• kokos

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Här kommer fortsättningstråden som vi kan följas åt i när allas bebisar har kikat ut Glad

Jag hoppas att ni vill hänga på och diskutera lite om hur det går för de små liven...

• Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014
  • Ciliaja

Inatt sov Sienna mellan 23-04. Lämgsta sov passet hittills. Känner mig utvilad :)

• Amalian83

Jag har mina svärföräldrar på besök i 6(!) dagar. De bor långt bort så de passar på nu i semestertider.

Min tjej har ju börjat gnälla mer, vill inte ligga själv, vill amma oftare etc. Jag testar nu att utesluta komjölk ( märker att hon har magknip), men det kan ju också vara en sådan utvecklingsperiod som jag fått tipsat om i tråden tidigare. Hur som helst, vad tror ni min svärmors teori är?? Jo, att jag skämmer bort ungen. Alltså: min tjej på fyra veckor är bortskämd för att hennes mamma lyfter upp henne när hon gråter, tillämpar fri amning samt låter henne sova på bröstet på dagarna när inget annat sovsätt fungerar. Eeeh?

Kanske överreagerar jag, men jag tyckte det var fräckt sagt. Fem dagar kvar....

• lupin84

Bajsblöjor blir minst 12 per dygn, ibland bara en prutt, men oftast mkt. Jaja systemet funkar ;)

• förväntansfull2014
    Amalian83 skrev 2014-06-23 19:13:20 följande:
    Jag har mina svärföräldrar på besök i 6(!) dagar. De bor långt bort så de passar på nu i semestertider.

Min tjej har ju börjat gnälla mer, vill inte ligga själv, vill amma oftare etc. Jag testar nu att utesluta komjölk ( märker att hon har magknip), men det kan ju också vara en sådan utvecklingsperiod som jag fått tipsat om i tråden tidigare. Hur som helst, vad tror ni min svärmors teori är?? Jo, att jag skämmer bort ungen. Alltså: min tjej på fyra veckor är bortskämd för att hennes mamma lyfter upp henne när hon gråter, tillämpar fri amning samt låter henne sova på bröstet på dagarna när inget annat sovsätt fungerar. Eeeh?

Verkligen inte, det är ju detta våra små behöver. Att vi finns till för deras behov då de är helt beronde av oss. Jag gör själv så som du gör till din tjej till min son. Ett par dagar när det var som "gnälligast" fick inte ens pappa ta i bebis, han skrek då bara. Så stå på dig gentemot svärmor.

När min haft magknip har jag märkt att det blivit värre av stark mat, kaffe/cola å kolsyrat dricka/vatten. Kanske nåt som din tjej osså reagerar på.

Lycka till under dessa dagar.
  • malinaax

Hej!
    Nu har jag också hittat hit! :)
    Födde en flicka på bf-dagen den 27 maj. Idag är hon redan fyra veckor!
    Förlossningen gick bra, snabbt och lätt och var enbart en positiv upplevelse.
    Ammar helt och hållet och det fungerar bra. Har dock haft mycket gaser/magknip och haft svårt att komma till ro särskilt på förmiddagar och kvällar.
    Tog upp det med bvc igår  när vi var där för att väga, men jag kände mig lite ifrågasatt tillbaka som om jag inte gav henne tillräckligt med mat... Hmm...
    Har iallafall börjat med sempers magdroppar. Provade de även till äldsta dottern när hon var liten men märkte ingen större effekt.
    Nätterna är lugna för det mesta. Somnar vid tio.elva och vaknar sedan ett par gången för att äta och somnar sedan om. Skönt!
    Någon annan som har bebis med geggigt öga? Ena ögat har kleggat sen födseln. Fick först svaret att det var trånga tårkanaler. Storasyster hade likadant, men det höll inte på såhär länge. Odling har tagits, men den gick inte att analysera så vi ska tillbaka idag och ta en ny.

• maribel
    malinaax skrev 2014-06-24 10:19:39 följande:

Någon annan som har bebis med geggigt öga? Ena ögat har kleggat sen födseln. Fick först svaret att det var trånga tårkanaler. Storasyster hade likadant, men det höll inte på såhär länge. Odling har tagits, men den gick inte att analysera så vi ska tillbaka idag och ta en ny.

Min bebis hade första veckan. På BB sa dem att om det varade längre skulle dem sätta in antibiotikasalva. Körde med koksalt hela veckan och sen försvann det.
  • maribel

Har så jobbiga kvällar sen några veckor tillbaka. Alltid mellan 19-23 är plutten orolig och kan inte komma till ro. Igår var han vaken 4h i sträck med undantag för att han somnade till vid bröstet 2ggr och sov i 15min för att sedan vakna igen, snutta och vara klarvaken. Sitter och snuttar nästan hela tiden och somnar så ytligt. Slocknar sedan vid 2330 och sover då hårt. Finns ju inget kvar att äta när han snuttar var 10min.

Har ni också tuffa kvällar? Vet inte vad man kan göra för jag blir så trött. Napp funkar tyvärr inte.

• trulle82
    malinaax skrev 2014-06-24 10:19:39 följande:

vi har också det problemet, och hon är 7 veckor idag. Till oss har de sagt att det är trånga tårkanaler och så länge det inte blir rött i ögat eller svullet så gör man inget. Det kan sitta i i flera månader sa de. Det har dock blivit mkt bättre men det är inte helt borta. Ska på läkarkontroll idag så får se om de säger nåt annat nu :)
  • trulle82
    Amalian83 skrev 2014-06-23 19:13:20 följande:

Tror att en del av den "äldre" generationen har den teorin. Skrika lite mår de bara bra av. Det kan min mamma säga ibland. Hon har inte sagt att hon är bortskämd, men det vågar hon nog inte för hon vet jag blir så sur då  
    Klart vi ska ta upp dem om de är ledsna och ge dem mat när de visar tecken på hunger! Förstår att du blev arg!
  • trulle82
    maribel skrev 2014-06-24 10:26:08 följande:

Har så jobbiga kvällar sen några veckor tillbaka. Alltid mellan 19-23 är plutten orolig och kan inte komma till ro. Igår var han vaken 4h i sträck med undantag för att han somnade till vid bröstet 2ggr och sov i 15min för att sedan vakna igen, snutta och vara klarvaken. Sitter och snuttar nästan hela tiden och somnar så ytligt. Slocknar sedan vid 2330 och sover då hårt. Finns ju inget kvar att äta när han snuttar var 10min.

Har ni också tuffa kvällar? Vet inte vad man kan göra för jag blir så trött. Napp funkar tyvärr inte.

Förstår att det är jobbigt! Jag är glad att napp oftast funkar här, annars skulle jag förmodligen ha samma problem.
Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014