• Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Läs den!!

Du kommer att känna dig så lurad...det gör jagSkrikandesGråter

• Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"
  • elyse

Här inte läst hela tråden, men jag vaccinerar mitt friska barn mot sjukdomar som kan döda svaga och redan sjuka barn. Det är alltså inte främst för min egen familjs skull utan så att även infektionskänsliga barn (och deras syskon) ska kunna gå på förskola och liknande som de flesta tar för givet.

• Anonym (Borde vara krav!!)
    Anonym (Vad pågår) skrev 2016-08-01 19:11:02 följande:
    Jag tycker det är otroligt fascinerande, men framförallt helt otroligt skrämmande, att det finns människor som resonerar som du.

Vad är skrämmande med att jag anser att en förälder som inte ser till sitt barns bästa inte är en bra förälder... Mer skrämmande att det finns folk som inte ser till sina barns bästa, eller att det finns folk som anser att det är ok att inte se till sina barns bästa. 

• Anonym (Kritisk)

Hej ts!

Vet inte om du är kvar men jag har skummat igenom hela tråden och vill bara säga starkt jobbat att ta diskussion när det är sånt tryck från PRO-vaxers och som vanligt ligger bevisbördan på den skeptiska trots, som du nämner det inte är bevisat att vaccin ens fungerar. Vi vaccinerade våra två äldsta barn men med oro varje gång. Trodde också det var obligatoriskt iom bemötandet man får och har aldrig blivit informerad om innehåll och biverkningar som en bör, mer än lite feber såklart ! När vi började leta information själva fanns det för många frågetecknen för att vi skulle fortsätta vaccinera och vi har fått ett väldigt starkt mothugg av vården fast lagen säger vi har rätt att tacka nej och att de inte får tala för som en sköterska informerade mig om. Flera läkare och sköterskor har vid flera tillfällen tyckt på och försökt gå i diskussion fast vi egentligen inte behöver ge någon förklaring alls mer än att vi avstår. Och det är svårt att stå på sig när det är rent agg mot oss som tar ett val vi har rätt till och upplever är rätt för våra barn. Ett agg som jag aldrig upplevt från den kritiska sidan. Det blir ren smutskastning där vi kallas dåliga föräldrar som borde förlora vårdnaden.

Det finns exempel på läkemedel man ansetts säkert som i efterhand visat sig ge allvarliga konsekvenser och jag tror vaccin, även om det är långt fram kommer visa samma resultat. De kan inte ignorera föräldrar vars barn fått allvarliga skador för all framtid.

• Anonym (Borde vara krav!!)
    Anonym (Kritisk) skrev 2018-03-27 21:47:25 följande:

Hej ts!

Vet inte om du är kvar men jag har skummat igenom hela tråden och vill bara säga starkt jobbat att ta diskussion när det är sånt tryck från PRO-vaxers och som vanligt ligger bevisbördan på den skeptiska trots, som du nämner det inte är bevisat att vaccin ens fungerar. Vi vaccinerade våra två äldsta barn men med oro varje gång. Trodde också det var obligatoriskt iom bemötandet man får och har aldrig blivit informerad om innehåll och biverkningar som en bör, mer än lite feber såklart ! När vi började leta information själva fanns det för många frågetecknen för att vi skulle fortsätta vaccinera och vi har fått ett väldigt starkt mothugg av vården fast lagen säger vi har rätt att tacka nej och att de inte får tala för som en sköterska informerade mig om. Flera läkare och sköterskor har vid flera tillfällen tyckt på och försökt gå i diskussion fast vi egentligen inte behöver ge någon förklaring alls mer än att vi avstår. Och det är svårt att stå på sig när det är rent agg mot oss som tar ett val vi har rätt till och upplever är rätt för våra barn. Ett agg som jag aldrig upplevt från den kritiska sidan. Det blir ren smutskastning där vi kallas dåliga föräldrar som borde förlora vårdnaden.

Det finns exempel på läkemedel man ansetts säkert som i efterhand visat sig ge allvarliga konsekvenser och jag tror vaccin, även om det är långt fram kommer visa samma resultat. De kan inte ignorera föräldrar vars barn fått allvarliga skador för all framtid.

Låter du rörmokaren utan elcertifikat flyga planet påväg till semestern? Att lita på google och pseudoforskare är samma sak... vidhåller fortfarande att de som inte har vett att vaccinera borde inte få ha barn, de brister i sin vård och visar bristande konsekvens tänkande = olämpliga föräldrar!
  • Bjoer
    Anonym (Kritisk) skrev 2018-03-27 21:47:25 följande:

... trots, som du nämner det inte är bevisat att vaccin ens fungerar. 

Du skojar?!
  • Bjoer
    Anonym (Borde vara krav!!) skrev 2016-08-02 07:31:22 följande:

Vad är skrämmande med att jag anser att en förälder som inte ser till sitt barns bästa inte är en bra förälder... Mer skrämmande att det finns folk som inte ser till sina barns bästa, eller att det finns folk som anser att det är ok att inte se till sina barns bästa. 

Fast de ser ju till sina barns bästa. Från deras perspektiv. De har bara kommit till andra slutsatser än du. Sen att slutsatserna är felaktiga är en annan fråga.
  • Anonym (Kritisk)
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-28 19:18:27 följande:

Enligt principerna för evidensbaserad medicin räknas i allmänhet endast väl genomförda, randomiserade, kontrollerade prövningar ha högt evidensvärde, och sådana saknas för dessa vacciner.

Att det finns övertygande dokumentation av sjukdomsförekomst före och efter införandet av allmän vaccination hjälper inte eftersom sådana analyser räknas som kohortstudier med historiska kontroller, vilket är en studietyp som har lågt evidensvärde.

Bjoer skrev 2018-03-28 09:00:36 följande:

Du skojar?!

Och eftersom ni i tråden varit så på ts om era krav på vad som krävs för att det ska vara en giltig källa, är det aningen ironiskt att det ni talar för inte uppnår dessa krav.
  • TeresB
    Anonym (Vad pågår) skrev 2016-08-01 19:11:02 följande:
    Jag tycker det är otroligt fascinerande, men framförallt helt otroligt skrämmande, att det finns människor som resonerar som du.
    Ja det hjälper då rakt inte.. när det blossar upp såhär så behöver man informera och visa på fakta och vetenskapliga studier. Att folk är rädda för vaccinationer är okunskap och det botar man sällan med annat än att utbilda och ge kunskap.

Men det är provocerande med människor i Sverige som är så oinformerade och så blinda att de inte kan se det goda vaccinationer fört med sig. Alla vet att all form av läkemedel har potentiella biverkningar. De är noga testade och förklarade i en bipacksedel. Och för den som får biverkningen kan det förstås vara förödande.

Precis som att de flesta låter sina barn cykla trots att antalet olyckor är långt fler än de som får allvarliga vacc skador. För den som skadas och får men efter att ha ramlat med cykeln är det förstås fruktansvärt.

Ser man till kollektivet är det grundläggande att alla som kan vaccineras får vaccin just för att skydda den grupp som inte kan vaccineras pga andra sjukdomar exempelvis. En bra form av solidaritet.

De vaccin som idag ingår i det allmänna prog är väl beprövade och känner man sig orolig kan man väl absolut skippa influensa vaccinen. 

Vad det gäller sambandet mellan vaccin och autism så finns det inget.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"