva att de ändras radikalt och antagligen är rätt kinkiga när det händer. Mycket intressant läsning och man kan ju ta till sig delar av den.

• SophiaI
    Ciliaja skrev 2014-06-24 12:53:36 följande:

Idag har min lilla inte vart vaken mer än 20 min. Sen 4 i morse. Förutom ätit lite men i sovande tillstånd. Undra om hon har en växt spurt. Jag som skulle ut med vagnen 6 km plus till Apoteket å affären. vågar inte fören hon ätit ordentligt å varit vaken en stund.

Min dotter sov HELA dagen igår, idag är hon som vanligt. Men jag var samma som du, skulle ut i lekparken med stora dottern men vågade inte gå innan hon ätit ordentligt.

Ibland har dom sina sovdagar.

Idag har jag varit på amningsmottagningen, hon misstänkte svamp eller bakterier så hon tog en odling från vårtorna och mjölken. Har rätt så djupa sprickor på båda vårtorna som inte vill läka. Hon tyckte även att dottern har fint tag, så hoppas svaren visar något så det finns botemedel. Ska skölja med koksalt efter amningarna tills svaren kommer på torsdag, samt lufta och använda multi-mam kompresser.
  • malinaax

Har samma här. Svårt att komma till ro och det enda som gäller är att snutta. Skitjobbigt, jag blir så trött och känner mig helt " utsugen". Nappen tar hon men den åker ofta ut efter en stund.

Ikväll har hon dock varit ovanligt lugn och ligger för tillfället på pappas mage och myser...

maribel skrev 2014-06-24 10:26:08 följande:

Har så jobbiga kvällar sen några veckor tillbaka. Alltid mellan 19-23 är plutten orolig och kan inte komma till ro. Igår var han vaken 4h i sträck med undantag för att han somnade till vid bröstet 2ggr och sov i 15min för att sedan vakna igen, snutta och vara klarvaken. Sitter och snuttar nästan hela tiden och somnar så ytligt. Slocknar sedan vid 2330 och sover då hårt. Finns ju inget kvar att äta när han snuttar var 10min.

Har ni också tuffa kvällar? Vet inte vad man kan göra för jag blir så trött. Napp funkar tyvärr inte.

• malinaax
    trulle82 skrev 2014-06-24 17:00:21 följande:

Vi var hos läkaren idag och då tog hon en odling från ögat eftersom hon tyckte att det varit så länge nu.

Var på bvc idag igen och tog en ny odling. Får svar på fredag.
  • Ciliaja

Sophial- va skönt, då är de som det ska :):)

• malinaax

Fy farao vilken dag! Lillan har gnällt och haft svårt att komma till ro HELA dagen. När sambon kom hem vid fem gick jag och la mig i en och en halv timme. Helt slut. Hur gör ni som har äldre syskon hemma också? Får skitdåligt samvete över storasyster 5,5 år. Visserligen är hon väldigt självständig och roar sig själv väldigt bra, men man vill ju hinna med henne också. Känns som om det har blivit lite väl mycket tvtittande idag....

• lupin84
    malinaax skrev 2014-06-24 10:19:39 följande:
    Hej! Nu har jag också hittat hit! :) Födde en flicka på bf-dagen den 27 maj. Idag är hon redan fyra veckor! Förlossningen gick bra, snabbt och lätt och var enbart en positiv upplevelse. Ammar helt och hållet och det fungerar bra. Har dock haft mycket gaser/magknip och haft svårt att komma till ro särskilt på förmiddagar och kvällar. Tog upp det med bvc igår  när vi var där för att väga, men jag kände mig lite ifrågasatt tillbaka som om jag inte gav henne tillräckligt med mat... Hmm... Har iallafall börjat med sempers magdroppar. Provade de även till äldsta dottern när hon var liten men märkte ingen större effekt. Nätterna är lugna för det mesta. Somnar vid tio.elva och vaknar sedan ett par gången för att äta och somnar sedan om. Skönt! Någon annan som har bebis med geggigt öga? Ena ögat har kleggat sen födseln. Fick först svaret att det var trånga tårkanaler. Storasyster hade likadant, men det5 höll inte på såhär länge. Odling har tagits, men den gick inte att analysera så vi ska tillbaka idag och ta en ny.

Thor hade också gegg, men vi skulle bara torka med ljummet vatten, nu är de helt borta.
  • maribel
    malinaax skrev 2014-06-25 20:46:50 följande:

Fy farao vilken dag! Lillan har gnällt och haft svårt att komma till ro HELA dagen. När sambon kom hem vid fem gick jag och la mig i en och en halv timme. Helt slut. Hur gör ni som har äldre syskon hemma också? Får skitdåligt samvete över storasyster 5,5 år. Visserligen är hon väldigt självständig och roar sig själv väldigt bra, men man vill ju hinna med henne också. Känns som om det har blivit lite väl mycket tvtittande idag....

Har också en 5½ åring och en 8 åring hemma. Dem roar sig själva eller leker med grannbarnen som är jämngamla och också lediga. Men för två veckor sen innan alla andra var lediga var det jobbigt! Mycket tv och jag ammandes i soffan hela dagen.
    Man hinner verkligen ingenting vissa dagar. Och detta dåliga samvete för att man inte hinner göra något kul med dem.

Har pratat med dem och berättat att den här sommaren blir annorlunda för bebisen är så liten och tar mycket tid men snart blir det bättre. Verkar inte som dem lider dock för min 5½ åring svarade att han gärna vill ha en tillGladbebis! Man kom ju ihåg att bebisar "bara" äter och sover men inte att dem ibland vill bara äta hela tiden! Så vissa dagar kommer man inte ens ut ur huset.

Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014