Haskel skrev 2014-04-27 23:41:03 följande:
Såsom du beskriver situationen gjorde han inte bara rätt som "pojkvän" utan även som vuxen i alla situationer.
Om en unge sparkar och slår i exempelvis en affär, så säger jag ifrån. Det handlar inte om uppfostran, utan vanligt hyfs. Så beter man sig helt enkelt inte. Kan inte du få din unge att lyssna, bör du snarast vara tacksam att han hjälper dig. Han visar sig snarast villig att ta sig an barnet, och bryr sig.
Jag hade sett det som ett större "varningstecken" om han inte sagt ifrån.
Som en allmän reflektion:
Två alternativ:
1. Barnet är ett helt vanligt barn, men något ouppfostrad/trotsig/allmänt energisk.
2. Barnet har någon neuropsykiatrisk diagnos.
Två andra alternativ:
a. Du känner barnet eller familjen tillräckligt för att veta om det är alt. 1 eller 2 som är fallet.
b. Barnet och familjen är inte tillräckligt välkända för dig för att du ska veta detta.
I TS fall så kan vi anta att antingen 1a eller 2a är fallet, d.v.s. OM barnet har en diagnos så borde ts rimligen ha upplyst sin pojkvän om detta.
Om det är 1a, d.v.s. en vanlig tjafsig unge som inte lyssnar och och stör, och där killen dessutom i framtiden kan förväntas ta ett visst uppfostringsansvar, så kan (beroende på situationen) pojkvännens agerande vara helt ok.
Om det är 2, så är pojkvännens beteende inte ok, eftersom ts (förhoppningsvis) har lämpliga strategier för att hantera sitt barns beteende, och ingripande från en främling kan sabba ett jäkla långt och hårt arbete. Varpå jag inte menar att barn med diagnos ska få bete sig hur som helst, utan målet är naturligtvis att dom också ska kunna uppföra sig. Men dom har en väldigt mycket längre väg att gå innan dom är i mål, och kan också "misslyckas" med att upprätthålla önskat beteende mycket oftare, därför att det är så mycket svårare för dem. Och då blir situationen inte ett dugg bättre att dom utöver sitt misslyckande (som dom antagligen är väl medvetna om) dessutom blir utskällda.
När det gäller Haskels variant av att säga ifrån även till t.ex. okända barn i en affär, så är det alltså situation b. som råder.
Och du som är i situation vet inte om det du bevittnar är ett alt. 1 eller alt 2.-fall.
Om alt. 1 så kanske du uppnår en kortsiktig och snabbt övergående marginell påverkan på barnet och föräldrarna.
Om alt. 2 så riskerar du att (se ovan) sabba ett jäkla långt och hårt arbete, där föräldrarna kanske t.ex. kämpar med att överhuvudtaget få barnet att kunna gå in i en affär, och utbrottet du bevittnar beror på stress och ångest (där det ur ett livstidsperspektiv dock kan vara viktigt för barnet att lära sig att gå in i en affär). Vilket du då som sagt kanske sabbar för dom nästa fem åren, med att "säga ifrån".
Nu är ju alt. 1 antagligen vanligare i affären än alt. 2. Å andra sidan är alt. 2-barn ganska kraftigt överrepresenterade i gruppen "barn som får våldsamma utbrott publikt". Och den eventuella nyttan du får av att säga till ett alt. 1-barn är försumbar, jämfört med skadan du kan åsamka ett alt. 2-barn.
Så sammanfattningsvis:
I TS fall saknas tillräcklig info för att avgöra om pojkvännens agerande var ok eller ej.
I Haskels fall: Ge f*n i att skälla ut okända barn i deras föräldrars närvaro.
/Mamma till hyperaktiv, lättstressad, intryckskänslig, utbrottsbenägen autistisk dotter.