Astrid36 skrev 2014-04-28 10:13:04 följande:
Som några andra skriver i tråden så är det inte pojkvännens jobb att ryta ifrån till dit barn sådär vid första daten. Han kan ta upp det med dig, men inte gå direkt på ditt barn. Han kommer inte kunna leva tillsammans med dig och ditt barn, det är ett faktum, han kommer antagligen explodera nästa gång och kanske till och med börja slå ditt barn.
Ja, du har inte helt ordning på ditt barn, som väldigt många andra trötta ensamståede mödrar. Med all respekt. Men det är inte upp till en utomstående att gå på ditt barn på det viset. Han skulle gjort som Nussan gjorde, visat till dig vad han tycker. Sedan får ni två komma överens om vad som ska göras. Och antgligen skulle en man med såna humörproblem kunna göra stor skada för er.
Humörproblem? Och att han skulle börja slå barnet nästa gång? Nu tror jag du målar fan på väggen, som man brukar säga. Att han fräste ifrån kan vara en reaktion då han kanske är en person som tar tag i situationer och inte blundar för dom! Behöver inte vara något negativt. Det kanske var mer en reflex att säga ifrån! Sen kanske han också lärde sig något av detta och kommer att behöva tänka barn vs vuxen! Men detta borde mamman (TS) ta upp med honom. Han ska självklart säga ifrån! Även om det inte är hans barn. Men man ska veta HUR man gör det. Och att ta tag i ungens arm är inte aga. Uppenbarligen är ungen inte väluppfostrad då han sparkas osv och jag förstår att han reagerade! Han tänker också "och med den här ungen ska jag behöva dela mitt liv med". Det är inte lätt, speciellt om man inte gillar ouppfostrade barn!
TS: tycker du ska prata med din pojkvän gällande vad som hände och börjar redan nu ha en bra kommunikation om hur ni ska lägga upp detta med uppfostran osv. Om det händer igen - hur vill du att han beter sig vs hur vill han att du beter dig? Vad förväntar ni er av varandra? Få inte kalla fötter - prata om detta! Det är jätteviktigt! Jag själv har två bonusbarn och jag säger också ifrån och tar bort dom från matbordet om dom beter sig illa. Även min sambo. Inget konstigt! Beter man sig illa får man ta konsekvenserna av det. Oberoende om det är biologiska barn eller bonusbarn.