• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd! Välkommen alla tappra kämpare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-10 06:06
    Listtråd där vi kan fylla i datum för VUL, RUL, BF o.s.v.
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72471075.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-14 10:09
    Bildtråd där vi kan lägga in bilder från ultraljud, bilder på våra magar och annat vi vill visa varann!

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72510818.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-21 18:35
    Här är tråden för oss som fått våra mirakelbebisar!

www.familjeliv.se/forum/thread/74724255-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Jenkis

Grattis Tusa!!!!

Beklagar verkligen Mandelmumsa!!!! Så otroligt tråkigt. Tråkigt att du hade rätt i dina funderingar....

• villsågärna38

Nu är jag bra i magen igen. Jätteskönt!! Men imorse kom frukosten upp istället. Alltid är det nåt Ha, ha!! Inte så glamoröst att vara gravid!! Kramar till er alla!

• Irma01

Hej,

Hoppar in här om jag får. Är i vecka 19 nu (sjunde gången gillt!), gjorde RUL i torsdags, allt såg fint ut.
    Förstår er som är i början av graviditeten, hade väldigt svårt att släppa oron för MF själv...Nu känns det verkligen som att jag kan äntligen njuta av tillståndet och det är en underbar känsla!

Mandelmumsa, beklagar verkligen. Styrkekramar!

Pluttemor, lycka till idag!

Tusa, grattis!

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2014-04-08 09:37:42 följande:
    Hej, Hoppar in här om jag får. Är i vecka 19 nu (sjunde gången gillt!), gjorde RUL i torsdags, allt såg fint ut. Förstår er som är i början av graviditeten, hade väldigt svårt att släppa oron för MF själv...Nu känns det verkligen som att jag kan äntligen njuta av tillståndet och det är en underbar känsla! Mandelmumsa, beklagar verkligen. Styrkekramar! Pluttemor, lycka till idag! Tusa, grattis!

Grattis till lyckat RUL Välkommen hit!! Lägg gärna in dig i listtråden också om du vill!! Kram
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-04-08 09:51:50 följande:
    Hittade en jättebra broschyr från KS om nån vill läsa mer om fosterdiagnostik. www.karolinska.se/PageFiles/14640/Kvinnoklini...
    Det var en bra broschyr!

Hittat flera liknande från andra sjukhus och från SBU.

Är det någon som är bra på sannolikhetslära i tråden?

Kan man räkna ut hur stor sannolikheten är att råka ut för (eller snarare inte råka ut för) ett "dåligt" RUL när man redan gjort det en gång och felet inte var ärftligt?

Sannolikheten generellt för att de skall hitta något på RUL är 2% eller 1/50 alltså. Om man redan varit bland de där två procenten hur stor är sannolikheten att man hamnar där igen? Borde inte den vara mindre eller?

Bara nyfiken. Jag kan ju inte göra något liksom...
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-04-08 09:34:44 följande:
    Nu är jag bra i magen igen. Jätteskönt!! Men imorse kom frukosten upp istället. Alltid är det nåt Ha, ha!! Inte så glamoröst att vara gravid!! Kramar till er alla!
    He, he. Är det inte det ena är det det andra...
  • Pluttemor

Villsågärna: skönt att magen e bättre men då kommer ju kräkningen förståss

Irma01: grattis och välkommen hit! Imorgon ska jag ha mitt KUB

• tusa

Välkommen Irma!! {#emotions_dlg.flower} Är det första barnet?

Jenkis kan inte räkna detaljerat på sannorlikhet, men ett snabbt överslag är allt som behövs för att förstå att den risken är miniskul!! Cool

Mår skit idag...Rynkar på näsan, men hade ju 3 fria dagar!

• Jenkis
    tusa skrev 2014-04-08 10:58:35 följande:
    Välkommen Irma!! {#emotions_dlg.flower} Är det första barnet?

Jenkis kan inte räkna detaljerat på sannorlikhet, men ett snabbt överslag är allt som behövs för att förstå att den risken är miniskul!! Cool

Mår skit idag...Rynkar på näsan, men hade ju 3 fria dagar!
    Hoppas du snart mår bättre! He, he.

Jo, den är väl ganska liten. Men felet vi hade förra gången var 1/6000... Så Downs t.ex. känns ju som värsta högrisken i jämförelse 1/1000 generellt på Downs och om man tar alla tre trisomierna och buntar ihop dem blir det en sannolikhet på 1/6000. Då känns det ju bättre, he, he.

Det är 1/50 sannolikhet att föda ett barn som inte är helt friskt, trots all fosterdiagnostik vi har tillgång till. För någon som dragit en nitlott på 1/6000 låter ju allt med större sannolikhet än så, mycket såklart. Men jag vet ju att det är jag som "överdriver".

Om sex veckor kan vi förhoppningsvis andas ut.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015