• Mon bébé 81

Vi runt 35 år som väntar barn

Fortsättningen på denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-1-336/m72080461.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 22:04
    Bebislängt: 33, från Stockholm, första barnet. BF 25/9 enligt senaste UL.

Mjölkchoklad: 37 år, 4:e barnet, bor i Skåne, BF 2/11 2014.

Mon Bébé 81: 33 år, första barnet, bor i Stockholm, BF 26/11 204.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-27 16:11
    Vildhallon, 36 år, 1:a barnet, bor i Värmland, BF 140915

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 12:21
    Liina 78: Jag är 35 år, 1:a barnet, bor i Umeå, BF 140731

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-13 15:46
    Ljusfat: 31, skåne, första barnet 15/12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-14 07:07
    hellokitty: 34 år, bor i Malmö, BF 30/5, fjärde barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-22 15:10
    frugan01: Ska bli 37 till sommar och bor i Skåne. Är gravid med 2:a barnet och det blir någon gång mitten på november.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-25 08:02
    cesso79: 35 år från Stockholm. BF 3 nov, första barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-02 16:27
    Irmeline: Jag är 35 och väntar andra barnet i oktober (BF 2 oktober), har en dotter på 2 år. Nyinflyttad i Uppsala från Stockholm dit jag pendlar för jobb.

• Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn
  • Mon bébé 81
    Bebislängt skrev 2014-10-30 17:50:31 följande:
    Jag har appen Wonder Weeks och boken Växa och upptäcka världen som appen är baserad på. Superpraktiskt! Plus att det är så himla bra att veta varför barnet gråter när det inte finns någon konkret anledning. De gråter ju mer inför utvecklingssprången, mest för att de är väldigt förvirrade och rädda och behöver en. Känns så mycket lättare att stå ut med skriken när man har det i bakhuvudet. Fast så har ju jag en väldigt lugn bebis också. Folk säger att jag inte vet hur det är att ha barn :D
    Låter praktiskt! Har kikat lite på just den boken förut. Får se om jag kanske slår till på den jag med Glad
  • Bebislängt
    Mon bébé 81 skrev 2014-10-30 19:58:14 följande:
    Låter praktiskt! Har kikat lite på just den boken förut. Får se om jag kanske slår till på den jag med Glad
    Jag fick den av en kompis. Tyvärr finns ju inte pocketutgåvan längre och den inbundna boken är då himla dyr. Egentligen tycker jag kanske att appen räcker, men så har vi ju bara kommit till det första språnget också.
  • dalin79

Är den appen ni pratar om på engelska?

Funderar ni något kring alla gifter och tillsatser i samhället idag. Kommer ni köpa ekologiska och giftfria kläder och leksaker etc? Eller hur tänker ni kring detta?

Läser ni i så fall något om det?

• Bebislängt
    dalin79 skrev 2014-10-30 22:21:01 följande:

Är den appen ni pratar om på engelska?

Funderar ni något kring alla gifter och tillsatser i samhället idag. Kommer ni köpa ekologiska och giftfria kläder och leksaker etc? Eller hur tänker ni kring detta?

Läser ni i så fall något om det?

Appen är på engelska. Kostar 22kr tror jag. Boken finns på svenska.

Jag har köpt de allra flesta kläderna i ekologisk bomull (och en del begagnat) men har tvättat alla kläder innan användning i alla fall. Leksaker har jag inte funderat över än eftersom vi inte har köpt nåt men vill helst inte ha så mycket plast. Svårt det där. Oroar mig också över alla avgaser eftersom vi bor i Stockholms innerstad. Vi ska försöka hitta nåt nytt i närförort istället. Men man kan ju inte skydda sitt barn från allt.
  • dalin79

Tack Bebislängt.
    Nä allt kan man ju absolut inte skydda barnen emot och att oroa sig för mycket blir ju bara jobbigt för alla inblandade. Men man kan ju försöka göra lite i alla fall för att minimera vad de utsätts för. Jag är väl inne på det med ekologiska kläder och att inte använda så mycket plast med. Men sedan kommer man ju få saker också som inte är ekologiska och leksaker av plast och dem kommer man ju inte byta eller slänga utan det får vara kan jag känna. Det får ju liksom hålla sig på en normal nivå Sedan gör ju så klart alla hur de själv vill.

• Mon bébé 81

Vi har med oss ganska mycket ekologiskt tänk när vi handlar till bebisen, men det är mycket för att vi bryr oss om sådant även i vanliga fall. Köpt ekologiska kläder, napp, nappflaska, blöjor filtar, babynest o.s.v. Bäddar med gamla/urtvättade lakan. Om det blir aktuellt med bröstmjölksersättning så finns ju det i ekologiskt ocksåGlad.

Vår omgivning vet att vi prioriterar detta, och om de ändå kommer med plastgrejer eller liknande så får vi se hur vi gör. Kläder går ju trots allt att tvätta igenom några gånger, men plastleksaker slänger vi nog. No one will know Tyst {#emotions_dlg.djavulsk}

• Mon bébé 81
    Bebislängt skrev 2014-10-30 20:23:55 följande:
    Jag fick den av en kompis. Tyvärr finns ju inte pocketutgåvan längre och den inbundna boken är då himla dyr. Egentligen tycker jag kanske att appen räcker, men så har vi ju bara kommit till det första språnget också.
    Då börjar jag nog med att köpa appen. Man kan ju alltid köpa boken i efterhand Glad
  • dalin79

Mon bébé 81 Nä iof det man inte vet har man inte ont av ;)
    Tror att jag har mer det där ekologiska tänket än min sambo men får försöka få med han på banan sedan blir det nog annorlunda då barnet är på G för då tänker nog han att han också vill göra det bästa för barnet.

• LuPeRo

Jag är kvar här! Fullt upp med planering inför sonens kalas nästa helg, precis avklarat begravning och håller smått på med bouppteckning och andra intyg till myndigheter. Lagt in föräldraledighet, fixar kläder till grabbens Halloween fest och tvättar de sista bebiskläderna. Vart kom all denna energi ifrån liksom?

Jag är i vecka 38 (37+0) nu och bebisen är fixerad enligt senaste besöket på MVC. Hon rekommenderade att packa BB-väskan så vem vet, vi kanske får rusa iväg på kalaset BF är den 21 november!
    Det isar, ilar och gör ont i hela underlivet mest hela tiden. Och en bebis som lever rövare på alla sätt man kan tänka sig. Ca 2 kg har jag gått upp totalt och jag är inte så stor om magen, ligger en bit under medel på SF kurvan. Men vi mår bra!

dalin79; Stort grattis och välkommen hit
    Jag tycker du har rätt tänk, läs inte för mycket på nätet och bara njut av tiden. Gå på din egen magkänsla och gör det som känns rätt för dig. Som min mamma sa, "vi kan ge råd men du väljer själv hur du vill göra". Lyssna och ta till dig av det som känns vettigt, sortera ut det som bara är onödigt dravel. Alla graviditeter, förlossningar och barn är olika. Det går inte att jämföra Stort lycka till från mig!

• dalin79

Tack LuPeRo, jag kör på din linje. Och oj vad du stått i, det var verkligen till att ha energi

Själv ligger jag i sängen med rejäl "mensvärk".Den bara hoppade på mig efter ca. 1,5h lugnt strosande på en mässa.Men har förstått det är ganska vanligt från vecka 6. Så får gilla läget och ha Alvedon till hands.

Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn