• Tigerlilja75

Pojkvän som höjer rösten till sonen på första träffen ?

Jag befinner mig i en knepig och jobbig situation... Jag har träffat en kille som jag trivts med på alla sätt. Så efter att ha träffat honom några månader själv tog jag beslutet att låta min son som är 5 år träffa min pojkvän. Jag ångrar mig nu. Min son kan vara ganska påfrestande ibland när han inte lyssnar och han kan sparkas och strunta i att sluta göra saker när man säger till. Min pojkvän blev väldigt irriterad när han inte lyssnade och sa att " om du inte slutar blir jag arg" , sa väldigt hårt " titta på mig ... ( hans namn) " och tog honom i armen ( inte hårt men ändå) ...jag tycker det var lite magstarkt på deras första träff att han skulle " uppfostra " min son!! Nu känns det som att jag inte vill se honom igen . Samtidigt förstår jag att han ju måste få säga ifrån, men inte sådär mycket och på det sättet. Vad säger ni. Gjorde han rätt??

• Svar på tråden Pojkvän som höjer rösten till sonen på första träffen ?
  • Gathehielm

Jag hade sagt upp kontakten ögonaböj. Jag är den ende som får höja rösten åt mina barn. Nu skulle aldrig mina ungar sparkas eller leva rövare, men principen står ändå.

Reasons... we all have them, at times.
  • Tigerlilja75
    Froststar skrev 2014-04-28 16:37:11 följande:
    Det blir väl så när folk inte uppfostrar sina ungar. Jag förstår honom. Det är du som brister i ditt föräldraskap. Var glad att han gillar dig så pass mycket att han inte bara gick därifrån. Det hade många andra gjort i hans ställe.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg

Haha! Mmm ... Fast ... Då kanske jag skulle lagt mig i hans sätt att uppfostra sina barn också då, när de lever rövare i köket kl. 04, inte behöver bädda sina sängar. En av dom kan vara alldeles särskilt otrevlig, och han säger inget. Jag valde att inte lägga mig i eftersom jag är för ny och dessutom är det inte min business.
  • Froststar
    Mumin80 skrev 2014-04-28 09:13:32 följande:

Som en allmän reflektion: 

Två alternativ: 
    1. Barnet är ett helt vanligt barn, men något ouppfostrad/trotsig/allmänt energisk.
    2. Barnet har någon neuropsykiatrisk diagnos. 

Två andra alternativ: 
    a. Du känner barnet eller familjen tillräckligt för att veta om det är alt. 1 eller 2 som är fallet. 
    b. Barnet och familjen är inte tillräckligt välkända för dig för att du ska veta detta. 

I TS fall så kan vi anta att antingen 1a eller 2a är fallet, d.v.s. OM barnet har en diagnos så borde ts rimligen ha upplyst sin pojkvän om detta.
    Om det är 1a, d.v.s. en vanlig tjafsig unge som inte lyssnar och och stör, och där killen dessutom i framtiden kan förväntas ta ett visst uppfostringsansvar, så kan (beroende på situationen) pojkvännens agerande vara helt ok. 
    Om det är 2, så är pojkvännens beteende inte ok, eftersom ts (förhoppningsvis) har lämpliga strategier för att hantera sitt barns beteende, och ingripande från en främling kan sabba ett jäkla långt och hårt arbete. Varpå jag inte menar att barn med diagnos ska få bete sig hur som helst, utan målet är naturligtvis att dom också ska kunna uppföra sig. Men dom har en väldigt mycket längre väg att gå innan dom är i mål, och kan också "misslyckas" med att upprätthålla önskat beteende mycket oftare, därför att det är så mycket svårare för dem. Och då blir situationen inte ett dugg bättre att dom utöver sitt misslyckande (som dom antagligen är väl medvetna om) dessutom blir utskällda. 

När det gäller Haskels variant av att säga ifrån även till t.ex. okända barn i en affär, så är det alltså situation b. som råder.
    Och du som är i situation vet inte om det du bevittnar är ett alt. 1 eller alt 2.-fall.
    Om alt. 1 så kanske du uppnår en kortsiktig och snabbt övergående marginell påverkan på barnet och föräldrarna. 
    Om alt. 2 så riskerar du att (se ovan) sabba ett jäkla långt och hårt arbete, där föräldrarna kanske t.ex. kämpar med att överhuvudtaget få barnet att kunna gå in i en affär, och utbrottet du bevittnar beror på stress och ångest (där det ur ett livstidsperspektiv dock kan vara viktigt för barnet att lära sig att gå in i en affär). Vilket du då som sagt kanske sabbar för dom nästa fem åren, med att "säga ifrån". 

Nu är ju alt. 1 antagligen vanligare i affären än alt. 2. Å andra sidan är alt. 2-barn ganska kraftigt överrepresenterade i gruppen "barn som får våldsamma utbrott publikt". Och den eventuella nyttan du får av att säga till ett alt. 1-barn är försumbar, jämfört med skadan du kan åsamka ett alt. 2-barn. 

Så sammanfattningsvis: 
    I TS fall saknas tillräcklig info för att avgöra om pojkvännens agerande var ok eller ej. 
    I Haskels fall: Ge f*n i att skälla ut okända barn i deras föräldrars närvaro. 

/Mamma till hyperaktiv, lättstressad, intryckskänslig, utbrottsbenägen autistisk dotter. 

