• Zara Z

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

Zara

• Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!
  • lennartsdotter
    Selfish Geene skrev 2014-01-13 20:59:22 följande:
    Jag vill uppmana alla att ta öppet avstånd från klassresor som finansieras med privata medel.
    Det är en solidaritetshandling för de som redan är svagast och mest utsatta!
    Plus
  • EllisBell

sextiotalist: Det där håller jag med om. Sker resandet helt privat är ju verkligen risken stor att folk inte kan följa med.

• Louise
    EllisBell skrev 2014-01-14 18:50:57 följande:
    Louise: De har ju 2,5 år på sig att få in pengarna. Och grejen med sånt här är ju att man hjälps åt. Tex kan man fixa loppis, ordna disco för yngre barn baka och sälja etc. Alla behöver inte göra allt men alla kan göra något, det de är bra på. Och alla pengar är gemensamma och går in i klasskassan.

Ja de har 2,5 år på sig( vilket iofs innebär att en del elever kommer samla ihop pengar till en resa de inte kommer kunna åka på då det inte är säkert att alla går kvar i klassen om 2,5 år). Men insamlingen börjar nu! Kraven på att tjäna tusentals kr varje år i 2,5. år börjar redan nu i 7:an. Sen vet jag inte hur jag ska få dig att förstå att alla inte alls kan/orkar bidra till insamlingen. Människor är olika, en del bor i fosterhem, endel med alkoliserade föräldrar, en del utsätts för övergrepp och är trötta och slutkörda pga det, en del är sena i utvecklingen, en del har föräldrar som är svårt sjuka och ligger inför döden (det hade jag i den åldern), en del måste ta ett mycket stort ansvar för hemmet pga sjuka föräldrar, en del är blyga, en del deprimerade eller sjuka på annat sätt, en del borde igentligen vara sjukskrivna men försöker klara av skolan endå. Det finns inte alltid ork och tid för att tjäna in tussentals kronor per år. Jag tror att ni som tycker det här med klassresor för totalt hundratusentals kronor har missat att inte alla barn är/har det som ni när ni var i den åldern. Att då ställa dessa krav i den obligatoriska grundskolan är rent vansinne enligt mig.
  • JAG är BÄST

Är inte rimligt TS!,, du ska även tänka på att du har TVÅ barn som du ska lägga ut pengar för så rättvist är det ju inte. Varför just utomlands? Och varför ska dessa klassföräldrar bestämma över andras barn om vad som ska gälla?. Jag skulle lägga in en protest ang reservatet och be om ett billigare val.

• EllisBell

Louise: Hade du hellre sett att de familjer som vill/kan privat slår sig ihop och betalar för bara sina barn? Då har ju de som har det tuffare noll chans att få åka med.

• Louise
    EllisBell skrev 2014-01-14 19:08:14 följande:
    sextiotalist: Det där håller jag med om. Sker resandet helt privat är ju verkligen risken stor att folk inte kan följa med.

Sker resandet helt privat blir det förmodligen ett gäng kompisar som åker. Då kan det bli kanske 5-10 personer från klassen som är vänner, kanske kommer det med någon från en parallellklass, kanske något äldre/yngre syskon också. Då blir man inte lika utpekad om man inte följer med. Sedan behöver man inte utstå otrevliga blickar när man inte har orkat/kunnat vara med vid någon bakförsälning och man slipper höra alla sina klasskamrater tals om den stora resan i flera års tid.
  • Louise
    EllisBell skrev 2014-01-14 19:22:20 följande:
    Louise: Hade du hellre sett att de familjer som vill/kan privat slår sig ihop och betalar för bara sina barn? Då har ju de som har det tuffare noll chans att få åka med.

Ja! Det hade jag. Då blir det inte hela klassen. Det blir ganska många om inte kan/vill betala 8-9000 kr per barn. Och jag misstänker starkt att det blir vänner/syskon/barn från parallellklaser som följer med. Då blir det inte lika tydligt vilka i klassen som inte har råd eftersom det inte blur en klassresa.
  • Drömtjejen

Oftast orkar eller vill inte föräldrar hjälpa till och resa med eleverna på resan. En klasslärare med huvudet på skaft åker inte med. Jag har suttit på föräldramöten där föräldrarna vill att läraren ska åka och ta allt ansvar. Ett ansvar denne enligt lag inte ska ta. Nej. Skoltid och resa och skolan ska betala. Tycker det är horribelt det som TS skriver. På min sons skola lägger lärarna sig inte i men erbjuder tid från föräldramöten att diskutera. De åker inte med och får inte betalt för jobbet. Bra om det ska bli en resa måste föräldrarna engagera sig. Ingen resa annars.

• FrökenKanSjälv
    EllisBell skrev 2014-01-14 09:32:19 följande:
    Haha, va? Både jag och mina syskon gick ut skolan med toppbetyg och har uniutbildningar av typen läkare, ingenjör, jurist etc och vi har alla jobbat på helger och lov från högstadiet. Detta trots att våra föräldrar har det bra ställt. Att tidigt lära sig göra rätt för sig är jättebra. De jag vet som misslyckats i livet är faktiskt såna som föräldrarna curlat för att deras enda fokus ska vara skolan.
    Om utbildning är måttet på hur lyckad man är i livet så går det nog bra för mina barn. Det barn som passerat studenten går på läkarprogrammet. Trots att hen aldrig tvingats jobba på helgerna...

Men jag tycker fortfarande att skolan ska vara avgiftsfri och att barn i yngre tonåren inte ska behöva arbeta på helgerna för att kunna delta i skolaktiviteter.
  • EllisBell
    FrökenKanSjälv skrev 2014-01-14 20:39:33 följande:
    Om utbildning är måttet på hur lyckad man är i livet så går det nog bra för mina barn. Det barn som passerat studenten går på läkarprogrammet. Trots att hen aldrig tvingats jobba på helgerna...

Men jag tycker fortfarande att skolan ska vara avgiftsfri och att barn i yngre tonåren inte ska behöva arbeta på helgerna för att kunna delta i skolaktiviteter.
    Mitt inlägg var ett svar på ett annat inlägg från en person som tycktes tro att helgjobb i tonåren och uni står i motsatsförhållande till varann. Så är det alltså inte. Och nej utbildning är inte alltid lika med att vara lyckad. Jag känner som sagt folk som misslyckats rätt rejält trots sex år på Uni /KTH eftersom de när de kom ut i arbetslivet vid 25 fått allt serverat av föräldrarna "så länge de fick bra betyg"
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!