• Zara Z

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

Zara

• Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!
  • Tobby
    straw2008 skrev 2014-01-14 10:20:57 följande:

Vill verkligen inte skriva det men du är aldrig orolig för att ditt barn ska försvinna ? Att något ska hända?
    I kinamockaskogen.....
    Får dina barn aldrig vara ute ? Dom kan hu försvinna ?
  • kaffeamanda
    Tobby skrev 2014-01-14 10:35:45 följande:
  • fluu
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • tro  hopp  kärlek

Det låter som väldigt mycket pengar. ..Här har skolan bjudit på buss resa till Liseberg för niorna. Och ngn lättsre tältning en annan gång.Samt att de bjuder på 3rätters middag och bal. Tror det var mer vanligt när jag gick i nian att man åkte till syden. Men det var inte på samma sätt då. Det är hårdare klimat idag.

Det går att samla ihop pengar. Fråga företag om ni kan sköta inventering.

Anordna disco, ett för lågstadiet och ett för mellan stadiet. Vår o höst. Sälj popcorn och läsk.

Fråga kommun om städning av diken.

Kolla om det finns ngn fond msn kan söka pengar ifrån, tex att ni måste göra studie besök på ngt under resan. Man kan även höra med tv eller tidningar om att skriva ett reportage. Lokaltidningen.

• isolande

Usch, jag kom ihåg dessa "resor" och gemensamma aktiviteter man promt skulle göra med sin klass. Jag och min tvillingsyster hade inga riktiga vänner inom skolan då vi växte upp. Våra kompisar fanns inom idrotten vi ägnade vår skolfria tid åt.

Vi åkte på nån jävla campinghelg i 9.an och jag och syrran gick ut på promenad i skogen hela kvällen eftersom vi inte hade någon att umgås med bland de andra. Det var bara hemskt, pinsamt och väldigt svart på vitt att vi var utanför. Lärarna brydde sig inte ett skit om det.

Varför kan man inte bara få vara i skolan, göra sina läxor och sedan slippa idiotiska klasskamrater på sin fritid? Resor ska vara roliga, inte fyllda av pubertal social ångest.

• Wik
    isolande skrev 2014-01-14 12:03:48 följande:
    Usch, jag kom ihåg dessa "resor" och gemensamma aktiviteter man promt skulle göra med sin klass. Jag och min tvillingsyster hade inga riktiga vänner inom skolan då vi växte upp. Våra kompisar fanns inom idrotten vi ägnade vår skolfria tid åt.

Vi åkte på nån jävla campinghelg i 9.an och jag och syrran gick ut på promenad i skogen hela kvällen eftersom vi inte hade någon att umgås med bland de andra. Det var bara hemskt, pinsamt och väldigt svart på vitt att vi var utanför. Lärarna brydde sig inte ett skit om det.

Varför kan man inte bara få vara i skolan, göra sina läxor och sedan slippa idiotiska klasskamrater på sin fritid? Resor ska vara roliga, inte fyllda av pubertal social ångest.
    Det är ju inte bra om det är tvång, speciellt inte när det inte har med studierna att göra. När vi åkte så var det helt frivilligt och dom som inte ville följa med behövde ju inte heller hjälpa till att samla in pengar. 
  • straw2008

Mina barn är 3&5 år. o Nej inte själva faktiskt. O verkligen inte med pengar på fickorna eller i kvarter jag inte kan slänga ett öga på. Fint att era 3 åringar får det ,men som sagt nej.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Vilka ansvar ska mer en 7-8 åring ha ? Tjäna ihop pengar till sina egna leksaker o resor eller sporter... Men mer då ? Tjäna ihop till egen mat ? Cyckla till o från akriviteter ? Hur stort ansvar ska som sagt en vuxen lägga på ett barn på 7-8 år?

I kinamockaskogen.....
  • Froststar
    EllisBell skrev 2014-01-14 09:32:19 följande:
    Haha, va? Både jag och mina syskon gick ut skolan med toppbetyg och har uniutbildningar av typen läkare, ingenjör, jurist etc och vi har alla jobbat på helger och lov från högstadiet. Detta trots att våra föräldrar har det bra ställt. Att tidigt lära sig göra rätt för sig är jättebra. De jag vet som misslyckats i livet är faktiskt såna som föräldrarna curlat för att deras enda fokus ska vara skolan.

Håller helt med dig.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • isolande
    Wik skrev 2014-01-14 12:28:55 följande:
    Det är ju inte bra om det är tvång, speciellt inte när det inte har med studierna att göra. När vi åkte så var det helt frivilligt och dom som inte ville följa med behövde ju inte heller hjälpa till att samla in pengar. 
    Det jag menar är att sådana klassresor förstärker bara utanförskapet för de i klassen som inte är med. Hur kul skulle det vara att ensam stå i korridoren och höra alla andra prata om den fantastiskt roliga resan som alla utom du var med på?
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!