• Zara Z

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

Zara

• Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!
  • sextiotalist

Det låter som väldigt mycket mot skollagen, ring till skolinspektionen om detta, har du kvar mailen som läraren skickar, så kan vidarebefordra dessa.

Mig veterligen så får man inte hantera detta på det sättet som man gör. Sker detta under skoltid, så ska dina tvillingar ha rätt att följa med, även om de inte bidrar med ett enda öre

• EllisBell

Louise: ????? Det handlar om tonåringar och då är det väl snarare självklart att man jobbar på helger etc. Jag tycker att det är en toppenidé att ungdomarna får jobba ihop en klassresa tillsammans. För det var väl vad det är frågan om här?

• sextiotalist
    EllisBell skrev 2014-01-14 07:39:24 följande:
    Louise: ????? Det handlar om tonåringar och då är det väl snarare självklart att man jobbar på helger etc. Jag tycker att det är en toppenidé att ungdomarna får jobba ihop en klassresa tillsammans. För det var väl vad det är frågan om här?
    Problemet idag, är att det finns inte så mycket arbete åt tonåringar, speciellt om de är under 16 år. Dels är det färre av sådana arbeten och sedan har lagarna ändrats
    Jag tror att numera måste man vara 18 för att hantera en kassa t.ex, vilket man inte behövde förut.

Nej, helgarbeten växer inte på träd, visst, det finns tonåringar som arbetar helger, men de flesta har inte en chans att få något av de få arbeten som finns.
  • FrökenKanSjälv

Det handlar om 13-15-åringar. Stor skillnad mot en 17-åring. Dessutom vill jag att mina barn lägger sin tid på skolarbete så att de har en bra bas inför högskolestudierna.
  • kaffeamanda

Min dotter är 8 och säljer både kakor och andra grejer till hennes idrottsklubb, och det är verkligen inte vi som köper de grejerna, varför skulle vi? Hon får helt enkelt gå runt och sälja det själv.

Många klasser brukar stå utanför mataffärer och sälja hemlagat, kan inte ni göra det?

• Tobby

Det finns massa sätt att tjäna pengar till skolresa , jag tycker dom kan jobba lite själva för att kunna åka , tyvärr finns det alltid nån som inte orkar engagera sig att jobba för det i då får man väl stanna hemma då !

• straw2008

Jag skulle för det första ta stort avstånd, prata med planeringsgruppen o säga att de givetvis måste vara 110% ansvariga för att det genomförs. Ang att baka laga mat o vara barnvakt... jag skulle då aldrig i livet köpa något hembakt av någon annan (aldrig aldrig) skulle heller aldrig låta en 14-16 åring vara barnvakt till mina barn. Fråga helt enkelt hur planen ser ut, fråga dina barn hur motiverade de är för att åka på klassresan osv ?

I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Absolut inte självklart om man som jag tex uppväxt på en stor gård. Vi hade egna hästar som krävde många timmar i veckan av vår fritid o bodde lååångt ifrån "civilisation" så NEJ detta passar verkligen inte allt o alla. Många unddommar har ju redan ett ansvarstagande genom att sälja för sin idrott osv.
    I kinamockaskogen.....
  • sextiotalist
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 08:01:21 följande:
    Min dotter är 8 och säljer både kakor och andra grejer till hennes idrottsklubb, och det är verkligen inte vi som köper de grejerna, varför skulle vi? Hon får helt enkelt gå runt och sälja det själv.

Många klasser brukar stå utanför mataffärer och sälja hemlagat, kan inte ni göra det?
    Jag tycker det är skrämmande att man skickar runt barn som säljer på det sättet.
  • kaffeamanda
    sextiotalist skrev 2014-01-14 08:14:57 följande:
    Jag tycker det är skrämmande att man skickar runt barn som säljer på det sättet.
    Och jag tycker att det är skrämmande att föräldrar "tar över" och säljer åt dem/köper allt själv. Att lära barn att ta ansvar är viktigt enligt mig.
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!