Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014
Här kommer fortsättningstråden som vi kan följas åt i när allas bebisar har kikat ut
Jag hoppas att ni vill hänga på och diskutera lite om hur det går för de små liven...
Här kommer fortsättningstråden som vi kan följas åt i när allas bebisar har kikat ut
Jag hoppas att ni vill hänga på och diskutera lite om hur det går för de små liven...
Idag har min lilla inte vart vaken mer än 20 min. Sen 4 i morse. Förutom ätit lite men i sovande tillstånd. Undra om hon har en växt spurt. Jag som skulle ut med vagnen 6 km plus till Apoteket å affären. vågar inte fören hon ätit ordentligt å varit vaken en stund.
I boken Wonder Weeks (den finns på svenska också men då vet jag inte vad den heter) så står det just om det som ni beskriver med att våra bebisar mellan 4-5 veckor är mer griniga och verkar behöva ammas oftare. Enligt boken så genomgår de små liven stora förändringar bl.a. av deras sinnen, inre organen och ämnesomsättning. Självklart kan man förstå att de behöver mer tröst då. Det står också att det bästa sättet att hjälpa bebisen är att ge henne kärlek. Det är omöjligt att skämma bort de i den här åldern så känn er inte skyldiga (text ur boken) speciellt inte när de gråter.
Jag märker att min bebis äter oftare men jag jobbar hårt med att erbjuda nappen som funkar efter ett tag (man får jobba lite för att han ska ta den) istället för att bara ge honom bröstet (får ju rätt ont vid tätare amning).
Har också upptäckt att magen tjorvar mer på kvällen men att det hjälper att massera magen och ge mys i famnen.
Dessutom är han ju vaken mer på dagen än tidigare och tar bara kortare sovstunder.
Jag rekommenderar verkligen boken, den är skriven av professorer som gjort studier på barn och mammor och satt ihop sina fynd. Tydligen så kommer det vara 10 stycken tydliga utvecklingsperioder fram tills att de är 1,5 år som vi kommer uppleva att de ändras radikalt och antagligen är rätt kinkiga när det händer. Mycket intressant läsning och man kan ju ta till sig delar av den.
Idag har min lilla inte vart vaken mer än 20 min. Sen 4 i morse. Förutom ätit lite men i sovande tillstånd. Undra om hon har en växt spurt. Jag som skulle ut med vagnen 6 km plus till Apoteket å affären. vågar inte fören hon ätit ordentligt å varit vaken en stund.
Har samma här. Svårt att komma till ro och det enda som gäller är att snutta. Skitjobbigt, jag blir så trött och känner mig helt " utsugen". Nappen tar hon men den åker ofta ut efter en stund.
Ikväll har hon dock varit ovanligt lugn och ligger för tillfället på pappas mage och myser...
Har så jobbiga kvällar sen några veckor tillbaka. Alltid mellan 19-23 är plutten orolig och kan inte komma till ro. Igår var han vaken 4h i sträck med undantag för att han somnade till vid bröstet 2ggr och sov i 15min för att sedan vakna igen, snutta och vara klarvaken. Sitter och snuttar nästan hela tiden och somnar så ytligt. Slocknar sedan vid 2330 och sover då hårt. Finns ju inget kvar att äta när han snuttar var 10min.
Har ni också tuffa kvällar? Vet inte vad man kan göra för jag blir så trött. Napp funkar tyvärr inte.
Vi var hos läkaren idag och då tog hon en odling från ögat eftersom hon tyckte att det varit så länge nu.
Sophial- va skönt, då är de som det ska :):)
Fy farao vilken dag! Lillan har gnällt och haft svårt att komma till ro HELA dagen. När sambon kom hem vid fem gick jag och la mig i en och en halv timme. Helt slut. Hur gör ni som har äldre syskon hemma också? Får skitdåligt samvete över storasyster 5,5 år. Visserligen är hon väldigt självständig och roar sig själv väldigt bra, men man vill ju hinna med henne också. Känns som om det har blivit lite väl mycket tvtittande idag....
Fy farao vilken dag! Lillan har gnällt och haft svårt att komma till ro HELA dagen. När sambon kom hem vid fem gick jag och la mig i en och en halv timme. Helt slut. Hur gör ni som har äldre syskon hemma också? Får skitdåligt samvete över storasyster 5,5 år. Visserligen är hon väldigt självständig och roar sig själv väldigt bra, men man vill ju hinna med henne också. Känns som om det har blivit lite väl mycket tvtittande idag....