• Zara Z

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

Zara

• Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!
  • hansine
    Zara Z skrev 2014-01-13 19:47:14 följande:
    Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

Zara
    Resmålet leder till många frågor. Rom är en underbar stad, men jag förstår inte varför ett gäng nior ska åka dit på skolresa. Studieresa i nian? Nöjesresa? Studerar klassen italienska? Är de fördjupade i antikens historia? Varför då vänta till nian - det ger väl i så fall större utdelning tidigare i studierna?
    Är det en nöjesresa? vad ska de göra i Rom? Hur ska alkohol och andra droger hanteras? Hur många vuxna ska vara med och hur hanterar de alkohol m.m? Hur hantera när någon bryter mot reglerna? För det finns väl ingen som tror att inga femton - sextonåringar bryter mot de svenska reglerna?Och det finns väl ingen som tror att alla medföljande föräldrar och lärare alltid är helnyktra och beredda att alltid ta hand om ungdomarna.

När min son gick på högstadiet hade de flera resor, inklusive lägerskola (en om året om jag minns rätt). De åkte till billiga resmål i närheten - konfirmationelägergårdar, scoutstugor o. likn. Vad jag förstår så var resorna roliga, även om de inte sov så mycket. Har däremot inte hört något om alkohol.

• hansine
    MadHatter skrev 2014-01-14 21:40:29 följande:
    Jag har lite svårt att förstå poängen med klassresa (förutom kortare resor under skoltiden för sammanhållningen/ i studiesyfte) egentligen. Hur många åker semester med hela sin arbetsplats?
    Instämmer helt.
  • hansine
    Vhds skrev 2014-01-14 23:19:09 följande:
    Kanske bara jag som är överdrivet mesig förälder.. Men skulle aldrig släppt iväg min 15-åring till Rom på klassresa. Inte ens om de vart gratis. När vi hade klassresa i högstadiet till ett läger över en natt var de inte direkt några problem att lura föräldrarna o smita iväg.. Skulle knappast kännas tryggt att 15-åringar springer runt i Rom, speciellt inte med tanke på hur "vuxen" man anser sig själv vara i den åldern. Även om jag hade vart ok med de så hade den enormt löjligt stora summan satt stopp för de. Känns inte som varken elever eller klassföräldrar har någon större verklighetsuppfattning, men de kanske bara är jag. Känns som jag kommer få en del påhopp då de flesta verkar vara lugna med att släppa iväg tonåringarna på en sådanhär resa.
    Det är inte bara du.
  • hansine
    Tobby skrev 2014-01-13 21:18:14 följande:
    Det är inte du som ska köpa allt !! Låt dom ge sig ut o sälja o kämpa själv
    Visst ska man kämpa, men med skolan och med sådant som man själv har valt.
  • hansine
    MadHatter skrev 2014-01-14 21:40:29 följande:
    Jag har lite svårt att förstå poängen med klassresa (förutom kortare resor under skoltiden för sammanhållningen/ i studiesyfte) egentligen. Hur många åker semester med hela sin arbetsplats?
    En hel del. Det kallas konferensresor, säljvinstresor studieresor m.m.
  • MajaNisse
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-14 21:27:12 följande:
    Nackdelen med detta upplägget är att en person kan sälja hur mycket sim helst men måste dela med sig till resten av klassen för man får inte samla till enskild elev utan det görs tillsammans. Så en elev kan sitta och rulla tummarna medan de andra sliter järnet och ändå får inte den late uteslutas utan pengarna ska delas lika. Tyvärr är det så.
    Tyvärr?
    Det är ju själva poängen, "en för alla, alla för en."
    Man lär ut solidaritet och lag arbete.
    Något som är väldigt viktigt eftersom att allt fler bara verkar tänka på sig själva och bara vill samla in pengar till sig själv.
  • Fosfor

Ja, om man ska döma något av alla säljlistorna i lunchrummet på jobbet är det föräldrarna som gör jobbet.

• Lindsey Egot the only one
    MajaNisse skrev 2014-01-15 00:25:47 följande:
    Tyvärr?
    Det är ju själva poängen, "en för alla, alla för en."
    Man lär ut solidaritet och lag arbete.
    Något som är väldigt viktigt eftersom att allt fler bara verkar tänka på sig själva och bara vill samla in pengar till sig själv.
    Det är det som blir problemet för TS. Hennes döttrar kanske arbetar ihop till klassresan men kommer inte iväg utan att kanske lägga till några tusenlappar ändå just för att några inte säljer öht.
  • kvinnan03

Urk sånt hatar jag

Alla ska samla in pengar till Nigeria, mina föräldrar vill inte det och vilket liv det blev. Vilket då alla föräldrar skulle skänka en större summa?

Är dina föräldrar rasister? NEJ dem är fattiga? j-vla rika ungar jag gick med, de var så bortskämda, alltid dessa dyra kläder med mera och vad det spottade och retade mig varje dag fy f-n för sånt här

• isolande
    EllisBell skrev 2014-01-14 18:50:57 följande:
    Louise: De har ju 2,5 år på sig att få in pengarna. Och grejen med sånt här är ju att man hjälps åt. Tex kan man fixa loppis, ordna disco för yngre barn baka och sälja etc. Alla behöver inte göra allt men alla kan göra något, det de är bra på. Och alla pengar är gemensamma och går in i klasskassan.
    Det är precis sånt här resonemang som jag inte klarar av: "alla kan göra något" bara baka lite, fixa lite. Om man inte vill då? Om man inte gillar sina skolkamrater? Om man inte kan baka? Om man hellre vill ägna tiden åt syskonen än baka till 20 andra ungar? Jag vill inte stå på en kall parkeringsplats och kränga skit när jag hellre tar barnen till mormor och busar med kusinerna!

Fy, jag längtar inte tills barnen börjar skolan....
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!