sextiotalist skrev 2018-04-25 10:56:47 följande:
Då ska jag förklara, vaccinet innehåller avdödade smittämne (dvs viruset saknar förmåga att reproducera sig) så att kroppens immunförsvar lär känna igen viruset, bilda antikroppar, för att, om personen skulle bli utsatt för ett intakt virus, kunna angripa viruset direkt så personen inte blir sjuk, eller endast lindrigt sjuk. Samma process som förekommer dagligen i vår kropp, eftersom vi så gott som dagligen utsätts för t.ex förkylningsvirus.
När man började med att vaccinera mot smittkoppor så använde man ett aktivt virus, kokoppor.
Man har alltså vaccinerat i över 100 år.
Du har nämnt detta med allergi, men är du fullt medveten om att allergier kan finnas redan hos ett barn som inte fått några vacciner, flera av de jag känner som har barn som varit allergiska som spädbarn har blivit varse om detta väldigt tidigt. Det är en gåta varför allergier har blivit vanligare, en teori är att man har det för rent, man har också konstaterat att de har även sett skillnad i bakteriekulturen för de som är allergiska kontra de som inte är allergiska.
Sedan har jag min egen teori, man kan idag hålla allergierna i schack, så överlevnaden är hög, så de som har allergi i sig för vidare den allergin till nästa generation.
Man kan inte vaccinera mot allt och bör inte heller vaccinera mot allt, men epidemiska sjukdomar med höga dödstall eller följdsjukdomar är bra att vaccinera mot (självklart är en förutsättning att viruset inte har en benägenhet att mutera).
Det finns dock en del med så dåligt immunförsvar att de inte bör skyddas så mycket det går, för de skulle än mindre klara av den riktiga sjukdomen. Att man väntar att vaccinera kan ju bero på att när de är så små så fixar inte kroppen att hantera detta (vilket friska barn gör), men när de är äldre så kan det fungera bättre.
Vet inte varför du skriver svaret till mig.
Och vore mer intressant om du hade berättat hur ett naturligt immunsvar fungerar, så som det är tänkt av kroppen, och inte med utgångspunkten från något som vi människor har kommit på själva och försöker få att låta som det "normala", d.v.s. vaccin.
Det är INTE samma process som pågår i det naturliga nej, så där håller jag inte med. Det är stor skillnad att bli utsatt för levande virus de vägar som är tänkta (hud, slemhinnor, näsa, mun, ögon, etc) och där kroppen ger sitt svar i en naturlig ordning/process, än att avdödade mikroorganismdelar ska gå in i kroppen förbi dessa normala barriärer, tillsammans med flera tveksamma ingredienser.