• Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Läs den!!

Du kommer att känna dig så lurad...det gör jagSkrikandesGråter

• Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"
  • Anonym (Kritisk)
    Aniiee skrev 2018-03-29 17:26:02 följande:

Om det är ditt svar så vet jag med säkerhet att du varken läst bloggen eller sett videoklippen.

Se i övrigt Iarwains inlägg.

Och om detta är ditt svar kan jag säga precis samma sak tillbaka ;)
  • Iarwain
    Anonym (Kritisk) skrev 2018-03-29 17:27:28 följande:
    Men hennes skada är ju autistiska drag! Om de nu är så säkra detta inte kan ske borde hon ju inte kunna bli kompenserad oavsett hur skadan hänger ihop med vaccinet tex tidsmässigt. Har ju funnits barn som samma dag som vaccinering fler starka reaktioner men ändå fått ett nej detta hänger inte ihop. Jag tycker inte det låter logiskt iaf.
    Jag hoppas att du inser att argumenten du kommer med är av typen; "Argument från okunskap".

För att förklara; "Vad annars kan det vara?" är inte ett hållbart argument för vad det egentligen är.
    Du visar på att du förstår inte ämnet.

Har du läst domen eller bara referenser?
    Gå till grundkällan, där står vad skadeståndet är för.

"Spoiler alert!"
    Det är inte för autismen.
  • Anonym (Kritisk)
    Iarwain skrev 2018-03-29 17:41:17 följande:

Jag hoppas att du inser att argumenten du kommer med är av typen; "Argument från okunskap".

För att förklara; "Vad annars kan det vara?" är inte ett hållbart argument för vad det egentligen är.

Du visar på att du förstår inte ämnet.

Har du läst domen eller bara referenser?

Gå till grundkällan, där står vad skadeståndet är för.

"Spoiler alert!"

Det är inte för autismen.

Fast vet du vad? Det som gör att många blir oroliga och tvekar är just historier(inte få heller)om föräldrar vars barn från en dag till en annan fått autistiska drag i samband med vaccin vilket ingen kan förklara med mer än att säga det inte finns ett samband. Alla är inte forskare som är vana vid att läsa milslånga studier och tolka dem utefter vad som enligt er anses korrekt. Vi letar och försöker hitta rätt i denna djungel av information och i detta får vi ofta höra hur korkade och okunniga vi är och hur fel allt vi tycker låter suspekt faktiskt är. Jag har sett en timme av dokumentären och förstår klart åt vilket håll skaparna lutar och därför ser jag med ett kritiskt öga och googlar sånt jag hör vilket låter osannolikt för att se om det stämmer. De flesta av oss är trots allt vanliga svenssons som vill våra barn det bästa, och era idiotförklaringar gör inte att känslan av oro försvinner. Det som däremot förvånar mig är att er sida har mycket svårt att erkänna det finns något negativt med vaccin överhuvudtaget. Lägg istället detta agg på vaccintillverkarna och ligg på dem om mer säkra vaccin så alla kan känna trygghet i att vaccinera. Om ni nu bryr er så mycket.
  • Iarwain
    Anonym (Kritisk) skrev 2018-03-29 18:00:49 följande:
    Fast vet du vad? Det som gör att många blir oroliga och tvekar är just historier(inte få heller)om föräldrar vars barn från en dag till en annan fått autistiska drag i samband med vaccin vilket ingen kan förklara med mer än att säga det inte finns ett samband. Alla är inte forskare som är vana vid att läsa milslånga studier och tolka dem utefter vad som enligt er anses korrekt. Vi letar och försöker hitta rätt i denna djungel av information och i detta får vi ofta höra hur korkade och okunniga vi är och hur fel allt vi tycker låter suspekt faktiskt är. Jag har sett en timme av dokumentären och förstår klart åt vilket håll skaparna lutar och därför ser jag med ett kritiskt öga och googlar sånt jag hör vilket låter osannolikt för att se om det stämmer. De flesta av oss är trots allt vanliga svenssons som vill våra barn det bästa, och era idiotförklaringar gör inte att känslan av oro försvinner. Det som däremot förvånar mig är att er sida har mycket svårt att erkänna det finns något negativt med vaccin överhuvudtaget. Lägg istället detta agg på vaccintillverkarna och ligg på dem om mer säkra vaccin så alla kan känna trygghet i att vaccinera. Om ni nu bryr er så mycket.
    Vad skulle göra din oro mindre?

Det är svårt att kommunicera sanning, då det inte är helt "svart-och-vitt".
    Där har t.ex. vaccinationsmotståndare enklare att föra fram sin åsikt så den blir lättmottaglig, medans vaccinets fördelar är mer på en grå-skala. Det gör gärna att argumenten känns "grumliga" i en lekmans ögon.
  • Anonym (Kritisk)
    Iarwain skrev 2018-03-29 18:23:22 följande:

Vad skulle göra din oro mindre?

Det är svårt att kommunicera sanning, då det inte är helt "svart-och-vitt".

Där har t.ex. vaccinationsmotståndare enklare att föra fram sin åsikt så den blir lättmottaglig, medans vaccinets fördelar är mer på en grå-skala. Det gör gärna att argumenten känns "grumliga" i en lekmans ögon.

