Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Den här typen av insamlingar bryter mot skollagen, det spelar ingen roll ifall det är "frivilligt" att följa med eller inte.

Gå med i Facebook-gruppen "stoppa det ekonomiska utanförskapet i grundskolan" där hittar du fler föräldrar som har reagerat mot den här sortens klassresor.

Efter protester och skrivelser stoppades den tilltänkta klassresan i min sons skola och utbildningsnämnden gick ut med ett officiellt påpekande att alla skolor i kommunen som gör något liknande kommer att anmälas till skolinspektionen.
    Du får gärna använda skrivelsen delvis eller i din helhet om du vill det, du hittar den i fb-gruppens sida

• Selfish Geene

För mig är det här snarast en principfråga!
    Även om klassresor KAN bli jättelyckade blir de ofta INTE det, eleverna som redan befinner sig i utanförskap hamnar ännu mera utanför, ensamstående och tvillingföräldrar drabbas dubbelt av den ekonomiska belastningen och barn till sjuka föräldrar och missbrukare tappar sin självklara rätt att delta i alla klassaktiviteter.

För att inte tala om invandrarbarnen.
    Det är inte svårt att föreställa sig hur svårt det är att knacka dörr och försöka sälja saker utan att behärska språket eller att sälja salamikorvar när praktiskt taget ingen i din umgängeskrets äter fläskkött!

Det finns inget som hindrar en förälder från att arrangera en gruppresa var som helst, men den typen av aktiviteter har inget i grundskolan att göra!

• Selfish Geene

Jag vill uppmana alla att ta öppet avstånd från klassresor som finansieras med privata medel.
    Det är en solidaritetshandling för de som redan är svagast och mest utsatta!

• Selfish Geene

Det är stor skillnad mellan att tvingas jobba på fritiden eller betala med egna pengar till en fritidssysselsättning som en fotbollsförening eller liknande och att tvingas jobba på fritiden eller betala för att delta i aktiviteter i den obligatoriska GRUNDSKOLAN!

Barnet kan inte avstå från sin grubdskoleurbildning även ingen skulle vilja och därför ska alla delar av utbildningen vara avgiftsfri!

• Selfish Geene
    kvinnan03 skrev 2014-01-15 06:17:34 följande:
    Urk sånt hatar jag Alla ska samla in pengar till Nigeria, mina föräldrar vill inte det och vilket liv det blev. Vilket då alla föräldrar skulle skänka en större summa? Är dina föräldrar rasister? NEJ dem är fattiga? j-vla rika ungar jag gick med, de var så bortskämda, alltid dessa dyra kläder med mera och vad det spottade och retade mig varje dag fy f-n för sånt här

Jag förstår dig och håller med! Välgörenhet är viktigt och bra men skolan är felplats att göra det på! Barnen är inte där frivilligt och ska slippa ta ställning i sociala och politiska frågor och de ska inte mjölkas på bidrag eller bli pånasade diverse produkter (jag är emot alla former av försäljning i skolan även skolfoton och klasströjor, elever och föräldrar luras att tro att försäljningen är i föräldrarnas regi när det i själva verket är privata företag som skor sig på barnens behov av att känna sig inkluderade och delaktiga)
  • Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2014-01-15 08:11:15 följande:
    Jag förstår dig och håller med! Välgörenhet är viktigt och bra men skolan är felplats att göra det på! Barnen är inte där frivilligt och ska slippa ta ställning i sociala och politiska frågor och de ska inte mjölkas på bidrag eller bli pånasade diverse produkter (jag är emot alla former av försäljning i skolan även skolfoton och klasströjor, elever och föräldrar luras att tro att försäljningen är i föräldrarnas regi när det i själva verket är privata företag som skor sig på barnens behov av att känna sig inkluderade och delaktiga)

*föräldrarna luras att tro att försäljningen sker i skolans regi
  • Selfish Geene

Om resan påstås vara en privat resa som inte initierats av skolan och genomförs under tex ett lov kan den ändå anses vara en klassaktiviteter ifall den har planerats under skoltid eller om information har gått ut till föräldrar eller elever via skolans mail.

Föräldrar används ofta dom mellanhänder och får stå för bankkonton och liknande för att skolan ska ha ryggen fri, men iom skärpningen av skollagen 2011 är det inte lika lätt att komma runt reglerna längre

Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!