• Tigerlilja75

Pojkvän som höjer rösten till sonen på första träffen ?

Jag befinner mig i en knepig och jobbig situation... Jag har träffat en kille som jag trivts med på alla sätt. Så efter att ha träffat honom några månader själv tog jag beslutet att låta min son som är 5 år träffa min pojkvän. Jag ångrar mig nu. Min son kan vara ganska påfrestande ibland när han inte lyssnar och han kan sparkas och strunta i att sluta göra saker när man säger till. Min pojkvän blev väldigt irriterad när han inte lyssnade och sa att " om du inte slutar blir jag arg" , sa väldigt hårt " titta på mig ... ( hans namn) " och tog honom i armen ( inte hårt men ändå) ...jag tycker det var lite magstarkt på deras första träff att han skulle " uppfostra " min son!! Nu känns det som att jag inte vill se honom igen . Samtidigt förstår jag att han ju måste få säga ifrån, men inte sådär mycket och på det sättet. Vad säger ni. Gjorde han rätt??

• Svar på tråden Pojkvän som höjer rösten till sonen på första träffen ?
  • Tigerlilja75
    Rosens31 skrev 2014-04-27 21:47:19 följande:
    Men att en liten pojke inte lyssnar får inte stå över ditt ansvar att sluta uppfostra. Om ungen inte lyder så måste du ju ändra din taktik för att få honom att vara tyst? För uppenbarligen funkar inte den du använder nu.

Jodå jag har provat många taktiker... Och jag brukar lyfta iväg honom när han inte lyssnar vilket jag också gjorde denna gång .
  • persikofjaril

Jag kan tycka att det är ditt jobb att säga åt din son om han bär sig illa åt. Nu framgår det inte i trådstarten om du sagt ifrån innan, men om du inte gjorde det själv så måste ju killen få säga ifrån om han tycker att sonen går för långt.

• Ful Anka

Tror inte den där killen kommer att vilja träffa dig mer om din son nu är så jobbig.

• isabellab
    Tigerlilja75 skrev 2014-04-27 21:50:07 följande:
    Jo han hade sagt till några gånger mer vänligt. Men sonen lyssnar inte alltid. Sonen pratade högt och lät olika jobbiga läten när vi satt och åt så vi kunde inte prata. Jag sa till honom att sätta sig och äta upp maten eller gå In och leka, istället för att göra höga jobbiga ljud, för att vi ville ha matro. Han lyssnade inte utan fortsatte och då satte min pojkvän in det tunga artilleriet. Onödigt skarpt tycker jag.

Han försökte nog bara hjälpa dig och menade säkerligen väl.
  • kakmonstret123

Det tyder väl bara på att han ser en framtid ihop med dig. Ungens uppförande blir ju då hans angelägenhet också, och matro verkar inte vara någonting vanligt(?). Varför har pojken ens en valmöjlighet mellan att leka och äta? :O

• Fin

Men fungerade det då?

Jag erkänner att jag gör samma sak när en bekants barn. Hon har heller inga händer med ungarna och bryr sig inte direkt vad hon säger. hon säger nej 10 gånger sen blir hon trött och säger "ja ok då"...
    Dock när jag säger till så är dom oftast riktigt snälla och lydiga ungar.

• Ei saa peittää

Han tog ett normalt vuxenansvar eftersom du inte gjorde det var han tvunget till det.

Må ikke tildekkes
  • RubyRed
    Tigerlilja75 skrev 2014-04-27 21:50:07 följande:
    Jo han hade sagt till några gånger mer vänligt. Men sonen lyssnar inte alltid. Sonen pratade högt och lät olika jobbiga läten när vi satt och åt så vi kunde inte prata. Jag sa till honom att sätta sig och äta upp maten eller gå In och leka, istället för att göra höga jobbiga ljud, för att vi ville ha matro. Han lyssnade inte utan fortsatte och då satte min pojkvän in det tunga artilleriet. Onödigt skarpt tycker jag.

Varför tog inte du tag i situationen själv, på riktigt? Hade du gjort det hade pojkvännen inte behövt säga ifrån alls. Barn brukar dessutom lyda när nya människor säger ifrån även om dom testar föräldern. Nej, han gjorde inget fel, det gjorde däremot du.
  • Kravmärkt
    kakmonstret123 skrev 2014-04-27 22:01:56 följande:

Det tyder väl bara på att han ser en framtid ihop med dig. Ungens uppförande blir ju då hans angelägenhet också, och matro verkar inte vara någonting vanligt(?). Varför har pojken ens en valmöjlighet mellan att leka och äta? :O

Det där med att välja mellan att äta eller Lena reagerade jag också på. Är det ofta fajt vid matbordet TS?
  • Tigerlilja75

Varför tog jag inte tag i situationen ? När jag sa till på skarpen flera gånger? När jag sedan bar bort honom från situationen ? Jag tvingar inte mina barn att sitta kvar vid matbordet om de ätit sig mätta. Då får de gå och leka. De får däremot inte vara kvar och störa resterande människor som vill ha matro. Och det såg jag till att han inte fortsatte med. Min pojkvän kanske var för snabb att lägga sig i??

Svar på tråden Pojkvän som höjer rösten till sonen på första träffen ?