Min oro skulle bli mindre om man som ett exempel inte skulle kunna få hjärnhinneinflammation som en biverkning av ett vaccin som ska påstå sig skydda mot just detta. Och att vården inte minimerar biverkningarna med feber för det finns ju flera allvarliga man kan läsa om på FASS. Dessa mer allvarliga biverkningar även om de är mer ovanliga tycker jag är totalt oacceptabla och att barn faktiskt har dött av vaccin efter allergi. Med all kunskap vi har och med de enorma summor pengar vaccin genererar borde det gå att få fram något mer tryggt. Det pratas tex om att oralt vaccin skulle vara tryggare.

Sen menar jag som du skriver att det är en gråskal. Tack! Det blir ofta två läger där ena sidan nekar det negativa och andra kanske hittar på allt möjligt(eftersom vi faktiskt inte vet och rädslan talar) och även nekar det positiva. Det blir aldrig något bra av det och borde egentligen inte tas på individnivå.
  • Anonym (Vad pågår)
    sextiotalist skrev 2018-03-29 09:46:09 följande:
    Men om du är så påläst, så har du förhoppningsvis även läst om de sjukdomar som man vaccinerar mot.
    En av sjukdomarna som man faktiskt har vaccinerat bort är smittkoppor, som dödade väldigt många, det är en virussjukdom som inte går att bota med antibiotika.
    Men, men, du kommer troligen klara dig undan en hel del sjukdomar pga flockimmuniteten, men vissa sjukdomar kommer du riskera att ditt barn kan få.
    Kikhosta (hoppas ditt lilla barn inte får det, det kan nämligen dö av den sjukdomen), stelkramp, svårt att undvika smittkällan eftersom den finns överallt omkring oss.
    Några av de senaste tillkomna vaccinationerna har ju kommit pga barn har dött av dessa sjukdomar, i vårt bra välutvecklade Sverige. Men det läste du inte någonstans.
    Nåväl, de flesta föräldrarna vill slippa se sina barn riskera framtida men pga dessa sjukdomar, så de väljer att vaccinera. Andra föräldrar har inte det valet, eftersom deras barn har medfödda sjukdomar som gör att barnets immunförsvar inte kan hantera smittämnen generellt, så inte ens den lilla dos avdödat smittämnen som barnet får via vaccinet kan de hanterar (och då inte heller det aktiva smittämnet).
    Jag hade kikhosta när jag var liten, jag överlevde. Liksom min bror. Har även många vänner som hade kikhosta när de var små. Alla lever fortfarande.

Andra exempel på bakterier som kan orsaka livshotande sjukdomar, förutom Clostridium tetani, (som kan orsaka stelkramp) är E coli och stafylokocker. Normalt förekommande bakterier som vi alla har i eller på kroppen/huden redan. 
    Problemen uppstår först när de tar sig förbi de normala skyddsbarriärerna och helt enkelt hamnar på ett ställe i kroppen där de inte ska vara. 
    Eller när balansen rubbas i vår normala bakterieflora, som t.ex. efter antibiotikakurer. 

I USA och Europa är läkemedel den tredje vanligaste dödsorsaken efter hjärtsjukdomar och cancer. Vad anser ni om det?
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2018-03-30 20:20:12 följande:
    I USA och Europa är läkemedel den tredje vanligaste dödsorsaken efter hjärtsjukdomar och cancer. Vad anser ni om det?
    Att det inte är sant...
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2018-03-30 20:20:12 följande:

Respiratory diseases were the third most common cause of death in the EU-28
    (källa: ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Causes_of_death_statistics)

USA:
    Chronic lower respiratory diseases
    (källa: www.cdc.gov/nchs/data/hus/hus16.pdf)

Men...
    Vad har detta påstående med vacciner att göra?
    Vacciner är ett väldigt specifikt område.
    Det är detta jag menar att de som är mot vacciner har lättare att få ut sin åsikt "snyggt" packeterat. Det blir lättare när sanningen är något man kan vrida och dra i för att kunna spegla svart mot vitt.

• Anonym (Vad pågår)
    sextiotalist skrev 2018-03-29 09:46:09 följande:
    Men om du är så påläst, så har du förhoppningsvis även läst om de sjukdomar som man vaccinerar mot.
    En av sjukdomarna som man faktiskt har vaccinerat bort är smittkoppor, som dödade väldigt många, det är en virussjukdom som inte går att bota med antibiotika.
    Men, men, du kommer troligen klara dig undan en hel del sjukdomar pga flockimmuniteten, men vissa sjukdomar kommer du riskera att ditt barn kan få.
    Kikhosta (hoppas ditt lilla barn inte får det, det kan nämligen dö av den sjukdomen), stelkramp, svårt att undvika smittkällan eftersom den finns överallt omkring oss.
    Några av de senaste tillkomna vaccinationerna har ju kommit pga barn har dött av dessa sjukdomar, i vårt bra välutvecklade Sverige. Men det läste du inte någonstans.
    Nåväl, de flesta föräldrarna vill slippa se sina barn riskera framtida men pga dessa sjukdomar, så de väljer att vaccinera. Andra föräldrar har inte det valet, eftersom deras barn har medfödda sjukdomar som gör att barnets immunförsvar inte kan hantera smittämnen generellt, så inte ens den lilla dos avdödat smittämnen som barnet får via vaccinet kan de hanterar (och då inte heller det aktiva smittämnet).
    Hur kommer det sig att sjukdomar som pesten försvann/minskade utan något vaccin?

Och vilka studier bevisar att smittkoppor försvann tack vare vaccin?
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"