Jag förstår vad du skriver men i så fall hoppas jag att du inte låter din unge störa andra. Som i helgen när vi betalat dyra pengar för att titta på Spanska ridskolan i Malmö. Självklart envisas folk med att asa med ouppfostrade ungar dit. Sanningen att säga struntar jag högaktningsfullt i, i det läget om ungarna eller föräldrarna har en diagnos. Men när man sitter där för att uppskatta musiken, hästarnas och ryttarnas kunskaper, koncentration och ansträngningar blir man apsur för att 2 ungar tillåts springa upp och ner för att deras far är mer upptagen av sin kamera, en annan drar med sig en unge som är för liten för att överhuvudtaget uppskatta något och börjar gallskrika. Då tycker jag vafan helt enkelt. Det är ingen jävla smådjurszoo, det är en högklassig uppvisning som inkompetenta, egoistiska, ohyfsade föräldrar förstör för andra. Barn bör vara förbjudna på en hel massa ställen. Så om ni inte kan kontrollera era ungar men ändå envisas med att ta med dem överallt får ni räkna med att andra lackar ur. 
  • Froststar
    Tigerlilja75 skrev 2014-04-28 16:43:19 följande:

Haha! Mmm ... Fast ... Då kanske jag skulle lagt mig i hans sätt att uppfostra sina barn också då, när de lever rövare i köket kl. 04, inte behöver bädda sina sängar. En av dom kan vara alldeles särskilt otrevlig, och han säger inget. Jag valde att inte lägga mig i eftersom jag är för ny och dessutom är det inte min business.
    Du gör som du vill. Men du skriver ju själv att du inte lyckats få din son att bete sig hyfsat. Då är det väl inte så konstigt att någon annan tröttnar. Bara för att du är van vid oförskämdhet, otrevliga och vilda barn betyder inte att alla andra måste acceptera det. Att du är snygg (som du skrev innan), vad har det med saken att göra? Menar du att män ska stå ut med vad som helst bara för att du är snygg? Helt märklig kommentar i sammanhanget.
  • Tigerlilja75
    Froststar skrev 2014-04-28 16:50:46 följande:
    Du gör som du vill. Men du skriver ju själv att du inte lyckats få din son att bete sig hyfsat. Då är det väl inte så konstigt att någon annan tröttnar. Bara för att du är van vid oförskämdhet, otrevliga och vilda barn betyder inte att alla andra måste acceptera det. Att du är snygg (som du skrev innan), vad har det med saken att göra? Menar du att män ska stå ut med vad som helst bara för att du är snygg? Helt märklig kommentar i sammanhanget.

Att jag är snygg var helt ovidkommande .. Likaså att säga att han nog kommer lämna mig pga min son. Jag sa inte att jag inte lyckats få ordning på honom. Har man 7 sekunder på sig att få dom att lyda allt man säger ? Ja då har jag nog misslyckats. Jag lyckades själv. Bara det att han hann lägga sig i FÖRE jag lyckades! Get it?
  • Froststar
    Tigerlilja75 skrev 2014-04-28 16:55:41 följande:

Att jag är snygg var helt ovidkommande .. Likaså att säga att han nog kommer lämna mig pga min son. Jag sa inte att jag inte lyckats få ordning på honom. Har man 7 sekunder på sig att få dom att lyda allt man säger ? Ja då har jag nog misslyckats. Jag lyckades själv. Bara det att han hann lägga sig i FÖRE jag lyckades! Get it?
    Det är väl inte ovidkommande om någon säger att det är risk för att han lämnar dig för din son. Det handlar väl inte om 7 sekunder heller. Inlägg 10 och 20? Dessutom skriver du själv att sonen beter sig som en vilding i vanliga fall också och du lyckas inte med honom. Så ja, I get it. Mer än du önskar.
  • BioBonus
    Tigerlilja75 skrev 2014-04-28 16:55:41 följande:

Jo, men du har i flera inlägg poängterat att du själva sagt till på skarpen flera gånger, att din pojkvän sagt till vänligt flera gånger. Så om vi ska tro på din version av vad som hände så hade din son haft väldigt mycket mer tid än 7 sekunder på sig att sluta störa er matro? Jag hänger inte riktigt med - OM det är så att din son, vilket du själv ärligt säger, inte lyssnar på dig, trots att du säger till på skarpen så är det väl bara en jättebra hjälp för dig att din pojkvän dels vågar gå in och säga ifrån, samt att din son faktiskt verkar lyssna på honom?
  • Tigerlilja75
    BioBonus skrev 2014-04-28 17:02:07 följande:
    Jo, men du har i flera inlägg poängterat att du själva sagt till på skarpen flera gånger, att din pojkvän sagt till vänligt flera gånger. Så om vi ska tro på din version av vad som hände så hade din son haft väldigt mycket mer tid än 7 sekunder på sig att sluta störa er matro? Jag hänger inte riktigt med - OM det är så att din son, vilket du själv ärligt säger, inte lyssnar på dig, trots att du säger till på skarpen så är det väl bara en jättebra hjälp för dig att din pojkvän dels vågar gå in och säga ifrån, samt att din son faktiskt verkar lyssna på honom?

Absolut! Om det inte varit första gången de sågs hade jag sett det som positivt.
  • Solrosens

Tyckte din kille gick för långt när han greppade tag i din sons arm. Ett klart övertramp att bli så fysisk edett barn!

• Solrosens
    Tigerlilja75 skrev 2014-04-28 17:15:20 följande:
    Absolut! Om det inte varit första gången de sågs hade jag sett det som positivt.

Jag hade inte sett det som något positivt alls. Ingen annan än mina barns föräldrar får höja rösten på mina barn, änn mindre bli fysiska med grepp om deras små kroppar. Dessutom ingen jävla pojkvän.
Svar på tråden Pojkvän som höjer rösten till sonen på första träffen ?