• Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Läs den!!

Du kommer att känna dig så lurad...det gör jagSkrikandesGråter

• Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2018-04-01 22:43:43 följande:
    Självklart är han ifrågasatt. Konstigt vore det väl annars? Vilka framgångsrika människor i historien har aldrig blivit ifrågasatt av någon, oavsett vad de åstadkommit?

Intressant att total okunskap inom medicin, mikrobiologi, m.m. samt att tveksamma källor får härja fritt härinne sålänge personen är FÖR vacciner. Dock inte ett ljud när det visar sig att personerna varken vet hur forskning egentligen går till eller att det även existerar vaccin mot bakterier. Men varenda källa som ifrågasätter/motbevisar (som i det här fallet bolagen som tillverkar vaccinen), skalas ned på individnivå med direkta personangrepp på författarna. Som sagt. Det existerar i liten skala på såhär små forum. Vad händer när stora pengar är inblandade och det finns ett verkligt syfte att svartmåla personerna? Är tyvärr inte förvånad att läkemedelsindustrin jämförs med maffian.

Och så antar jag att du inte har läst tråden då du hänvisar till att "alla har nog sett vilka källor du använder dig av nu". Ett tafatt försök av avsluta en diskussion som precis bara har börjat, då människor nu börjat vakna på riktigt. Och ifrågasätta.
    Det är väldigt "svepande" kommentarer.

Om du istället tar upp exakt de studier som är felaktiga, fuskade med, så blir det lättare att bemöta.
    Olika fusk beror på olika saker att bemöta en "svepande" kritik blir väldigt svårt, om inte omöjligt att bemöta med fakta då kritiken i sig är faktamässigt bristfälligt.
  • Anonym (kvackare)
    Anonym (Vad pågår) skrev 2018-04-02 11:50:27 följande:
    Har jag sagt att alla framgångsrika människor som ifrågasätts är genier?

Och på vad grundar du påståendet "att har man kunskap om medicin och mikrobiologi så är man inte vaccinmotståndare"?
    Min poäng är att anledningen till att folk får massiv kritik påfallande ofta är att de har fel. Det är tyvärr alltför vanligt att folk tror att de som kritiseras automatiskt har en poäng bara för att framgångsrika/nytänkande människor ofta möter kritik. Ledsen om det inte var så du menade.

Vad ska jag säga? Ju mer kunskap - riktig kunskap - folk har om vacciner, deras innehåll och verkningar, desto mer positiva är de till vaccinering. Det är inget kontroversiellt påstående.
  • Anonym (miso)

Men alltså.... man kan ju inte bara skriva ut en massa länkar till allehanda böcker och på så vis anse att man bevisat sin tes? Väldigt oseriöst. Finns ju fullt med kvacksalvare och "egenlärda" människor som skriver böcker inom allehanda ämnen - det innebär ju inte på något vis att det stämmer. Vem som helst kan ju skriva och ge ut en bok :) Jag har en hel, tjock faktabok om tomtar - det innebär ju inte att tomtar finns.

En artikel som är välgrundad och framförallt är PEER REVIEWED är en helt annan sak. Då är det iaf värt att läsa igenom den - då kan man med ganska hög säkerhet känna sig trygg med att artikeln är granskad av oberoende personer med stor kunskap inom det aktuella området. Att länka Youtubefilmer och liknande får en inte direkt att verka seriös och skulle aldrig få en person att ens överväga att bli vaccinationsmotståndare (om man nu inte är omedveten och oerfaren gällande hur man bör tillförskaffa sig vetenskaplig kunskap). Och det är nog här problemet ligger. Jag har aldrig träffat en läkare eller ssk som är mot vaccinationer. Är vi betalda av läkemedelsbolagen? Nope, vi har bara mer kunskap inom medicin och den vetenskapliga kunskapsprocessen. Inte vill vi människor ont heller.

• Anonym (Vad pågår)
    Anonym (miso) skrev 2018-04-02 13:59:06 följande:

Men alltså.... man kan ju inte bara skriva ut en massa länkar till allehanda böcker och på så vis anse att man bevisat sin tes? Väldigt oseriöst. Finns ju fullt med kvacksalvare och "egenlärda" människor som skriver böcker inom allehanda ämnen - det innebär ju inte på något vis att det stämmer. Vem som helst kan ju skriva och ge ut en bok :) Jag har en hel, tjock faktabok om tomtar - det innebär ju inte att tomtar finns.

En artikel som är välgrundad och framförallt är PEER REVIEWED är en helt annan sak. Då är det iaf värt att läsa igenom den - då kan man med ganska hög säkerhet känna sig trygg med att artikeln är granskad av oberoende personer med stor kunskap inom det aktuella området. Att länka Youtubefilmer och liknande får en inte direkt att verka seriös och skulle aldrig få en person att ens överväga att bli vaccinationsmotståndare (om man nu inte är omedveten och oerfaren gällande hur man bör tillförskaffa sig vetenskaplig kunskap). Och det är nog här problemet ligger. Jag har aldrig träffat en läkare eller ssk som är mot vaccinationer. Är vi betalda av läkemedelsbolagen? Nope, vi har bara mer kunskap inom medicin och den vetenskapliga kunskapsprocessen. Inte vill vi människor ont heller.

Självklart vill de flesta inget ont. Och de flesta tror att de gör rätt. Tills det visar sig vara helt felgrundat. Då har det "begåtts ont", men med ett gott syfte. 
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2018-04-02 15:05:26 följande:
    Självklart vill de flesta inget ont. Och de flesta tror att de gör rätt. Tills det visar sig vara helt felgrundat. Då har det "begåtts ont", men med ett gott syfte. 
    Men varför skulle dom då göra dessa studier?

Menar du att dom som jobbar med detta är helt inkompetenta?
  • Anonym (miso)

Och utav allt det jag skrivit så är det denna mening du väljer att kommentera.... så du menar att exempelvis DU vet bättre än de som arbetar inom sjukvård? Hur många års utbildning inom ämnet har du? Jag är mest nyfiken - försöker inte vara respektlös eller så.
  • Anonym (miso)

Och utav allt det jag skrivit så är det denna mening du väljer att kommentera.... så du menar att exempelvis DU vet bättre än de som arbetar inom sjukvård? Hur många års utbildning inom ämnet har du? Jag är mest nyfiken - försöker inte vara respektlös eller så.
  • Anonym (miso)

Vi kan ju ta mig som exempel. Jag jobbar inom onkologi... ta hpv och livmoderhalscancer. Du tänker att jag och alla andra på min arbetsplats är förda bakom ljuset? Eller finns det någon speciellt ond mastermind som lär ut alla smutsiga lögner till oss? Som står i maskopi med alla universitet i Sverige? Annars vore det ju konstigt om sådan här falsk kunskap lärs ut på sådana stora lärosäten...
  • Anonym (SP)

Wow, tack för den här tråden!
    Ska länka in den i mitt FB-flöde så kanske de två antivax-stollarna jag är "vän" med får sig en tankeställare.
    Att resonera med dem kan man strunta i.

Vad säger ni om deras mirakelmedel kolloidalt silver förresten?

• Anonym (miso)
    Anonym (SP) skrev 2018-04-02 17:39:30 följande:

Wow, tack för den här tråden!

Ska länka in den i mitt FB-flöde så kanske de två antivax-stollarna jag är "vän" med får sig en tankeställare.

Att resonera med dem kan man strunta i.

Vad säger ni om deras mirakelmedel kolloidalt silver förresten?

Please don't get me started, hahahaha.... min man brukar säga kollodialt silver bara för att få mig att himla med ögonen här hemma. Här används det som skällsord.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"