Inlägg från: straw2008 |Visa alla inlägg
  • straw2008

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Jag skulle för det första ta stort avstånd, prata med planeringsgruppen o säga att de givetvis måste vara 110% ansvariga för att det genomförs. Ang att baka laga mat o vara barnvakt... jag skulle då aldrig i livet köpa något hembakt av någon annan (aldrig aldrig) skulle heller aldrig låta en 14-16 åring vara barnvakt till mina barn. Fråga helt enkelt hur planen ser ut, fråga dina barn hur motiverade de är för att åka på klassresan osv ?

I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    EllisBell skrev 2014-01-14 07:39:24 följande:
    Louise: ????? Det handlar om tonåringar och då är det väl snarare självklart att man jobbar på helger etc. Jag tycker att det är en toppenidé att ungdomarna får jobba ihop en klassresa tillsammans. För det var väl vad det är frågan om här?

Absolut inte självklart om man som jag tex uppväxt på en stor gård. Vi hade egna hästar som krävde många timmar i veckan av vår fritid o bodde lååångt ifrån "civilisation" så NEJ detta passar verkligen inte allt o alla. Många unddommar har ju redan ett ansvarstagande genom att sälja för sin idrott osv.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 08:01:21 följande:
    Min dotter är 8 och säljer både kakor och andra grejer till hennes idrottsklubb, och det är verkligen inte vi som köper de grejerna, varför skulle vi? Hon får helt enkelt gå runt och sälja det själv. Många klasser brukar stå utanför mataffärer och sälja hemlagat, kan inte ni göra det?

Skulle aldrig i livet låta min 8 åring gå omkring o sälja saker. Verkligen aldrig.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 08:17:13 följande:
    Och jag tycker att det är skrämmande att föräldrar "tar över" och säljer åt dem/köper allt själv. Att lära barn att ta ansvar är viktigt enligt mig.

DET är en helt annan sak. Men 8 åringar ska knappast vara tvingade att ansvara för försäljning. Jag skulle aldrig heller som förälder köpa saker av mitt barn.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 08:25:35 följande:
    Varför inte? Det gjorde jag och det har lärt mig värdet av pengar. Kommer absolut att fortsätta med det till mina barn. Vill man ha saker så får man arbeta för dem.

Vill verkligen inte skriva det men du är aldrig orolig för att ditt barn ska försvinna ? Att något ska hända?
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Tobby skrev 2014-01-14 10:35:45 följande:
    Får dina barn aldrig vara ute ? Dom kan hu försvinna ?

Mina barn är 3&5 år. o Nej inte själva faktiskt. O verkligen inte med pengar på fickorna eller i kvarter jag inte kan slänga ett öga på. Fint att era 3 åringar får det ,men som sagt nej.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Vilka ansvar ska mer en 7-8 åring ha ? Tjäna ihop pengar till sina egna leksaker o resor eller sporter... Men mer då ? Tjäna ihop till egen mat ? Cyckla till o från akriviteter ? Hur stort ansvar ska som sagt en vuxen lägga på ett barn på 7-8 år?

I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    EllisBell skrev 2014-01-14 12:49:32 följande:
    Straw2008: Skärp dig. Det beror väl på var/hur man bor om barnen kan vara ute. Vi bor tryggt och bilfritt och mina har varit ute själva sen 4-årsåldern utan problem. Och min 8-åring har gått själv till skolan sedan förskoleklassen och var jättestolt då han för sin fotbollsklubb lyckats sälja 10 lotter (med vinst en matkorg från lokala affären) i närområdet. Mina ungar har också stått med mig på loppisar och sålt sådant de tröttnat på. De älskar det. Och deras pengar är deras att använda till vad de vill. Ser inget som helt negativt med det.

jag är jätteskärpt ? Det VANLIGASTE är dock att barnen får veckopeng, det har aldrig kommit någon så pass ung som 7-8 år o sålt saker i vårt kvarter. O de flesta jag vet har fått tv spel o liknande av föräldrarna, svårt att tjäna ihop 3000 vid 7-8 års ålder. Hur ofta är era barn ute o säljer ? Året om ? Ger ni veckopeng eller är det helt upp till barnet själv att se till att de har pengar? Hur gammla var de då de började med försäljning ?
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    isolande skrev 2014-01-14 13:55:30 följande:
    Fast det behöver ju inte handla om att man inte har råd. Man kanske inte vill för man känner sig utanför i klassen och tycker det är jobbigt att åka iväg med ett gäng som fryst ut en under många år?Utanförskapet blir ännu större då hela klassen åker iväg på nån resa som några få inte vill/vågar följa med, eller hur?

Håller med till 100.
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!