• Zara Z

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

Zara

• Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!
  • isolande
    sextiotalist skrev 2014-01-14 15:01:11 följande:
    Inte ska man behöva springa omkring och kränga saker på folk som de inte vill ha, bara för att åka på en resa som man inte vill göra.
    Fine, gör era skolresor, men
    Gör ni den under skoltid, så ska alla få åka med, oavsett om de betalt 0 kronor eller massor, dvs inget tvång med att kränga oönskade saker över folk
    Annars så får ni väl göra den utanför skoltid och då ska det helt ske utanför skolans regi, dvs inga mail från någon lärare eller arr i samband med skolan
    Jag tycker faktiskt att alla sådana aktiviteter utanför det som innefattar skolplikten skall anordnas "privat" utan lärarens inblandning eller förväntningar att det ska ske klassvis.
  • isolande
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 14:05:42 följande:
    Så man ska inte hitta på roliga saker för att det kan vara så att nån känner sig utanför? Vilket konstigt resonemang, då är det väl lika bra att ingen gör någonting över huvud taget. Jag följde inte med på klassresan i 9an, för att jag inte platsade in i klassen. Skulle de andra inte få åka för att jag och en till valde att stanna hemma? Utanförskap ska bekämpas men inte genom att ta bort alla fördelar att vara en grupp.
    Jo, man kan hitta på roliga saker, men inte under parollen "skolresa" som skall föregås av gemensamma klassaktiviteter och sedan bearbetas i grupparbeten på skoltid! 

Man gör en resa med några kompisar, punkt. Förberedelser och prat om den efteråt sköts privat på fritid.
  • mamma 86

Vi åkte till Spanien strax innan vi slutade nian och det var en av de bästa resorna jag gjort. Vi gjorde massor för att samla in pengar. Vi hjälpte till i matvarubutiker med att packa i jultider, bakade, sålde lotter, hade kabaré och skoldisco mm. 

Men det är väl andra tider och regler nu. Dock om de kan få ihop pengarna utan att ni föräldrar betalar är det ju väldigt kul för barnen

• Selfish Geene

Det är stor skillnad mellan att tvingas jobba på fritiden eller betala med egna pengar till en fritidssysselsättning som en fotbollsförening eller liknande och att tvingas jobba på fritiden eller betala för att delta i aktiviteter i den obligatoriska GRUNDSKOLAN!

Barnet kan inte avstå från sin grubdskoleurbildning även ingen skulle vilja och därför ska alla delar av utbildningen vara avgiftsfri!

• Avalie

Nästan 9 lax per skalle låter väl mkt för en resa till Rom, jag kan tänka mig att fickpengar  inte ingår i den summan.
    Bokar man nu så kostar inte varje biljett mer än 1500 med Norwegian i t ex Maj. Och reser man i stor grupp kan man få ännu mer rabatt. 
    Det finns ju sätt att dra ner på kostnaderna ganska mkt. Hela gruppen kan tex boka in sig på ett vandrarhem. kan inte tänka mig att alla föräldrar har råd att betala så mkt för en resa...

• jeanette02

oj det låter som mycket pengar att få in. Som ts skriver ofta får släkt och bekanta ställa upp och köpa, alla har ju inte sådant runt sig.
    Fast jag vet även att ungdomar kan stå och sälja vid entren till ica och liknande butiker. Bullar och kakor tänker jag på främst.

• jeanette02
    Selfish Geene skrev 2014-01-14 15:52:00 följande:
    Det är stor skillnad mellan att tvingas jobba på fritiden eller betala med egna pengar till en fritidssysselsättning som en fotbollsförening eller liknande och att tvingas jobba på fritiden eller betala för att delta i aktiviteter i den obligatoriska GRUNDSKOLAN!

Barnet kan inte avstå från sin grubdskoleurbildning även ingen skulle vilja och därför ska alla delar av utbildningen vara avgiftsfri!
  • Helly

Jag hade sagt att 2500 per barn hade varit en rimlig summa, exkl mat- och fickpengar. Jag hade ifrågasatt budgeten för resan.

• Helly
    Froststar skrev 2014-01-13 23:52:44 följande:
    För mig verkar det som att barnen hamnar i utanförskap för att ingen längre lär dem att de ska anstränga sig och arbeta för det de önskar. Istället ska det curlas och har man inte råd med det sågar man allt för alla andra också.  Vi gjorde också en klassresa i 9-an. VI samlade in nästan alla pengar själva. Våra föräldrar skulle aldrig drömma om att handla upp grejer för flera tusen för att vi ska glida vidare på ett bananskal. Det hade de aldrig haft råd med. Vi visste hur mycket som krävdes för göra den planerade resan och överenskommelsen var att skulle vi sakna pengar fick vi se oss om efter alternativ.
    Håller med, tycker att det daltas för mycket. Bra om barnen försöker tjäna in pengarna själva, och det man tjänar ihop - det är den budget man får förhålla sig till. Man kan sätta upp flera olika alternativ, t.ex. kommer man upp i 50 000 kr åker klassen till Danmark, kommer man upp till 100 000 kr blir det Rom osv.

Det man säljer och gör för att samla in pengar ska såklart vara saker som riktar sig till andra änföräldrarna själva.
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!