Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Det låter som väldigt mycket mot skollagen, ring till skolinspektionen om detta, har du kvar mailen som läraren skickar, så kan vidarebefordra dessa.

Mig veterligen så får man inte hantera detta på det sättet som man gör. Sker detta under skoltid, så ska dina tvillingar ha rätt att följa med, även om de inte bidrar med ett enda öre

• sextiotalist
    EllisBell skrev 2014-01-14 07:39:24 följande:
    Louise: ????? Det handlar om tonåringar och då är det väl snarare självklart att man jobbar på helger etc. Jag tycker att det är en toppenidé att ungdomarna får jobba ihop en klassresa tillsammans. För det var väl vad det är frågan om här?
    Problemet idag, är att det finns inte så mycket arbete åt tonåringar, speciellt om de är under 16 år. Dels är det färre av sådana arbeten och sedan har lagarna ändrats
    Jag tror att numera måste man vara 18 för att hantera en kassa t.ex, vilket man inte behövde förut.

Nej, helgarbeten växer inte på träd, visst, det finns tonåringar som arbetar helger, men de flesta har inte en chans att få något av de få arbeten som finns.
  • sextiotalist
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 08:01:21 följande:
    Min dotter är 8 och säljer både kakor och andra grejer till hennes idrottsklubb, och det är verkligen inte vi som köper de grejerna, varför skulle vi? Hon får helt enkelt gå runt och sälja det själv.

Många klasser brukar stå utanför mataffärer och sälja hemlagat, kan inte ni göra det?
    Jag tycker det är skrämmande att man skickar runt barn som säljer på det sättet.
  • sextiotalist
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 08:17:13 följande:
    Och jag tycker att det är skrämmande att föräldrar "tar över" och säljer åt dem/köper allt själv. Att lära barn att ta ansvar är viktigt enligt mig.
    Nåja, det har vi inte heller gjort. Men å andra sidan så har vi inte hamnat i en sådan situation heller. Min tonåring har inte varit intresserad av organiserade aktiviteter och när sambons barn höll på med detta (under 90-talet) så var det inga krav på insamlingar heller. Men å andra sidan slutade de i mellanstadiet båda två, för de ville inte ägna all sin lediga tid åt aktiviteterna
  • sextiotalist
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 08:25:35 följande:
    Varför inte? Det gjorde jag och det har lärt mig värdet av pengar. Kommer absolut att fortsätta med det till mina barn. Vill man ha saker så får man arbeta för dem.

Jag håller med Straw, jag skulle aldrig skicka runt ett såpass så litet barn. för övrigt ogillar jag sådan försäljning, så vårt barn har inte fått göra sådant alls, inga jultidningar, majblomman fick han sälja, men det var allt.

Bettleri undanbedes hemma hos oss.

Däremot så har vårt barn, numera tonåring, fått tjäna pengar på annat sätt, t.ex röja tomten vid stugan och typ sådana arbeten
  • sextiotalist
    EllisBell skrev 2014-01-14 09:32:19 följande:
    Haha, va? Både jag och mina syskon gick ut skolan med toppbetyg och har uniutbildningar av typen läkare, ingenjör, jurist etc och vi har alla jobbat på helger och lov från högstadiet. Detta trots att våra föräldrar har det bra ställt. Att tidigt lära sig göra rätt för sig är jättebra. De jag vet som misslyckats i livet är faktiskt såna som föräldrarna curlat för att deras enda fokus ska vara skolan.
    Men det är inte som när vi växte upp. Båda jag och min syster gick natur, nu har vi barn som går natur och vi märker skillnaden. Det är ett tuffare tempo idag. Visst, det finns topppresterande elever, som inte behöver lägga ner mycket tid på sina studier. Men de flesta behöver plugga och ägna tid åt studierna.,

Jag har också arbetat sedan jag gick i nian och slutade som civilingenjör.

