Inlägg från: EllisBell |Visa alla inlägg
  • EllisBell

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Louise: ????? Det handlar om tonåringar och då är det väl snarare självklart att man jobbar på helger etc. Jag tycker att det är en toppenidé att ungdomarna får jobba ihop en klassresa tillsammans. För det var väl vad det är frågan om här?

• EllisBell
    FrökenKanSjälv skrev 2014-01-14 07:53:27 följande:
    Det handlar om 13-15-åringar. Stor skillnad mot en 17-åring. Dessutom vill jag att mina barn lägger sin tid på skolarbete så att de har en bra bas inför högskolestudierna.
    Haha, va? Både jag och mina syskon gick ut skolan med toppbetyg och har uniutbildningar av typen läkare, ingenjör, jurist etc och vi har alla jobbat på helger och lov från högstadiet. Detta trots att våra föräldrar har det bra ställt. Att tidigt lära sig göra rätt för sig är jättebra. De jag vet som misslyckats i livet är faktiskt såna som föräldrarna curlat för att deras enda fokus ska vara skolan.
  • EllisBell

Straw2008: Skärp dig. Det beror väl på var/hur man bor om barnen kan vara ute. Vi bor tryggt och bilfritt och mina har varit ute själva sen 4-årsåldern utan problem. Och min 8-åring har gått själv till skolan sedan förskoleklassen och var jättestolt då han för sin fotbollsklubb lyckats sälja 10 lotter (med vinst en matkorg från lokala affären) i närområdet. Mina ungar har också stått med mig på loppisar och sålt sådant de tröttnat på. De älskar det. Och deras pengar är deras att använda till vad de vill. Ser inget som helt negativt med det.

• EllisBell

straw2008: Jag syftade främst på dumheterna "tjäna ihop egen mat". Mitt barn började sälja lotter vid 7 år. Han och hans kompis går tillsammans. Det handlar om Max 2 ggr/år och bara ett fåtal lotter per barn men det är lärorikt. Och nej han får ingen veckopeng. Han får mat, tv-spel godispengar etc av mig. Likaså betalar jag hans tre aktiviteter. Men jag tror som sagt att det är bra att barnen är med och hjälper till att få in pengar till föreningar, klasskassa etc.

• EllisBell

Louise: De har ju 2,5 år på sig att få in pengarna. Och grejen med sånt här är ju att man hjälps åt. Tex kan man fixa loppis, ordna disco för yngre barn baka och sälja etc. Alla behöver inte göra allt men alla kan göra något, det de är bra på. Och alla pengar är gemensamma och går in i klasskassan.

• EllisBell

sextiotalist: Det där håller jag med om. Sker resandet helt privat är ju verkligen risken stor att folk inte kan följa med.

• EllisBell

Louise: Hade du hellre sett att de familjer som vill/kan privat slår sig ihop och betalar för bara sina barn? Då har ju de som har det tuffare noll chans att få åka med.

• EllisBell
    FrökenKanSjälv skrev 2014-01-14 20:39:33 följande:
    Om utbildning är måttet på hur lyckad man är i livet så går det nog bra för mina barn. Det barn som passerat studenten går på läkarprogrammet. Trots att hen aldrig tvingats jobba på helgerna...

Men jag tycker fortfarande att skolan ska vara avgiftsfri och att barn i yngre tonåren inte ska behöva arbeta på helgerna för att kunna delta i skolaktiviteter.
    Mitt inlägg var ett svar på ett annat inlägg från en person som tycktes tro att helgjobb i tonåren och uni står i motsatsförhållande till varann. Så är det alltså inte. Och nej utbildning är inte alltid lika med att vara lyckad. Jag känner som sagt folk som misslyckats rätt rejält trots sex år på Uni /KTH eftersom de när de kom ut i arbetslivet vid 25 fått allt serverat av föräldrarna "så länge de fick bra betyg"
  • EllisBell

TS: jag håller dock med om att det är väl höga summor. Resor till tex Rom går att få för en tredjedel av det priset med både flyg och hotell.

Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!