• Tigerlilja75

Pojkvän som höjer rösten till sonen på första träffen ?

Jag befinner mig i en knepig och jobbig situation... Jag har träffat en kille som jag trivts med på alla sätt. Så efter att ha träffat honom några månader själv tog jag beslutet att låta min son som är 5 år träffa min pojkvän. Jag ångrar mig nu. Min son kan vara ganska påfrestande ibland när han inte lyssnar och han kan sparkas och strunta i att sluta göra saker när man säger till. Min pojkvän blev väldigt irriterad när han inte lyssnade och sa att " om du inte slutar blir jag arg" , sa väldigt hårt " titta på mig ... ( hans namn) " och tog honom i armen ( inte hårt men ändå) ...jag tycker det var lite magstarkt på deras första träff att han skulle " uppfostra " min son!! Nu känns det som att jag inte vill se honom igen . Samtidigt förstår jag att han ju måste få säga ifrån, men inte sådär mycket och på det sättet. Vad säger ni. Gjorde han rätt??

• Svar på tråden Pojkvän som höjer rösten till sonen på första träffen ?
  • Helle 85

Ts, om killen inte hade sagt och gjort något skulle du ha gjort det? Eftersom du säger att du sa till honom flera gånger så har ju sonen gjort det ett par gånger. Vad anser du skulle ha hänt? Att han skulle fortsätta ta emot det? Min son (1,5år) kan ibland slåss och bete sig illa och jag är mer tolerant när det är mot mig men om han beter sig illa mot någon annan, speciellt om denne är ny för honom så känner jag större ansvar för att få sonen att sluta. Lyssnar inte han vid första eller andra tillsägelsen så tar jag bort honom. Så frågan är, hur tänkte du hantera det?

• Natulcien
    Froststar skrev 2014-04-29 09:39:33 följande:
    Sverige verkar vara bland de få länder där ungar ska få förstöra för alla andra. I många andra länder deltar ungarna i livet, på restaurang, evenemang, etc men de kan bete sig och de lyder föräldrarna. Det är därför acceptansen är större. I Sverige är acceptansen väldigt låg just pga att föräldrar har slutat vara föräldrar. Då blir folk sura.
    Man får ju hitta en balansgång.

I många andra länder tillåts även barnaga, och barn ses som andra klassens samhällsinvånare som ska lyda och visa respekt, men de får ingen respekt tillbaka. Så vill man ju inte heller ha det. Tysta, lydiga barn som har slutat vara barn och som helt saknar självkänsla...

Men därifrån till att sluta vara förälder och inte bry sig är ju steget ganska långt. Så svartvitt är det ju sällan.

Ser du ingenting däremellan?

• MadlenA

Jadu, men pappan blev ju inte sur för att du sa till? Hemma hos oss har vi också basic regler alla måste följa, så är det ju vanligtvis. I TS är det en annan situation som man får ha extra förståelse för tycker jag.

I ditt fall hade jag nog dragit mig för att umgås med den familjen igen. Det går ju även att berätta för (andras) barn hur man lämpligen beter sig utan att skälla och ta tag i dem.

• Sophia85
    Helle 85 skrev 2014-04-29 10:49:36 följande:
    Ts, om killen inte hade sagt och gjort något skulle du ha gjort det? Eftersom du säger att du sa till honom flera gånger så har ju sonen gjort det ett par gånger. Vad anser du skulle ha hänt? Att han skulle fortsätta ta emot det? Min son (1,5år) kan ibland slåss och bete sig illa och jag är mer tolerant när det är mot mig men om han beter sig illa mot någon annan, speciellt om denne är ny för honom så känner jag större ansvar för att få sonen att sluta. Lyssnar inte han vid första eller andra tillsägelsen så tar jag bort honom. Så frågan är, hur tänkte du hantera det?
    Varför är du mer tolerant när det gäller dig? Att slå är väl fel oberoende vem det gäller??
  • frökenelisabeth

Nej, jag hade nog tyckt att man ska försöka lära känna ett barn innan man börjar uppfostra på det sättet. Jag hade inte gillat det alls. 

• Sophia85
    MadlenA skrev 2014-04-29 10:54:22 följande:
    Jadu, men pappan blev ju inte sur för att du sa till? Hemma hos oss har vi också basic regler alla måste följa, så är det ju vanligtvis. I TS är det en annan situation som man får ha extra förståelse för tycker jag.

I ditt fall hade jag nog dragit mig för att umgås med den familjen igen. Det går ju även att berätta för (andras) barn hur man lämpligen beter sig utan att skälla och ta tag i dem.
    Han blev putt... jag glömde att beskriva hans min och suckande dock Flört

Jag skulle inte få för mig att ta i ungen. Dock hade också lust att ruska om henne! Hon tog mig på nerverna. Och nej... tror inte min sambo vill föreslå att dom kommer hem till oss igen. Och kommer dom så får hon inte följa med. Jag sa det på skoj: Säg till Jonte att han är tillbaka när ungen är myndig! Och att hon tar med sig en extra dörr! Flört
  • ELW03

Jag tycker att han var väldigt tydlig med att han inte tycker det är roligt. Det är mycket möjligt att din son får riktigt bra respekt för pojkvännen. 

Att få tydliga gränser mår barn bra av. Att varna pojken och säga att han blir arg om han fortsätter att uppföra sig illa är tydliga instruktioner. Då vet barnet vad som gäller och vart gränsen går. Jag tycker det var väldigt bra att han sa ifrån.

Sen gäller det ju att se att de kan ha roligt tillsammans och att de kan mötas inom gränserna för vad båda tycker är okay. Jag tycker inte att han "uppfostrar" din son utan han informerar om vart hans egna gränser går.

Alltför många människor är för gränslösa idag och låter barnen hållas utan att visa vad som är ok eller inte.

Så tycker jag. Så låt inte första mötet mellan dem hindra er relation.  Låt dem träffas fler gånger och se hur de trivs. Ibland behövs det pinkas lite revir och att man visar att man kan umgås tillsammans även om man inte "står ut" med allt som barnet hittar på.

• eMund

Han låter inte så trevlig. Kan gissa att han sätter både TS och sonen på plats med tiden. Visst kan och bör man sätta gränser men inte mot barn man inte känner. Barnet kan ha en diagnos eller omognad som man behöver känna till för att hantera situationen rätt.

• Sophia85
    eMund skrev 2014-04-29 15:34:09 följande:
    Han låter inte så trevlig. Kan gissa att han sätter både TS och sonen på plats med tiden. Visst kan och bör man sätta gränser men inte mot barn man inte känner. Barnet kan ha en diagnos eller omognad som man behöver känna till för att hantera situationen rätt.
    Sverige måste vara land nr 1 i världen med barn med flest bokstavskombinationer. Undrar varför vartannat barn ska få diagnos för att "acceptera" ett beteende. Vissa barn är ouppfostrade. Vissa barn är odrägliga. Vissa barn är trögfattade. Vissa barn är för att skrika. Det finns många varianter och det behöver inte vara något vidare fel på dom!! Alltså att dom borde "få en diagnos". Det beror mycket på gener, familjen, uppfostran, umgänge etc. Det är föräldrarna som borde kollas upp och inte barnen alla gångerna!
Svar på tråden Pojkvän som höjer rösten till sonen på första träffen ?