• Tigerlilja75

Pojkvän som höjer rösten till sonen på första träffen ?

Jag befinner mig i en knepig och jobbig situation... Jag har träffat en kille som jag trivts med på alla sätt. Så efter att ha träffat honom några månader själv tog jag beslutet att låta min son som är 5 år träffa min pojkvän. Jag ångrar mig nu. Min son kan vara ganska påfrestande ibland när han inte lyssnar och han kan sparkas och strunta i att sluta göra saker när man säger till. Min pojkvän blev väldigt irriterad när han inte lyssnade och sa att " om du inte slutar blir jag arg" , sa väldigt hårt " titta på mig ... ( hans namn) " och tog honom i armen ( inte hårt men ändå) ...jag tycker det var lite magstarkt på deras första träff att han skulle " uppfostra " min son!! Nu känns det som att jag inte vill se honom igen . Samtidigt förstår jag att han ju måste få säga ifrån, men inte sådär mycket och på det sättet. Vad säger ni. Gjorde han rätt??

• Svar på tråden Pojkvän som höjer rösten till sonen på första träffen ?
  • SVejsan

Eftersom TS verkar ha haft chans att under några månader pratat om sin son och upplyst pojkvännen om det fanns någon diagnoserat problem bakom barnets uppförande (nu utelämnas det så jag antar att TS själv tycker bara att barnet är "vilt")så gjorde han precis vad jag skulle ha gjort. Om inte TS själv ser att pojkvännen blir irriterad av bristen på hyfs hos sin son och säger till - skulle jag också troligen sagt till med eftertrryck isället. Och hade det varit sparkar eller slag så hade jag alla gånger hanterat det på samma sätt att använda hanbegripligheter är ett big no-no.

Likadant som jag säger till om inbjudna till mitt hem har barn (som jag inte känner) som lever rövare uppe i möblemang eller jonglerar med porslinet. Skulle först sagt till lugnt och sedan antingen sagt till mamman eller sagt till själv ...

• MadlenA

Helt jävla rubbat att säga till någon annans barn på det viset. Första gången de träffas också dessutom.

Om du inte säger till ditt barn ordentligt när han trilskas kan jag förstå att pojkvännen blir irriterad, men man uppfostrar inte andras barn första gången man ses. Idiot.

• Natulcien
    Kittten skrev 2014-04-28 14:32:31 följande:
    På trådstarten verkade det ju som att pojken sparkades och då måste man ändå få säga till oavsett hur ny relationen är. 
    Jag uppfattade det som att "han kan sparkas" var en mer generell beskrivning och inget som hände just under detta tillfälle. Det som hände var att han "gjorde jobbiga ljud och pratade högt".

Om jag träffade ett barn för första gången och hen sparkade på mig skulle jag självklart säga ifrån. Men om hen bara hade gjort jobbiga ljud hade jag låtit föräldern ta hand om detta.
  • Sophia85
    MadlenA skrev 2014-04-28 16:13:10 följande:
    Helt jävla rubbat att säga till någon annans barn på det viset. Första gången de träffas också dessutom.

Om du inte säger till ditt barn ordentligt när han trilskas kan jag förstå att pojkvännen blir irriterad, men man uppfostrar inte andras barn första gången man ses. Idiot.
    Så du menar att om ett barn på dagis när du ska hämta ditt barn börjar sparka på dig så ska du inte säga till den ungen?? För att då uppfostrar du någon annans barn?? Det är väl inte konstigt att man säger ifrån när någon sparkar på en!? Det är skillnad på tillsägelse och uppfostrar.
  • BioBonus
    MadlenA skrev 2014-04-28 16:13:10 följande:

Men om TS, enligt egen utsago sagt till flera gånger på skarpen, och inget händer då måste det väl ändå vara ok att en annan vuxen säger till?
  • Loriyana

Jag tycker det är väldigt positivt att han är villig att ta del i uppfostrandet av pojken och att han säger till på skarpen när pojken inte uppför sig.

• MadlenA

Det är ok att en annan vuxen säger till, dagisjämförelsen passar inte här eftersom föräldern inte är närvarande då.

Man kan kanske förstå att situationen var jobbig för barnet och att en skarp tillsägelse i det ögonblicket från en ny "konkurrent" inte hjälper ett piss.

Att säga till andras barn i andra situationer är självklart ok, om inte föräldern själv gör det eller ser vad som händer.

Detta är nåt helt annat. Rubbat alltså.

• Froststar

Det blir väl så när folk inte uppfostrar sina ungar. Jag förstår honom. Det är du som brister i ditt föräldraskap. Var glad att han gillar dig så pass mycket att han inte bara gick därifrån. Det hade många andra gjort i hans ställe.

Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Tigerlilja75

Tack alla för ert engagemang och svar. Jag förstår att det är svårt att svara när man inte har alla ingångsvärden, men ni som tycker jag är en kass mamma, och som undrar om min kille kommer stanna pga min son- er kan jag bara skratta åt :). Så mycket vet jag att jag är en bra mamma. Jag är rolig,omtänksam, generös,kärleksfull och dessutom snygg😋. Jag har aldrig slagit eller skrikit åt någon av mina barn och de är omtyckta kamrater, söta och den lille kille som detta handlar om är en otroligt positiv, gladlynt och omtänksam liten kille. Men sedan är han FULL av energi, och i matsituationer med nya människor blir han en pajas som ska synas och vägrar äta. Vid det här tillfället så satt både min son och pojkvän i kökssoffan och min son hade ätit lite och ville inte ha mer så han lade sig ner med fötterna mot mon kille och " tryckte " mot honom och lät högt olika läten som han tycker är kul. Jag sa till, flera gånger och min kille var rätt snabb att lägga sig i, det slutade med att jag bar bort honom från bordet och satte honom vid tv'n för att vi skulle få äta i lugn och ro. Det var INTE så att jag struntade i att uppfostra - det gör jag sällan. Tyckte att killen dock la sig i för snabbt , skillnad om jag struntat i situationen .... Och jag tycker också att det var fel tillfälle ( första gången de överhuvudtaget ses) och att han kunde blivit skrämmande för min son eftersom det var ett " hot" om att bli arg med i bilden och att ta tag i hans arm var för mycket tyckte jag. Det behöver ingen göra ... Inte ens jag. Så hemsk är han inte. Jag tolkar det mesta störande beteendet från honom som uppmärksamhetsbehov. Jag kan upplysa er som tror att jag blir lämnad att det tror jag inte då han är kär i mig och dessutom också sett hur underbar sonen är för det mesta. Och skulle han lämna mig pga något sådant som min son gjort, ja då pallar han inte mycket och jag skulle gladeligen se honom lämna vårt liv. 😊👍

• Sophia85
    BioBonus skrev 2014-04-28 16:27:33 följande:
    Men om TS, enligt egen utsago sagt till flera gånger på skarpen, och inget händer då måste det väl ändå vara ok att en annan vuxen säger till?
    Tycker det är lite pinsamt när barn inte har respekt gentemot sina föräldrar och inte lyssnar. Klart att om hon inte har pli på ungen så kände han kanske sig tvungen att "stötta henne" och detta kanske bara var hans avsikt men i den här tråden så framstår han som en idiot osv. Tycker han gjorde helt rätt! Om hon ändå hade sagt till sitt barn och han verkade totalt nonchalerat vad hon sa åt honom.
Svar på tråden Pojkvän som höjer rösten till sonen på första träffen ?