• Zara Z

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

Zara

• Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!
  • Selfish Geene

Jag vill uppmana alla att ta öppet avstånd från klassresor som finansieras med privata medel.
    Det är en solidaritetshandling för de som redan är svagast och mest utsatta!

• CaraMelli12

Varför måste du köpa grejerna? Lär dem att jobba för sina pengar och låt dem vara ute och sälja, jobba i folks trädgårdar osv. De har ju två år på sig! Vad blir det? Nån 500-ing i månaden? Sitta barnvakt? Gör inte skolan nån grej för att tjäna ihop lite av pengarna?

• Tobby

Det är inte du som ska köpa allt !! Låt dom ge sig ut o sälja o kämpa själv

• Queenie70
    Selfish Geene skrev 2014-01-13 20:59:22 följande:
    Jag vill uppmana alla att ta öppet avstånd från klassresor som finansieras med privata medel.

Det är en solidaritetshandling för de som redan är svagast och mest utsatta!

Precis så!
  • Froststar

För mig verkar det som att barnen hamnar i utanförskap för att ingen längre lär dem att de ska anstränga sig och arbeta för det de önskar. Istället ska det curlas och har man inte råd med det sågar man allt för alla andra också.  Vi gjorde också en klassresa i 9-an. VI samlade in nästan alla pengar själva. Våra föräldrar skulle aldrig drömma om att handla upp grejer för flera tusen för att vi ska glida vidare på ett bananskal. Det hade de aldrig haft råd med. Vi visste hur mycket som krävdes för göra den planerade resan och överenskommelsen var att skulle vi sakna pengar fick vi se oss om efter alternativ.

Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Tom Araya

Köp inget av det som säljs. Får klassen inte in pengarna är det klassens problem och inte ditt.

• Louise
    Tindra85 skrev 2014-01-13 20:21:20 följande:
    Hej, Vill bara börja med att skriva att jag menar detta som en positiv synvinkel och inte något som ska få er att ta illa vid er eller vad som nu kan hända Vill ju bara säga att när jag gick i nian gjorde vi en fantastisk resa till Spanien tillsammans i klassen och vi tjänade in alla pengar själva! Eftersom alla har det olika pengamässigt hemma så skapade vi också förutsättningar så att alla skulle ha råd att följa med. Vi hade flera möten där man la fram olika idéer om hur vi skulle få in pengar och utgick sen från detta. Ingen skulle lämnas hemma för att denne inte hade råd, utan man skulle kämpa som en klass för detta. Vi sålde bl.a. Choklad/kokosbollar där vi fick olika områden som man sedan gick runt och tog beställningar, med engagemang och tydlighet (gärna något papper som styrkte att det var just till klassresa tex) sedan levererade man dem. Detta gjorde vi nog 2 eller 3 omgångar och tjänade faktiskt in största delen på detta! Vi hade även ett stånd på julmarknaden där föräldrarna hjälpt till och stötta med att baka olika bakverk också någon silltårta har jag för mig, men återigen där det var viktigt att det var VI elever som stod och sålde. Sedan hade vi en kabaré där vi tog inträde och sålde kakor i pausen -här fick vi också in mycket Har för mig vi gjorde mer, men kommer inte på just nu. Vet att de här företagen som man säljer pålägg åt är bra också. Jag tycker det viktiga är att alla får en rättvis chans att tjäna pengarna. Visst, vissa föräldrar kanske köper upp allt barnen kommer hem med, men mina föräldrar gick inte med på det (de köpte en normal ranson) utan det var bara ut och sälja - få barnen att bli stolta över det dem gör och försök få de att känna att de har faktiskt lyckats tjäna in pengarna helt själva! Tror mer man gör mer skada än nytta genom att barnen får allt serverat...och det borde ju finnas föräldrar som tycker samma sak :) Nej, ett möte (egentligen bara med klassen och mentorer ) och gör upp delmål och kanske inbördes "tävling" med små belöningar längs vägen för att tagga igång lite tävlingskänsla vem som kan sälja mest :) Vi lyckades dessutom samla in pengarna för våra 4 föräldrar som var med också... Hoppas det ger någon hjälp :)

För mig låter det där mest som barnarbete då ungar pressas att tjäna så stora summor och lägga ner så mycket tid på det. Man kan inte, och ska inte, tvinga barn att arbeta! Hur går det för barn som redan känner sig slutkörda pga tex mycket läxor, jobbig hemsituation, sjukdom i familjen, egen sjukdom, depression, funktionshinder eller dylikt? Är det rimligt att anta att ALLA barn i klassen verkligen kan lägga ner så mycket arbete som krävs för att tjäna ihop alla dessa tusentals kronor? Hur mår de barn som inte orkar? Ska de behöva känna sig skyldiga när klassen inte kan åka? Ska de barnen inte få åka med? Vad är lösningen för dessa barn?
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!