• Mon bébé 81

Vi runt 35 år som väntar barn

Fortsättningen på denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-1-336/m72080461.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 22:04
    Bebislängt: 33, från Stockholm, första barnet. BF 25/9 enligt senaste UL.

Mjölkchoklad: 37 år, 4:e barnet, bor i Skåne, BF 2/11 2014.

Mon Bébé 81: 33 år, första barnet, bor i Stockholm, BF 26/11 204.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-27 16:11
    Vildhallon, 36 år, 1:a barnet, bor i Värmland, BF 140915

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 12:21
    Liina 78: Jag är 35 år, 1:a barnet, bor i Umeå, BF 140731

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-13 15:46
    Ljusfat: 31, skåne, första barnet 15/12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-14 07:07
    hellokitty: 34 år, bor i Malmö, BF 30/5, fjärde barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-22 15:10
    frugan01: Ska bli 37 till sommar och bor i Skåne. Är gravid med 2:a barnet och det blir någon gång mitten på november.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-25 08:02
    cesso79: 35 år från Stockholm. BF 3 nov, första barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-02 16:27
    Irmeline: Jag är 35 och väntar andra barnet i oktober (BF 2 oktober), har en dotter på 2 år. Nyinflyttad i Uppsala från Stockholm dit jag pendlar för jobb.

• Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn
  • dalin79
    LuPeRo skrev 2014-11-03 14:34:53 följande:
    Jag hoppas att det håller sig borta nu och att det inte kommer mer
    Har du någon läkare eller BM du kan kontakta vid oro (eller om underökning behövs)?
    Det har kommit lite nu under dagen med och jag har lite ont i svanken. Men känner att jag avvaktar lite, vill inte vara för pjåskig och ringa för något de ändå inte kommer göra något åt. Var ju på inskrivning för 1 v sedan och är ju bara i v.5+4 än så tror jag bara får låta det gå som sagt nu om det inte blir värre. Nästa besök hos BM är 4/12.

Den enda åtgärd jag gjort nu är att jag avstår från min arbetsträning ett tag (är sjukskriven 100%) för att bara få vila. Så att kroppen inte har för mycket att sköta utan kan fokusera på vila och att må bra.
  • jamieblue
    Bebislängt skrev 2014-11-03 08:19:17 följande:

Grattis Jamieblue!

Jag fick aldrig någon babyblues tror jag. Blev lättrörd ett par veckor. Blev tårögd när jag tänkte på förlossningen och kunde inte prata om den utan att börja gråta för jag tyckte att den var så fin. Däremot var jag ledsen för att jag hade ont och för att amningen inte funkade men det tror jag inte hade med hormoner att göra.

Hoppas den släpper för dig snart :)

Tack!
    Mon bébé 81 skrev 2014-11-03 09:15:38 följande:

Jag måste erkänna att jag är lite oroad över baby bluesen... Vet ju att det är fullt normalt, och att det går över. Men dessa hormoner alltså Ibland längtar jag bara tills att barnet ska vara fött och ha blivit några månader så man vant sig vid allt och kroppen+psyket stabiliserats lite. Samtidigt är det väl just dessa hormonpåslag som gör oss till "goda" föräldrar

Ja, det är inte alls roligt med baby blues. Det är liksom mycket värre än att vara gråtmild. Försöker dock se positivt på det och härda ut eftersom jag känner av det mest på kvällstid. Då börjar jag gråta för alla hemska saker som kan hända mitt barn, ålderdomen, klimathotet, ALLT. Det riktigt skär i mig. Kan inte se eller höra obehagliga nyhetsinslag. Med mera! Men å andra sidan var jag inte alls hormonell under graviditeten så jag tänker att jag får min beskärda del nu istället :P
  • jamieblue
    LuPeRo skrev 2014-11-03 14:31:58 följande:

Stort grattis jamieblue  Med sonen var jag lite blödig de första veckorna, man var som Bebislängt skriver, överväldigad! Helt otroligt att man kan kunnat skapa ett helt nytt liv på så kort tid

Energin börjar dala lite nu faktiskt så nu börjar det bli dags att lyssna på kroppen och försöka vila. Jag försöker äta så bra jag kan och röra på mig men jag har ont. Bebisen ligger och slår i bäckenet så det ilar fruktansvärt när jag går, sitter eller ligger. Sammandragningar har jag oavsett vad jag gör. Och dom eviga värmevallningarna *pust*

Det enda jag inte gjort ännu är skrivit förlossningsbrev så det ska jag försöka knåpa lite på nu under dagarna. Nu har jag en grabb som fyller 4 till helgen så mycket tid läggs på det

Ja nu så är det snart dags för oss! Och jisses vad man längtar 

Jag vet ju vad som väntar och jag har fått strikta order av min BM. Åk in om vattnet går eller när det är 5-7 min mellan värkarna. Och jag kan räkna med halva tiden mot den första. Så enligt henne ska det ta ca 5-6 timmar nu andra gången.

Trots att min första förlossning tog 11,5 timme från att slemproppen gick på morgonen så märkte jag inte av tiden. För mig tog det kanske 1-2 timmar

Nu hoppas jag bara att jag och kroppen hamnar i balans med varandra så det går så smidigt som möjligt!