Jag förhörde min tonåring på biologi igår, och nej, vi var inte ens i närheten av vad som krävdes när jag gick i gymnasiet
  • sextiotalist
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 14:05:42 följande:
    Så man ska inte hitta på roliga saker för att det kan vara så att nån känner sig utanför? Vilket konstigt resonemang, då är det väl lika bra att ingen gör någonting över huvud taget. Jag följde inte med på klassresan i 9an, för att jag inte platsade in i klassen. Skulle de andra inte få åka för att jag och en till valde att stanna hemma? Utanförskap ska bekämpas men inte genom att ta bort alla fördelar att vara en grupp.
    Inte ska man behöva springa omkring och kränga saker på folk som de inte vill ha, bara för att åka på en resa som man inte vill göra.
    Fine, gör era skolresor, men
    Gör ni den under skoltid, så ska alla få åka med, oavsett om de betalt 0 kronor eller massor, dvs inget tvång med att kränga oönskade saker över folk
    Annars så får ni väl göra den utanför skoltid och då ska det helt ske utanför skolans regi, dvs inga mail från någon lärare eller arr i samband med skolan
  • sextiotalist
    En blå giraff skrev 2014-01-14 18:25:11 följande:
    Jag tycker också illa om skolresor. När min mans lillasyster slutade gymnasiet åkte alla i klassen utom hon utomlands Rynkar på näsan Hennes mamma hade inte råd tyvärr. Kan inte ha känts så roligt för henne. Var väl inte skolan som anordnade resan men ändå. Likaså fick min man lov att avstå att följa med klassen till Tyskland i högstadiet för att hans pappa var arbetslös och föräldrarna inte hade pengar. Skapar stort utanförskap.
    Men snälla du, det går alltid, det kallas för prioriteringar, OBS ironi, det har jag lärt mig FL.

Jag håller med dig, det skapar ett utanförskap. Att göra något trevligt ihop med hela klassen är inget fel, men det bör eller snarare ska, ligga på en sådan nivå att alla kan delta utan att den övriga familjen ska ställa in egna resor eller leva på radhusbiff i ett år
  • sextiotalist
    PinkSugar skrev 2014-01-14 18:45:49 följande:
    Vill 24 elever resa utomlands på klassresan så kommer det inte bli roligt att istället åka till det lokala badhuset bara för den 25:e vill det. 
    Eftersom nu inte skollagen tillåter att man har aktiviteter som ska kosta något under skoltid (mer än mindre kostnader), så får man acceptera att man inte kan kräva att göra sådana resor som i TS. Om det ska vara en klassresa under skoltid, så ska alla ha rimlig möjlighet att följa med, annars får man göra resan utanför skoltid
  • sextiotalist
    PinkSugar skrev 2014-01-14 18:56:21 följande:
    Vi hade våra skolresor på helger/loven iallafall. Ville man inte/hade man inte råd fick man stanna hemma. Konstigare än så var det inte
    Och ett ypperligt tillfälle att skapa utanförskap. Kalle får stanna hemma, för Kalles föräldrar har inte råd, pappa är sjukpensionär och mamma arbetslös, tre syskon har han också, men vi struntar i det. Vi har roligt i varje fall
  • sextiotalist
    FrökenKanSjälv skrev 2014-01-14 20:39:33 följande:
    Om utbildning är måttet på hur lyckad man är i livet så går det nog bra för mina barn. Det barn som passerat studenten går på läkarprogrammet. Trots att hen aldrig tvingats jobba på helgerna...

Men jag tycker fortfarande att skolan ska vara avgiftsfri och att barn i yngre tonåren inte ska behöva arbeta på helgerna för att kunna delta i skolaktiviteter.
    Och visst, det är inte ett misslyckande att inte läsa en högre utbildning, men det är ett misslyckande om eleven inte kan nå sina drömmar pga helgarbete för en skolresa
  • sextiotalist
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-14 21:27:12 följande:
    Nackdelen med detta upplägget är att en person kan sälja hur mycket sim helst men måste dela med sig till resten av klassen för man får inte samla till enskild elev utan det görs tillsammans. Så en elev kan sitta och rulla tummarna medan de andra sliter järnet och ändå får inte den late uteslutas utan pengarna ska delas lika. Tyvärr är det så.
    Tyvärr och tyvärr, antingen har man en klassresa där alla har rätt att följa med, oavsett insats, eller så gör man en helt privat resa.
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!