Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Nackdelen med detta upplägget är att en person kan sälja hur mycket sim helst men måste dela med sig till resten av klassen för man får inte samla till enskild elev utan det görs tillsammans. Så en elev kan sitta och rulla tummarna medan de andra sliter järnet och ändå får inte den late uteslutas utan pengarna ska delas lika. Tyvärr är det så.

MajaNisse skrev 2014-01-15 00:25:47 följande:
    Tyvärr?
    Det är ju själva poängen, "en för alla, alla för en."
    Man lär ut solidaritet och lag arbete.
    Något som är väldigt viktigt eftersom att allt fler bara verkar tänka på sig själva och bara vill samla in pengar till sig själv.
    Det är det som blir problemet för TS. Hennes döttrar kanske arbetar ihop till klassresan men kommer inte iväg utan att kanske lägga till några tusenlappar ändå just för att några inte säljer öht.
    Selfish Geene skrev 2014-01-15 08:11:15 följande:

Jag förstår dig och håller med! Välgörenhet är viktigt och bra men skolan är felplats att göra det på! Barnen är inte där frivilligt och ska slippa ta ställning i sociala och politiska frågor och de ska inte mjölkas på bidrag eller bli pånasade diverse produkter (jag är emot alla former av försäljning i skolan även skolfoton och klasströjor, elever och föräldrar luras att tro att försäljningen är i föräldrarnas regi när det i själva verket är privata företag som skor sig på barnens behov av att känna sig inkluderade och delaktiga)
    På mina barns skola har de basar varannat år. Sådär man lämna in grejer som de sedan har öppet hus och säljer. Ett hus har café, ett hus har lotto, godishjul och andra spel där man jan vinna vinster som lokala företagare har skänkt samt ett hus har loppis. Barnens skola driver nämligen en skola i Afrika och varannat år samlar de in 40000kr som driver den afrikanska skolan i två år med läromedel och lärarlön. På så sätt hjälper de andra barn att få en skolgång. Detta tycker jag är ett fantastiskt initiativ och alla hjälps verkligen åt. Barnen lär sig mycket på detta och att driva en egen skola i Afrika är lärorikt för barnen. Detta är något som iof är off topic i denna tråden men jag tror att detta engagerar föräldrar MER än att samla in nästan 10000kr per barn i pengar till en skolresa som barnen kanske inte ens vill åka på eller föräldrarna ge råd att finansiera.
    Butterscotch skrev 2014-01-15 16:59:50 följande:

Det är ju jättebra att de siktar högt, men det måste ju bygga på att det finns en alternativ plan om de nu inte når målet, och definitivt bygga på att det är barnen själva som driver och anstränger sig för att få in pengarna. De kan baka och sälja utanför den lokala stormarknaden om de får tillstånd, de kan sälja tjänster till grannar och släktingar (typ tvätta fönster för 200 spänn) osv. De måste ju själva slita lite för att få det de vill ha och inte bara utgå ifrån att mamma och pappa ska köpa tre ton bullar för att finansiera en nöjesresa.

På våra barns skola F-9 får 7-9 anordna disco för F-6 och tjäna pengar på det varje fredag om de vill. Det sker inte så ofta ändå. Till påsk, sommarlovet, halloween och jul. Men de skulle kunna ha det varje fredag om de ville.
    Flickanx2 skrev 2014-01-15 17:36:51 följande:

Men fy, detta tycker jag låter jättedumt. Har själv två barn som gått i ihögstadiet och aldrig tt det var på detta viset. Du TS som har två barn måste ju dessutom punga ut med dubbel kassa.

Det är väl meningen att barnen själva ska tjäna in till sin klassresa och om de inte lyckas med detta får de ta koncekvenserna av det. Kanske en resa som inte går så långt eller något annat kul de vill göra.

För visst ska de kunna få ha klassresa men inte under de premisserna som TS barn har. Tycker det inte verkar klokt. Mitt förslag är att prata med läraren och funkar inte det så ta ett möte med de andra föräldrarna och förklara precis hur du ser på det. Så får de säga vad det tycker.

Hoppas ni kommer överrens och att barnen förstår att det är de själva, inte föräldrarna som ska tjäna ihop pengarna.

Trodde (och så har det varit i mitt fall) att just det där med att hjälpa till med att få barnen att sälja saker etc, minskade i takt med att de växte upp och blev äldre.

Låt barnen baka själva, stå på torgen eller dela ut tidningar. Det är ett sätt att lära sig hur samhället fungerar. Vi curlar alldeles förmycket och gör dem bara en björntjänst.

Det är just det som är krukset. Oftast kommer det kataloger från olika företag som barnen ska sälja ifrån men oftast tvingas föräldrarna ta med det till arbetsplatser där ingen ändå köper för det ligger 3-4 olika kataloger.

Man kan ju sätta sig ner och kolla fonder och söka ur dom. Tex ska deglar en studieresa till Rom så kanske de kan söka stöd för det. Men då måste de även ha en studieplan för resan tex museum, besöka Vatikanstaten osv

Min brorsdotter ska till Argentina med sin klass i studieresa och de har fått pengar från nån fond. De ska arbeta/göra studiebesök på ett barnhem/förskola och sedan ska de bo hos sin lärares släkt (hon är från Argentina) de läser iof barn och fritid på gymnasienivå. Men det finns ju massor av olika fonder man kan söka ur. Man måste bara hitta dom.

Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!