Inlägg från: isolande |Visa alla inlägg
  • isolande

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Usch, jag kom ihåg dessa "resor" och gemensamma aktiviteter man promt skulle göra med sin klass. Jag och min tvillingsyster hade inga riktiga vänner inom skolan då vi växte upp. Våra kompisar fanns inom idrotten vi ägnade vår skolfria tid åt.

Vi åkte på nån jävla campinghelg i 9.an och jag och syrran gick ut på promenad i skogen hela kvällen eftersom vi inte hade någon att umgås med bland de andra. Det var bara hemskt, pinsamt och väldigt svart på vitt att vi var utanför. Lärarna brydde sig inte ett skit om det.

Varför kan man inte bara få vara i skolan, göra sina läxor och sedan slippa idiotiska klasskamrater på sin fritid? Resor ska vara roliga, inte fyllda av pubertal social ångest.

• isolande
    Wik skrev 2014-01-14 12:28:55 följande:
    Det är ju inte bra om det är tvång, speciellt inte när det inte har med studierna att göra. När vi åkte så var det helt frivilligt och dom som inte ville följa med behövde ju inte heller hjälpa till att samla in pengar. 
    Det jag menar är att sådana klassresor förstärker bara utanförskapet för de i klassen som inte är med. Hur kul skulle det vara att ensam stå i korridoren och höra alla andra prata om den fantastiskt roliga resan som alla utom du var med på?
  • isolande
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 12:50:33 följande:
    I vår kommun kan man söka pengar om det är så att nån i klassen inte har råd att följa med.
    Fast det behöver ju inte handla om att man inte har råd. Man kanske inte vill för man känner sig utanför i klassen och tycker det är jobbigt att åka iväg med ett gäng som fryst ut en under många år?
    Utanförskapet blir ännu större då hela klassen åker iväg på nån resa som några få inte vill/vågar följa med, eller hur?
  • isolande
    sextiotalist skrev 2014-01-14 15:01:11 följande:
    Inte ska man behöva springa omkring och kränga saker på folk som de inte vill ha, bara för att åka på en resa som man inte vill göra.
    Fine, gör era skolresor, men
    Gör ni den under skoltid, så ska alla få åka med, oavsett om de betalt 0 kronor eller massor, dvs inget tvång med att kränga oönskade saker över folk
    Annars så får ni väl göra den utanför skoltid och då ska det helt ske utanför skolans regi, dvs inga mail från någon lärare eller arr i samband med skolan
    Jag tycker faktiskt att alla sådana aktiviteter utanför det som innefattar skolplikten skall anordnas "privat" utan lärarens inblandning eller förväntningar att det ska ske klassvis.
  • isolande
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 14:05:42 följande:
    Så man ska inte hitta på roliga saker för att det kan vara så att nån känner sig utanför? Vilket konstigt resonemang, då är det väl lika bra att ingen gör någonting över huvud taget. Jag följde inte med på klassresan i 9an, för att jag inte platsade in i klassen. Skulle de andra inte få åka för att jag och en till valde att stanna hemma? Utanförskap ska bekämpas men inte genom att ta bort alla fördelar att vara en grupp.
    Jo, man kan hitta på roliga saker, men inte under parollen "skolresa" som skall föregås av gemensamma klassaktiviteter och sedan bearbetas i grupparbeten på skoltid! 

Man gör en resa med några kompisar, punkt. Förberedelser och prat om den efteråt sköts privat på fritid.
  • isolande
    EllisBell skrev 2014-01-14 18:50:57 följande:
    Louise: De har ju 2,5 år på sig att få in pengarna. Och grejen med sånt här är ju att man hjälps åt. Tex kan man fixa loppis, ordna disco för yngre barn baka och sälja etc. Alla behöver inte göra allt men alla kan göra något, det de är bra på. Och alla pengar är gemensamma och går in i klasskassan.
    Det är precis sånt här resonemang som jag inte klarar av: "alla kan göra något" bara baka lite, fixa lite. Om man inte vill då? Om man inte gillar sina skolkamrater? Om man inte kan baka? Om man hellre vill ägna tiden åt syskonen än baka till 20 andra ungar? Jag vill inte stå på en kall parkeringsplats och kränga skit när jag hellre tar barnen till mormor och busar med kusinerna!

Fy, jag längtar inte tills barnen börjar skolan....
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!