• Zara Z

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

Zara

• Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!
  • EllisBell

TS: jag håller dock med om att det är väl höga summor. Resor till tex Rom går att få för en tredjedel av det priset med både flyg och hotell.

• sextiotalist
    FrökenKanSjälv skrev 2014-01-14 20:39:33 följande:
    Om utbildning är måttet på hur lyckad man är i livet så går det nog bra för mina barn. Det barn som passerat studenten går på läkarprogrammet. Trots att hen aldrig tvingats jobba på helgerna...

Men jag tycker fortfarande att skolan ska vara avgiftsfri och att barn i yngre tonåren inte ska behöva arbeta på helgerna för att kunna delta i skolaktiviteter.
    Och visst, det är inte ett misslyckande att inte läsa en högre utbildning, men det är ett misslyckande om eleven inte kan nå sina drömmar pga helgarbete för en skolresa
  • FrökenKanSjälv
    EllisBell skrev 2014-01-14 20:51:18 följande:
    Mitt inlägg var ett svar på ett annat inlägg från en person som tycktes tro att helgjobb i tonåren och uni står i motsatsförhållande till varann. Så är det alltså inte. Och nej utbildning är inte alltid lika med att vara lyckad. Jag känner som sagt folk som misslyckats rätt rejält trots sex år på Uni /KTH eftersom de när de kom ut i arbetslivet vid 25 fått allt serverat av föräldrarna "så länge de fick bra betyg"
    Ditt inlägg var ett svar på mitt inlägg...
  • Lindsey Egot the only one

Nackdelen med detta upplägget är att en person kan sälja hur mycket sim helst men måste dela med sig till resten av klassen för man får inte samla till enskild elev utan det görs tillsammans. Så en elev kan sitta och rulla tummarna medan de andra sliter järnet och ändå får inte den late uteslutas utan pengarna ska delas lika. Tyvärr är det så.

• sextiotalist
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-14 21:27:12 följande:
    Nackdelen med detta upplägget är att en person kan sälja hur mycket sim helst men måste dela med sig till resten av klassen för man får inte samla till enskild elev utan det görs tillsammans. Så en elev kan sitta och rulla tummarna medan de andra sliter järnet och ändå får inte den late uteslutas utan pengarna ska delas lika. Tyvärr är det så.
    Tyvärr och tyvärr, antingen har man en klassresa där alla har rätt att följa med, oavsett insats, eller så gör man en helt privat resa.
  • MadHatter

Jag har lite svårt att förstå poängen med klassresa (förutom kortare resor under skoltiden för sammanhållningen/ i studiesyfte) egentligen. Hur många åker semester med hela sin arbetsplats?

• Drömtjejen
    MadHatter skrev 2014-01-14 21:40:29 följande:
    Jag har lite svårt att förstå poängen med klassresa (förutom kortare resor under skoltiden för sammanhållningen/ i studiesyfte) egentligen. Hur många åker semester med hela sin arbetsplats?

Du har sååå rätt! Önskar det fanns en gillaknapp,
  • Vhds

Kanske bara jag som är överdrivet mesig förälder.. Men skulle aldrig släppt iväg min 15-åring till Rom på klassresa. Inte ens om de vart gratis. När vi hade klassresa i högstadiet till ett läger över en natt var de inte direkt några problem att lura föräldrarna o smita iväg.. Skulle knappast kännas tryggt att 15-åringar springer runt i Rom, speciellt inte med tanke på hur "vuxen" man anser sig själv vara i den åldern. Även om jag hade vart ok med de så hade den enormt löjligt stora summan satt stopp för de. Känns inte som varken elever eller klassföräldrar har någon större verklighetsuppfattning, men de kanske bara är jag. Känns som jag kommer få en del påhopp då de flesta verkar vara lugna med att släppa iväg tonåringarna på en sådanhär resa.

• hansine
    EllisBell skrev 2014-01-14 14:28:26 följande:
    straw2008: Jag syftade främst på dumheterna "tjäna ihop egen mat". Mitt barn började sälja lotter vid 7 år. Han och hans kompis går tillsammans. Det handlar om Max 2 ggr/år och bara ett fåtal lotter per barn men det är lärorikt. Och nej han får ingen veckopeng. Han får mat, tv-spel godispengar etc av mig. Likaså betalar jag hans tre aktiviteter. Men jag tror som sagt att det är bra att barnen är med och hjälper till att få in pengar till föreningar, klasskassa etc.
    sextiotalist skrev 2014-01-14 15:01:11 följande:
    Inte ska man behöva springa omkring och kränga saker på folk som de inte vill ha, bara för att åka på en resa som man inte vill göra.
    Fine, gör era skolresor, men
    Gör ni den under skoltid, så ska alla få åka med, oavsett om de betalt 0 kronor eller massor, dvs inget tvång med att kränga oönskade saker över folk
    Annars så får ni väl göra den utanför skoltid och då ska det helt ske utanför skolans regi, dvs inga mail från någon lärare eller arr i samband med skolan
    Ännu ett klokt inlägg från dig.

• hansine
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 08:25:35 följande:
    Varför inte? Det gjorde jag och det har lärt mig värdet av pengar. Kommer absolut att fortsätta med det till mina barn. Vill man ha saker så får man arbeta för dem.
    Det gjorde jag också. Jag avskydde det. Värdet av pengar har jag lärt mig på helt andra sätt än att kräga lotter som jag avsydde att gå runt med.
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!