• Zara Z

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

Zara

• Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!
  • seandra82

å va säger läraren om detta ??? de finns skolor som stoppat klassresor pga av elever försvinner ,inte kan uppföra sig etc . istället åker man på kortare resor ex danmark(knappt ens de är tillåtet eller är de så nuför tiden ??) varför inte  tälta eller campa kanske fjällvandra . kanske ngra dagar i huvudstaden o studiebesök o avsluta veckan med studiebesök på grönan så blir resan inte så lång o dyr . 

• Tindra85

Hej, Vill bara börja med att skriva att jag menar detta som en positiv synvinkel och inte något som ska få er att ta illa vid er eller vad som nu kan hända Vill ju bara säga att när jag gick i nian gjorde vi en fantastisk resa till Spanien tillsammans i klassen och vi tjänade in alla pengar själva! Eftersom alla har det olika pengamässigt hemma så skapade vi också förutsättningar så att alla skulle ha råd att följa med. Vi hade flera möten där man la fram olika idéer om hur vi skulle få in pengar och utgick sen från detta. Ingen skulle lämnas hemma för att denne inte hade råd, utan man skulle kämpa som en klass för detta. Vi sålde bl.a. Choklad/kokosbollar där vi fick olika områden som man sedan gick runt och tog beställningar, med engagemang och tydlighet (gärna något papper som styrkte att det var just till klassresa tex) sedan levererade man dem. Detta gjorde vi nog 2 eller 3 omgångar och tjänade faktiskt in största delen på detta! Vi hade även ett stånd på julmarknaden där föräldrarna hjälpt till och stötta med att baka olika bakverk också någon silltårta har jag för mig, men återigen där det var viktigt att det var VI elever som stod och sålde. Sedan hade vi en kabaré där vi tog inträde och sålde kakor i pausen -här fick vi också in mycket Har för mig vi gjorde mer, men kommer inte på just nu. Vet att de här företagen som man säljer pålägg åt är bra också. Jag tycker det viktiga är att alla får en rättvis chans att tjäna pengarna. Visst, vissa föräldrar kanske köper upp allt barnen kommer hem med, men mina föräldrar gick inte med på det (de köpte en normal ranson) utan det var bara ut och sälja - få barnen att bli stolta över det dem gör och försök få de att känna att de har faktiskt lyckats tjäna in pengarna helt själva! Tror mer man gör mer skada än nytta genom att barnen får allt serverat...och det borde ju finnas föräldrar som tycker samma sak :) Nej, ett möte (egentligen bara med klassen och mentorer ) och gör upp delmål och kanske inbördes "tävling" med små belöningar längs vägen för att tagga igång lite tävlingskänsla vem som kan sälja mest :) Vi lyckades dessutom samla in pengarna för våra 4 föräldrar som var med också... Hoppas det ger någon hjälp :)

• seandra82
    seandra82 skrev 2014-01-13 20:19:54 följande:
    å va säger läraren om detta ??? de finns skolor som stoppat klassresor pga av elever försvinner ,inte kan uppföra sig etc . istället åker man på kortare resor ex danmark(knappt ens de är tillåtet eller är de så nuför tiden ??) varför inte  tälta eller campa kanske fjällvandra . kanske ngra dagar i huvudstaden o studiebesök o avsluta veckan med studiebesök på grönan så blir resan inte så lång o dyr . 
    kan tillägga att att jag inte skulle skicka iväg dottern till rom med 25 andra klasskompisar  i 9an   om de är under 5 vuxena med på resan . sen undrar jag hur många föräldrar kommer åka med har de tänkt ? har de ngn backupplan ?
  • SilverS

Det går att fixa!

Ungen klass fick ihop 423 tusen om jag mins rätt.
    Ett par bra saker för klassen att få in pengar fanns på www.klasskassan.eu

Om ni börjar i tid och och delar ut uppgifterna går det.
    Jag tror inte vi betalade mer är 2000 kr för sakerna.

Lycka till och ge inte upp direkt.

• Tindra85

Självklart beror det på hur klassammanhållningen är om de vuxna känner att de kan lita på ungdomarna i fråga. Våra 6 vuxna på 25 elever (tror jag) fick uppdelat grupper som de fick ansvar för

• Selfish Geene

För mig är det här snarast en principfråga!
    Även om klassresor KAN bli jättelyckade blir de ofta INTE det, eleverna som redan befinner sig i utanförskap hamnar ännu mera utanför, ensamstående och tvillingföräldrar drabbas dubbelt av den ekonomiska belastningen och barn till sjuka föräldrar och missbrukare tappar sin självklara rätt att delta i alla klassaktiviteter.

För att inte tala om invandrarbarnen.
    Det är inte svårt att föreställa sig hur svårt det är att knacka dörr och försöka sälja saker utan att behärska språket eller att sälja salamikorvar när praktiskt taget ingen i din umgängeskrets äter fläskkött!

Det finns inget som hindrar en förälder från att arrangera en gruppresa var som helst, men den typen av aktiviteter har inget i grundskolan att göra!

• FrökenKanSjälv
    Selfish Geene skrev 2014-01-13 20:32:52 följande:
    För mig är det här snarast en principfråga!
    Även om klassresor KAN bli jättelyckade blir de ofta INTE det, eleverna som redan befinner sig i utanförskap hamnar ännu mera utanför, ensamstående och tvillingföräldrar drabbas dubbelt av den ekonomiska belastningen och barn till sjuka föräldrar och missbrukare tappar sin självklara rätt att delta i alla klassaktiviteter.

För att inte tala om invandrarbarnen.
    Det är inte svårt att föreställa sig hur svårt det är att knacka dörr och försöka sälja saker utan att behärska språket eller att sälja salamikorvar när praktiskt taget ingen i din umgängeskrets äter fläskkött!

Det finns inget som hindrar en förälder från att arrangera en gruppresa var som helst, men den typen av aktiviteter har inget i grundskolan att göra!
    Håller med!

Och det här är också anledningen till att Skolverket satt ner foten och sagt nej till kostsamma skolresor.
  • Fennyxx

Är det här på riktigt? När det blir tidningartiklar om barn som behöver ta med sig en banan?

Gör klart snabbt och tydligt med klassföräldrarna att detta inte är ok och att du absolut inte har råd! Om det inte hjälper så får du gå till rektorn.

Jag kan förstå att det är lätt för planeringsgänget att dras med i stora projekt, Rom låter jättekul. För vissa är kanske ~10000 växelpengar, men man måste ha förståelse för att det bara är kul på riktigt om alla andra verkligen är med på tåget och har råd. Annars är det ångest, elende och om det inte räcker dessutom mot skollagen.  

• PinUpGirl

Ta upp det nästa gång det är ett möte om klassresan. Va du känner å tkr å sånt.

Jag och min klass åkte till Barcelona sista året på gymnasiet utan lärare. Vi ordnade allt själv utan att ta hjälp från nån lärare. Vi fick hjälp av en tjejs mamma med att kunna betala resan över internet och pengar att betala vandringshemmet. Vi åkte 13 tjejer till Barcelona för 35 000 kr men då åkte vi med Ryan Air.  
    Det finns massor med sidor på internet om försäljning till klasskassan.

Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!