Jag är full av beundran för er som redan har ett eller flera barn! Det måste vara mycket tuffare än när man är gravid med sitt första barn och bara har sig själv att tänka på.
  • Bebislängt
    jamieblue skrev 2014-11-03 16:58:18 följande:
    Jag är full av beundran för er som redan har ett eller flera barn! Det måste vara mycket tuffare än när man är gravid med sitt första barn och bara har sig själv att tänka på.
    Samma här! Full av beundran alltså. Det var ju lätt att vara gravid när man inte behövde ta hand om någon annan samtidigt :)
  • Mon bébé 81
    LuPeRo: skönt att du upplevde förlossningen som så snabb Glad. Jag är lite nervös inför förlossningen, men ju längre graviditeten går desto mer längtar jag ändå till dagen då det sätter igång. Så spännande att få veta vem som befinner sig därinne. Har börjat känna av förvärkar sedan i förrgår, som gör ganska ont. Men som jag förstått det så kan det ändå vara flera veckor kvar *otålig*. På torsdag går jag in i vecka 38 (37+0) och då är det ju fritt fram för bebis att titta ut när hon känner för det Glad

dalin79: vad bra att du får möjlighet att vila lite.

jamieblue: Låter jobbigt! Just det där med klimathotet och hemskheter i världen har börjat beröra mig starkare nu under graviditeten än det gjort tidigare. Kan vakna på nätterna och ligga och fundera över just ålderdom, cancer och alzheimer. Man känner sig som en riktig muntergök Gråter. Men skönt ändå att det inte är lika jobbigt hela dagarna. Du får fokusera på att det blir bättre! {#emotions_dlg.flower}
  • LuPeRo
    jamieblue skrev 2014-11-03 16:58:18 följande:
    Bebislängt skrev 2014-11-03 19:29:10 följande:
    Samma här! Full av beundran alltså. Det var ju lätt att vara gravid när man inte behövde ta hand om någon annan samtidigt :)
    Min grabb blir som sagt 4 till helgen så det har inte varit så tufft då han är så stor som han är. Det är nog kanske lite jobbigare om man har mindre barn. Men med kompromisser och en karl som tar väldigt mycket i hemmet så har det gått smidigt Men visst har man velat gå och lägga sig mitt på dagen men inte kunnat, då har det varit att bita ihop och lägga sig tidigare på kvällen istället
  • LuPeRo
    Mon bébé 81 skrev 2014-11-04 09:16:23 följande:
    LuPeRo: skönt att du upplevde förlossningen som så snabb Glad. Jag är lite nervös inför förlossningen, men ju längre graviditeten går desto mer längtar jag ändå till dagen då det sätter igång. Så spännande att få veta vem som befinner sig därinne. Har börjat känna av förvärkar sedan i förrgår, som gör ganska ont. Men som jag förstått det så kan det ändå vara flera veckor kvar *otålig*. På torsdag går jag in i vecka 38 (37+0) och då är det ju fritt fram för bebis att titta ut när hon känner för det Glad
    Det gör ont att föda barn, men så fort barnet kommer ut så släpper allt. På bara några sekunder går man från smärta till ingenting, helt otroligt
    Nu i efterhand kan jag säga att du har inget att vara nervös för, det är kunnig och duktig personal på BB. Dom lyssnar, förstår och gör allt för dig. Du ska se att det kommer går hur bra som helst

Jag dras med värmevallningar, kramp i benen och sammandragningar. Annars är det inget som händer. På lördag går jag in i vecka 39 (38+0) och det är samma dag vi ska ha kalas. Så bebisen får hålla sig inne till iallafall måndag då sonen fyller år på söndag
  • LuPeRo
    dalin79 skrev 2014-11-03 15:51:38 följande:
    Det har kommit lite nu under dagen med och jag har lite ont i svanken. Men känner att jag avvaktar lite, vill inte vara för pjåskig och ringa för något de ändå inte kommer göra något åt. Var ju på inskrivning för 1 v sedan och är ju bara i v.5+4 än så tror jag bara får låta det gå som sagt nu om det inte blir värre. Nästa besök hos BM är 4/12.

Den enda åtgärd jag gjort nu är att jag avstår från min arbetsträning ett tag (är sjukskriven 100%) för att bara få vila. Så att kroppen inte har för mycket att sköta utan kan fokusera på vila och att må bra.
    Just nu kan du tyvärr bara avvakta. Jag hoppas självklart att det inte är någon fara och att det bara är lite växtvärk eller/och sköra slemhinnor, men man vet ju aldrig när det är så tidigt... Jag håller tummarna för dig och se nu till att vila så mycket du bara kan
  • dalin79

Hej!

Fick jätteont idag igen och fortsatta bruna flytningar. Brösten är inte alls ömma längre. Varit på akuten. De kunde inte se något foster på VUL men såg en liten prick som kan utvecklas till foster, som kan vara en X graviditet eller så är det så att jag haft ett MF. Så de tog blodprov (hcg) som ska upprepas på måndag. Men verkade som läkaren trodde MA eller X. S inte så skoj just nu!

• Bebislängt

Vad tråkigt, verkar hoppet helt ute? Hoppas inte. Annars hoppas jag att du snart är tillbaka i tråden. Kram!

Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn