• Zara Z

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

Zara

• Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!
  • jag är den jag är
    Vhds skrev 2014-01-14 23:19:09 följande:
    Kanske bara jag som är överdrivet mesig förälder.. Men skulle aldrig släppt iväg min 15-åring till Rom på klassresa. Inte ens om de vart gratis. När vi hade klassresa i högstadiet till ett läger över en natt var de inte direkt några problem att lura föräldrarna o smita iväg.. Skulle knappast kännas tryggt att 15-åringar springer runt i Rom, speciellt inte med tanke på hur "vuxen" man anser sig själv vara i den åldern. Även om jag hade vart ok med de så hade den enormt löjligt stora summan satt stopp för de. Känns inte som varken elever eller klassföräldrar har någon större verklighetsuppfattning, men de kanske bara är jag. Känns som jag kommer få en del påhopp då de flesta verkar vara lugna med att släppa iväg tonåringarna på en sådanhär resa.

Du är inte ensam om att känna så!

Nu är mina döttrar inte 15 år ännu, men som jag känner just nu så skulle jag aldrig släppa iväg dem på en sådan klassresa.

När jag själv gick i 9:an (1989) så gick klassresan till Cypern.
    Eftersom jag var svårt mobbad och hade varit det sedan 2:a klass så hade jag redan innan bestämt att jag inte ville följa med. Och det är jag glad för.

Hela klassresan slutade med att en av killarna i klassen blev drogad och rånad. De föräldrar som var med hade ingen som helst koll.

Nu vet jag också att sådant kan hända även om klassresan sker endast över 1 natt och inom Sveriges gränser, men som den drogade killens mamma i efterhand sa;  "Då hade jag i alla fall kunnat åka till honom, vara hos honom och hjälpa honom så gott jag kunde."

Personligen är jag faktiskt emot klassresor överhuvudtaget! Jag ser ingen som helst poäng med dem. I mina ögon skapar de bara problem.
  • McKey

Jag tycker barnen som andra skrivit skall fixa pengarna själva tex kakförsäljning mm. Du skall inte behöver köpa kakor (tex) för 17 000 !

• jag är den jag är
    Galliformes skrev 2014-01-15 10:28:04 följande:
    Håller med.Jag blev retad/mobbad i skolan.Det blev aldrig någon skolresa i min klass och det är jag glad över.
    Det hade ju varit så lagom roligt att kämpa med att samla in pengar.Och sedan åka på en resa med några jag var rädd för.
    I varje klass finns det kanske några elever som inte mår bra av bla mobbning.

Ja, jag håller med!

Som jag skrev ovan så följde jag aldrig med på klassresan i 9:an, och det är jag glad för.

Men min klass åkte på klassresa även i 6:an....
    Jag hade varit mobbad sedan 2:a klass och jag ville så gärna slippa följa med! Men jag vågade inget säga.
    Min mamma anade nog hur det låg till och hon försökte prata med mig och hitta en lösning. Men inte ens till henne vågade jag säga hur jag kände. Så jag följde med på den där j-vla klassresan. Vi åkte till Göteborg över en helg.
    Det var en helg i helvetet för mig! Jag glömmer aldrig den ångest, utsatthet och ensamhet som jag kände!

Det kanske är därför som jag är så emot klassresor.

När vi sedan gick i 9:an så fick jag mod någonstans ifrån, kanske eftersom jag visste att min tid med mina plågoandar gick mot sitt slut. Därför vågade jag plötsligt säga att jag inte tänkte följa med på klassresan. Oj, vilket liv det blev! Jag blev kallad både det ena och det andra, av både mina klasskamrater och en del föräldrar.
    Men jag stod på mig och hade stöd av min mamma. Tillsammans lyckades vi få tillbaka de pengar som jag under 3 år sparat till klassresan.
  • SVejsan

Har lagen ändrats? Insamlingar verkar ju få ske om de görs på rätt sätt... Det är skillnader på avgifter och insamling genom arbete...

www.nlv.se/nya_laroverket/Dokument_files/policy%20fo%CC%88r%20skolresor%20110318.pdf

Det kanske finns andra källor?

Här verkar ju det finnas lite tips på insamlingsmöjligheter...

www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/sa-far-klassen-pengar-till-skolresan_7014105.svd
    klassresa.nu/klassresan2.html

• SVejsan

Och det finns regler vilka som skall sköta det administrativa och på vilket sätt (tex när) en skolresa skall genomföras...

• Förtjust
    Louise skrev 2014-01-14 05:25:32 följande:

För mig låter det där mest som barnarbete då ungar pressas att tjäna så stora summor och lägga ner så mycket tid på det. Man kan inte, och ska inte, tvinga barn att arbeta! Hur går det för barn som redan känner sig slutkörda pga tex mycket läxor, jobbig hemsituation, sjukdom i familjen, egen sjukdom, depression, funktionshinder eller dylikt? Är det rimligt att anta att ALLA barn i klassen verkligen kan lägga ner så mycket arbete som krävs för att tjäna ihop alla dessa tusentals kronor? Hur mår de barn som inte orkar? Ska de behöva känna sig skyldiga när klassen inte kan åka? Ska de barnen inte få åka med? Vad är lösningen för dessa barn?
    Precis! Jag hade ingen lust att åka på klassens sådan där resa när jag var i högstadiet. Det var en skidresa och jag var inte särskilt intresserad av skidåkning/snowboard. Jag var redan utanför i klassen och lade hellre tiden på att plugga och få bra betyg än att ränna och sälja chokladbollar och sånt. Dessutom krävdes det då av min mamma att lägga mellanskillnaden på 1500 kr tror jag det var och hon var både ensamstående med tre barn och student. Jag och mamma kom överens om att skippa resan så alla i klassen fick ge sig ut utan mig och sälja. Många blev jättearg på mig för att jag inte var solidarisk och följde med, vilket fick mig att känna mig ännu mer utanför. Inget minns jag lika tydligt som känslan av utanförskap när resten av klassen var på den där resan fastän jag inte var ett dugg intresserad av skidåkning som sagt. Helt sjukt! Vilken tur att föräldrar får stöd av skolverket att sätta ner foten mot sånt här numera!
    2-barnsmor med barn som är 2 resp. 3 år
  • SVejsan

www.skolinspektionen.se/Documents/vagledning/infoblad-avgifter.pdf

Där står det:
    "Kostnader för skolresor och utflykter som överstiger en obetydlig kostnad ska täckas antingen via skolans medel eller genom att elever helt frivilligt samlar in pengar. Motsvarande gäller för fristående skolor."

Skollagen:
    "Avgifter

10 § Utbildningen ska vara avgiftsfri.
    Eleverna ska utan kostnad ha tillgång till böcker och andra lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning samt erbjudas näringsriktiga skolmåltider.
    Avgifter i samband med ansökan om plats får inte tas ut.

11 § Trots 10 § får det förekomma enstaka inslag som kan medföra en obetydlig kostnad för eleverna.
    I samband med skolresor och liknande aktiviteter får det, trots övriga bestämmelser i denna lag, i enstaka fall under ett läsår förekomma kostnader som ersätts av vårdnadshavare på frivillig väg. Sådana aktiviteter ska vara öppna för alla elever. Ersättningen får inte överstiga huvudmannens självkostnad för att eleven deltar i aktiviteten."

---
    Sedan om "skolresan" anses initierad och hanteras av andra än skolans personal, därmed ej i utbildningssyft, samt sker på fritid, så är det ju inte en skollags / skolinspektionsangelägenhet...

Så det gäller att hålla tungan rätt i mun!
  • Fanny b

Jag skulle som förälder i ett sådant här fall först ta reda på vad som händer om alla i klassen inte får ihop sin andel till skolresan, ändras resmålet så alla kan följa med eller får de elever som inte fått in denna summa avstå från att åka? Om det är det sistnämnda så skulle min följdfråga bli om dessa elever får tillbaka den summa som de samlat in.
    Nästa steg skulle vara enligt mig att tala om för mina barn att dessa är villkoren för att åka till detta resmål med klassen, och att de själva är ansvariga för att samla in pengar, och jag som förälder bara kommer köpa så mycket jag vill/kan av dem.

• Förtjust

Okej. Intressant!

Jag tycker dom borde förbjuda skolresor som skolan inte bekostar i sin helhet. Om barnen vill sälja grejer eller spara till en resa med sina kompisar får föräldrar ordna det privat på fritiden, tycker jag. Det är inget som hör hemma i skolan. Barnens fritid borde dom och deras föräldrar själva få disponera. Vill barnen satsa på sport, läxor eller bara vara barn och leka med sina kompisar så ska dom få göra det och inte behöva tillbringa kvällarna med att knacka dörr i alla möjliga olika syften. Som någon annan sa tidigare här i tråden. Det är ju inte bara skolan som håller på med insamlingar. Barnen kanske samlar in för något eget ändamål, sportklubben kanske också har en insamling liksom någon förening eller kör som barnen är med i. Bara som några exempel. Det är min åsikt att skolan ska vara helt avgiftsfri och inte innehåller aktiviteter som får barn att känna sig utanför.

2-barnsmor med barn som är 2 resp. 3 år
  • Alessia

Om skolresan ska äga rum på lovtid dvs sommarlov, februarilov, påsklov etc kan du som förälder inte göra annat än att tala med dina barn och skippa deltagande i insamlingen, för då sker resan under privattid och på privat initiativ. Jag förutsätter då att resan leds av  medföljande föräldrar plus eventuella lärare som vill offra sin fritid på denna resa. Vad folk gör på sin fritid går inte att ha synpunkter på.

MEN om resan antas äga rum på skoltid och lov  måste ges av rektor plus att lärare ska friställas från undervisning, då kan denne sätta stopp, dvs inte ge lov.

Spara pengar för en egen intressant liten resa med dina barn när de slutat nian, för mitt tips är att denna resa till Rom med all sannolikhet inte blir av. det kommer att bli många avhopp. Många som inte vill baka, inte vill sälja, inte vill till Rom utan hellre till Berlin etc En del flyttar från klassen, andra flyttar in - hur gör man med det då?

Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!