Inlägg från: kaffeamanda |Visa alla inlägg
  • kaffeamanda

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Min dotter är 8 och säljer både kakor och andra grejer till hennes idrottsklubb, och det är verkligen inte vi som köper de grejerna, varför skulle vi? Hon får helt enkelt gå runt och sälja det själv.

Många klasser brukar stå utanför mataffärer och sälja hemlagat, kan inte ni göra det?

• kaffeamanda
    sextiotalist skrev 2014-01-14 08:14:57 följande:
    Jag tycker det är skrämmande att man skickar runt barn som säljer på det sättet.
    Och jag tycker att det är skrämmande att föräldrar "tar över" och säljer åt dem/köper allt själv. Att lära barn att ta ansvar är viktigt enligt mig.
  • kaffeamanda
    straw2008 skrev 2014-01-14 08:22:40 följande:

DET är en helt annan sak. Men 8 åringar ska knappast vara tvingade att ansvara för försäljning. Jag skulle aldrig heller som förälder köpa saker av mitt barn.
    Varför inte? Det gjorde jag och det har lärt mig värdet av pengar. Kommer absolut att fortsätta med det till mina barn. Vill man ha saker så får man arbeta för dem.
  • kaffeamanda
    Tobby skrev 2014-01-14 10:35:45 följande:
    Får dina barn aldrig vara ute ? Dom kan hu försvinna ?
  • kaffeamanda
    isolande skrev 2014-01-14 12:46:15 följande:
    Det jag menar är att sådana klassresor förstärker bara utanförskapet för de i klassen som inte är med. Hur kul skulle det vara att ensam stå i korridoren och höra alla andra prata om den fantastiskt roliga resan som alla utom du var med på?
    I vår kommun kan man söka pengar om det är så att nån i klassen inte har råd att följa med.
  • kaffeamanda
    EllisBell skrev 2014-01-14 12:49:32 följande:
    Straw2008: Skärp dig. Det beror väl på var/hur man bor om barnen kan vara ute. Vi bor tryggt och bilfritt och mina har varit ute själva sen 4-årsåldern utan problem. Och min 8-åring har gått själv till skolan sedan förskoleklassen och var jättestolt då han för sin fotbollsklubb lyckats sälja 10 lotter (med vinst en matkorg från lokala affären) i närområdet. Mina ungar har också stått med mig på loppisar och sålt sådant de tröttnat på. De älskar det. Och deras pengar är deras att använda till vad de vill. Ser inget som helt negativt med det.
  • kaffeamanda
    isolande skrev 2014-01-14 13:55:30 följande:
    Fast det behöver ju inte handla om att man inte har råd. Man kanske inte vill för man känner sig utanför i klassen och tycker det är jobbigt att åka iväg med ett gäng som fryst ut en under många år?
    Utanförskapet blir ännu större då hela klassen åker iväg på nån resa som några få inte vill/vågar följa med, eller hur?
    Så man ska inte hitta på roliga saker för att det kan vara så att nån känner sig utanför? Vilket konstigt resonemang, då är det väl lika bra att ingen gör någonting över huvud taget. Jag följde inte med på klassresan i 9an, för att jag inte platsade in i klassen. Skulle de andra inte få åka för att jag och en till valde att stanna hemma? Utanförskap ska bekämpas men inte genom att ta bort alla fördelar att vara en grupp.
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!